kaupungilta tuli lappu allekirjoitettavaksi, että lapsen eskariope ja tuleva opettaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kai tää epävarmuus tulee siitä, että minusta tuntuu että tiedän hyvin vähän lapsen eskarista ja siitä miten hänellä menee...sitte tulee kaupungilta lappu jossa kerrotaan, että eskariopella ja kouluopella on tulossa palaveri, että saavatko jutella lapsestasi... niin tulee olo, että olis kai sitä itsekin kiva tietää mitä siellä juttelevat, että olenko itsekään perillä kaikesta...

Miksi näin??? Miksi et kysele miten lapsellasi menee eskarissa, niin sosiaalisesti kuin taidollisestikin... Sinun tehtäväsi on olla aktiinen ja kysellä ja keskustella opettajan kanssa.

Mutta itse olen kokenut ainaoastaan positiivisena sen, että tuleva opettajakin saa tietoa siitä millaisia lapsia hänelle on tulossa.
Meidän kunnassa tämä on toteutettu kolmikantakeskusteluin, jolloin olen itse ollut keskustelussa mukana.
Kun oma lapsi on kaikin puolin pärjäävä, kiltti, ahkera, taitava jne niin lähinnä tietoja joita opettajan on ollut hyvä tietää on tietty arkuus ja herkkyys joka lapselleni on ominaista.

[QUOTE="mie";25528180]Miksi näin??? Miksi et kysele miten lapsellasi menee eskarissa, niin sosiaalisesti kuin taidollisestikin... Sinun tehtäväsi on olla aktiinen ja kysellä ja keskustella opettajan kanssa.

Mutta itse olen kokenut ainaoastaan positiivisena sen, että tuleva opettajakin saa tietoa siitä millaisia lapsia hänelle on tulossa.
Meidän kunnassa tämä on toteutettu kolmikantakeskusteluin, jolloin olen itse ollut keskustelussa mukana.
Kun oma lapsi on kaikin puolin pärjäävä, kiltti, ahkera, taitava jne niin lähinnä tietoja joita opettajan on ollut hyvä tietää on tietty arkuus ja herkkyys joka lapselleni on ominaista.[/QUOTE]

vastaus on aina, että hyvin menee...
olisi kiva tietää enemmän, mutta enkai minä viitsi eskariopelta täsmentää "kertoisitko vähän enemmän"

kai tää epävarmuus tulee siitä, että minusta tuntuu että tiedän hyvin vähän lapsen eskarista ja siitä miten hänellä menee...sitte tulee kaupungilta lappu jossa kerrotaan, että eskariopella ja kouluopella on tulossa palaveri, että saavatko jutella lapsestasi... niin tulee olo, että olis kai sitä itsekin kiva tietää mitä siellä juttelevat, että olenko itsekään perillä kaikesta...

Eiköhän sitten kannata terästäytyä ja ottaa selvää miten lapsella menee,
pyytää vaikka keskusteluaika eskariopelta.
Kysyä päivittäin miten menee ja jäädä joskus juttelemaan open kanssa jos hänellä on aikaa.
Jutella lapsen kanssa pävittäin tai vähintäin viikoittain mitä tekee päiväkodissa , mistä tykkää jne.

[QUOTE="a.p";25528201]vastaus on aina, että hyvin menee...
olisi kiva tietää enemmän, mutta enkai minä viitsi eskariopelta täsmentää "kertoisitko vähän enemmän"[/QUOTE]

Täsmennä ihmeessä! Se on sinun oikeutesi. Itse pyrin aina kertomaan vähän yksityiskohtaisemmin mitä kuuluu. Tosin olen aina työskennellyt pienissä päiväkodeissa, missä on melko pienet eskariryhmät ja muutenkin vanhempien kanssa ehditään jutella kaikennäköistä.

Jututa myös eskariasi. Sen ikäinen osaa jo kertoa paljonkin, kun olet kiinnostunut. Päällimmäisenä voivat tosin olla ihan muut asiat mitä äiti haluaisi tietää (kuten kivat leikit ym.).

täytetäänkö se kaavake yhdessä eli onko tilaisuus "olla kahden" eskariopen kanssa ennen kolmikantakeskustelua?

No me olemme aina tehneet niin. En kylläkään osaa kaikita päiväkodeista sanoa... Mutta joka tapauksessa kaikki, mitä sinun lapsestasi kirjoitetaan/keskustellaan, on avointa tietoa sinulle ja pitää olla sinun saatavillasi. Tämä on ihan laki/ohjesääntö. Ja fiksu opettaja joka tapauksessa kertoo sinulle etukäteen, mitä aikoo keskustella.

[QUOTE="a.p";25528201]vastaus on aina, että hyvin menee...
olisi kiva tietää enemmän, mutta enkai minä viitsi eskariopelta täsmentää "kertoisitko vähän enemmän"[/QUOTE]

Niin meilläkin oli vakiovastaus, ennen kuin opettajat huomasi että se ei riitä minulla.
Kyselin aina mitä tänään on tehty ja sen jälkeen lisäkysymyksiä siihen liittyen.
Eli jos olivat tehneet matikkaa, kyselin miten oma lapsi pärjäsi siinä...
Jos olivat tehneet motorisia harjoitteita, kyselin miten oma lapsi pärjäsi niissä...
Ja erikseen kyselin, miten lapsi on sopeutunut ryhmään, onko saanut kavereita, osaako kuunnella ohjeita jne jne.
Ja nykyään opettajat kertovat minulle todella seikkaperäisesti asioita ihan oma-aloitteisesti.
Mutta kyllä se sieltä omasta aktiivisuudesta lähtee...

Yhteistyössä