kaupungilta tuli lappu allekirjoitettavaksi, että lapsen eskariope ja tuleva opettaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niin"

Vieras
saisivat keskustella lapsesta, lapsen tarpeista ja niin edelleen, ennen koulun alkua. lappu lähetetty kaikille.

olenko outo, mutta minusta on jotenkin ikävää, että eskariope ja tuleva ekaluokan ope palaveeraisivat ja keskustelisivat lapsesta ilman, että minä tietäisin mitä lapsesta puhutaan...

onko siis vaikea ihminen jos en anna lupaa keskustella lapsen asioista?

lapsella ei mitään ongelmaa missään eli mitään suoranaista tarvettakaan ei ole.

No tottakai on lapsen etu, että opettaja tietää hänestä jotakin!!
Meilläpäin ainakin tuo "esko-lomake", jonka pohjalta opettajaa informoidaan, on kyllä näytetty vanhemmille ja kysytty mielipide.

joo on lapsen etu, tiedän, mutta en sitten tiedä millaista palaveria pitävät...
tuntuu että haluaisin ehkä itse tietää lapsen asiat ainakin ennemmin kun että tulevalle opettajalle kerrotaan.....

Sinulla on oikeus kieltää, mutta se saattaa olla haitaksi lapselle.

Luokkajakoa tehdessä on hyvä tietää lapsista: kuka tulee toimeen kenkin kanssa, ketkä on ne jotka on erikseen ihania mutta yhdessä keksivät kolttosia, kuka on hiljainen ja tarvitsee rohkaisevan kaverin rinnalleen, ketkä on ne jotka eivät haittaa muita mutta oma keskittyminen keskinäiseen jutusteluun jne.

Eli eivät puhu vain ongelmista vaan lapsista yleensä ja ryhmän sisäisistä kemioista.

Kuulostaisi perus kolmikantakeskusteluilta
Meidän eskarissa ainakin kerrottiin, että ne käydään keväällä
JA NIISSÄ ON MUKANA LAPSEN VANHEMMAT

Itse näen ainakin vain positiivisena asiana, että tuleva opettaja kuulee vähän ennakkotietoa siitä, millaisia lapsia hänen luokalleen on tulossa.

[QUOTE="niin";25527901]saisivat keskustella lapsesta, lapsen tarpeista ja niin edelleen, ennen koulun alkua. lappu lähetetty kaikille.

olenko outo, mutta minusta on jotenkin ikävää, että eskariope ja tuleva ekaluokan ope palaveeraisivat ja keskustelisivat lapsesta ilman, että minä tietäisin mitä lapsesta puhutaan...

onko siis vaikea ihminen jos en anna lupaa keskustella lapsen asioista?

lapsella ei mitään ongelmaa missään eli mitään suoranaista tarvettakaan ei ole.[/QUOTE]

Miksi et antaisi (muuta kuin että se on ikävää)?

Lto:n ja open palaverit ovat ehdottomasti lasten parhaaksi. Tarkoitus on pehmentää lasten siirtymistä päiväkodista kouluun ja auttaa opettajaa pääsemään mahdollisimman hyvään alkuun nopeasti luokan kanssa.

Ammattitaitoinen lastentarhanopettaja totta kai pitää vanhemman ajantasalla, eli kaikki mitä siellä puhutaan on jo sinun tiedossasi. Itse olen ainakin ensin aina keskustellut vanhempien kanssa siitä, mitä opettajan kanssa aion puhua. Sitä paitsi se palaveriaika on hyvin rajallinen, joten mitään isompia löpinöitä lapsista ei pidetä...

Lto:n ja open palaverit ovat ehdottomasti lasten parhaaksi. Tarkoitus on pehmentää lasten siirtymistä päiväkodista kouluun ja auttaa opettajaa pääsemään mahdollisimman hyvään alkuun nopeasti luokan kanssa.

Ammattitaitoinen lastentarhanopettaja totta kai pitää vanhemman ajantasalla, eli kaikki mitä siellä puhutaan on jo sinun tiedossasi. Itse olen ainakin ensin aina keskustellut vanhempien kanssa siitä, mitä opettajan kanssa aion puhua. Sitä paitsi se palaveriaika on hyvin rajallinen, joten mitään isompia löpinöitä lapsista ei pidetä...

jaa ei vai....

Niin ja ne keskustelut pohjautuvat siihen kaavakkeeseen, mikä lapsesta vanhemman kanssa yhdessä täytetään.

Tuo Bootypeppin esimerkki mustasta listasta on todella todella kurja, mutta alan ihmisenä uskon että ääreisharvinainen tapaus. Suurin osa meistä lasten kanssa työskentelevistä todella haluaa pitää kaikista lapsista mahdollisimman hyvää huolta!

