Kauraleipäohje

Tässä haluan jakaa perheeni yhden lempileivänohjeen teille.

Aluksi kun lukee, voi tuntua monimutkaiselta ja aikaa vievältä (kohotukset vievät monta tuntia) , mutta jos saa rytmitettyä leipomisen esim. unien ja ulkonaolon kanssa, itse teko on helppo.

Kauralimput

50g hiivaa
1 l kylmää! vettä
1-1½ rkl karkeaa suolaa tai 1rkl hienoa suolaa
1 dl kauraleseitä
2 dl kaurahiutaleita
2-2,2l venhäjauhoja

Liota hiiva vetee, lisää suola.

Lisää leseet ja kaurahiutaleet veteen. Lisää lähes kaikki jauhot (houom. lisää tarvittaessa).

Alusta taikina (koneella tai käsin) vaivaa kunnes irtoaa astian reunoista.

Peitteleliinalla ja kohota n. 2h !! huoneen lämmössä.

Hiero taikina kimmoisaksi kulhossa ja kaada pöydälle.
Jaa taikina kahtia (patonkeja tekiessä 4 osaan) ja leivo niistä soikeat limput (yksi uunipellillinen/kaksi limppu). Nosta leivinpaperille pellin päälle.

Ripottele päälle hiukan jauhoa ja peitä liinalla.

Kohota leipiä n. 1h

Tee muutama viilto leipien pintaan terevällä veitsellä.

Paista uunin alaosassan. 10 min 275 astetta, alenna sitten lämpötila 200 asteeseen ja paista vielä 20 min.

Jäähdytä ritilän päällä ilman liinaa, niin tulee rapea kuori.

Leivät jopa paranee jäähdyttyään.

----

Itse olen lisäksi joskus lisännyt taikinaan esim. kuivaa porkkanaraastetta (mehun teosta tullutta, aurinkonkukansiementä.

Joskus voidellut ennen paistoa pinnan vedellä ja laittanut pinnalle esim. unikonsiemeniä tai seesaminsiemeniä.

Kokeilkaa kerran, niin ihastutte.

Niin. Alkuperäinen ohje on tullut Kotileipurin lämpimäiset kautta, joten kiitos sille jolle se kuuluu.

Juuri siksi se kohotusaika on niin pitkä. Siten tulee myös erilaista leipää kuin lämpimään tehtynä.

Voi kokeilla kumminkin, mutta henk.koht. pidän enemmän juuri tuosta kylmään tehdystä.

Jos tekee lämpimään, nuo kohotusajathan muuttuvat kokonaan.

vierailija
Tässä haluan jakaa perheeni yhden lempileivänohjeen teille.

Aluksi kun lukee, voi tuntua monimutkaiselta ja aikaa vievältä (kohotukset vievät monta tuntia) , mutta jos saa rytmitettyä leipomisen esim. unien ja ulkonaolon kanssa, itse teko on helppo.

Kauralimput

50g hiivaa
1 l kylmää! vettä
1-1½ rkl karkeaa suolaa tai 1rkl hienoa suolaa
1 dl kauraleseitä
2 dl kaurahiutaleita
2-2,2l venhäjauhoja

Liota hiiva vetee, lisää suola.

Lisää leseet ja kaurahiutaleet veteen. Lisää lähes kaikki jauhot (houom. lisää tarvittaessa).

Alusta taikina (koneella tai käsin) vaivaa kunnes irtoaa astian reunoista.

Peitteleliinalla ja kohota n. 2h !! huoneen lämmössä.

Hiero taikina kimmoisaksi kulhossa ja kaada pöydälle.
Jaa taikina kahtia (patonkeja tekiessä 4 osaan) ja leivo niistä soikeat limput (yksi uunipellillinen/kaksi limppu). Nosta leivinpaperille pellin päälle.

Ripottele päälle hiukan jauhoa ja peitä liinalla.

Kohota leipiä n. 1h

Tee muutama viilto leipien pintaan terevällä veitsellä.

Paista uunin alaosassan. 10 min 275 astetta, alenna sitten lämpötila 200 asteeseen ja paista vielä 20 min.

Jäähdytä ritilän päällä ilman liinaa, niin tulee rapea kuori.

Leivät jopa paranee jäähdyttyään.

----

Itse olen lisäksi joskus lisännyt taikinaan esim. kuivaa porkkanaraastetta (mehun teosta tullutta, aurinkonkukansiementä.

Joskus voidellut ennen paistoa pinnan vedellä ja laittanut pinnalle esim. unikonsiemeniä tai seesaminsiemeniä.

Kokeilkaa kerran, niin ihastutte.

Niin. Alkuperäinen ohje on tullut Kotileipurin lämpimäiset kautta, joten kiitos sille jolle se kuuluu.
Olin hukannut reseptin ja kannatti Googlata, kiitos! Huippu leipää

Yhteistyössä