Niin ja ne keskustelut pohjautuvat siihen kaavakkeeseen, mikä lapsesta vanhemman kanssa yhdessä täytetään.

Tuo Bootypeppin esimerkki mustasta listasta on todella todella kurja, mutta alan ihmisenä uskon että ääreisharvinainen tapaus. Suurin osa meistä lasten kanssa työskentelevistä todella haluaa pitää kaikista lapsista mahdollisimman hyvää huolta!

täytetäänkö se kaavake yhdessä eli onko tilaisuus "olla kahden" eskariopen kanssa ennen kolmikantakeskustelua?

Olet nipo :(
Mun mielestä on vaan hyvä että keskustelevat. Tuleva ope saa lapsesta kuvan millainen on ja missä asioissa tarvitsee kannustusta , positiivista palautetta jne. Meillä ainakin päiväkoti pystyi myös palavereissa vaikuttamaan siihen että samalle luokalle pääsi kavereiden kanssa.
Entisenä kouluavustajana voin sanoa että vaikka lapsi on ihan normaali ja mitään ongelmia tai tuen tarvetta ei ole niin on lapsen paras että koulun ja päiväkodin henkilökunta saai toimia yhteistyössä .

mä luulen, että toi on vaan hyvä juttu! Eikös niitä luokkiakin rakenneta vähän sillä periaatteella että kuka sopii minkäkinlaiseen ryhmään (vai oonko ihan hakoteillä)? Toki on ikävää jos lapsi ja eskariope eivät tule hyvin toimeen ja asenne siirtyy seuraavalle opettajallekin sen sijaan että alotettaisi puhtaalta pöydältä..

Kyllähän tarkoituksena on nimenomaan lasten paras.
Antaa opettajalle tietoa tulevista oppilaista, jotta osaa paremmin huomioida jokaisen yksilönä.
Ja jos koulussa on useampi rinnakkaisluokka niin voidaan tosiaan vielä huomioida tällaiset henkilökemia kysymykset...

Tämä eskariope vastaa, että vaikka et olisi mukana kyseisessä keskustelussakaan sinulla täysin oikeus saada tietää mitä asioita keskustelussa otetaan esille. Itse olen näyttänyt vanhemmille jopa ne vapaamuotoisesti "ranskalaisilla viivoilla" kirjoittamani lappuset, joissa on listattuna ne asiat joista opettajan kanssa tulen juttelemaan/ olen jutellut. Joistakin lapsista koululle mennyt viesti on saattanut olla tyyliin: perustaitava ja sosiaalinen lapsi, joka tulee varmasti pärjäämään koulussa. Mainio tyyppi tms.. Vähän on kerrottu myös siitä kenen kanssa lapsi tykkää päiväkodissa touhuta jotta osaavat ottaa kaveriasiat luokkia muodostettaessa paremmin huomioon.

Kaikki päiväkodin dokumentit ja lastasi koskevat tiedot on halutessasi avoimia sinulle vanhempana! Tätä oman ryhmäni vanhemmille olen korostanut jo alusta saakka ja aina siinä vaiheessa kun tehdään jonkun tahon kanssa yhteistyötä.

Ei joka paikassa järjestetä mitään kolmikantakeskusteluja, jolloin siis vanhempi ei ole mukana eskariopen ja luokanopettajan keskustelussa. Opettajana voin kuitenkin omien kokemusteni pohjalta sanoa, että ei niissä keskusteluissa yleensä käydä läpi jokaista lasta yksitellen. Ennemmin siellä keskustellaan yleisellä tasolla ryhmästä ja ryhmän sisäisistä suhteista, taidoista yms. Tietysti eskariope kertoo myös sellaisista yksittäisistä lapsista, joihin liittyy jotain erityistä esim. oppimisen tai käytöksen puolelta. Jos kerta ap lapsesi ei kuulu tällaisten lasten joukkoon, niin voi hyvin olla ettei siellä opettajien keskustelussa mainita omaa lastasi sanallakaan. Että sinuna kyllä antaisin luvan ihan huoleti.

Jos sinulla on syy, niin et kai ole nipo. Itse antaisin luvan hyvillä mieliin luottaen heidän ammattitaitoonsa ja siihen, että kekustelu edes auttaa hyvää eli lapselle pedataan hyvää opintietä. En keksi syytä, miksi tuo pitäisi kieltää. Olisi hirveä rumba järjestää kaikille vanhemmille tilaisuu solla mukana kesksuteluissa, jos mitään erikoisempaa ei ole keskustelun alla. Jos lapsella on pulmia, ongelmia, vaikeuksia, sitten itse mukaan.

ei meillä ollu mitään keskustelua eskaopen ja tulevan open kanssa ennen koulun alkua, onkohan paikkakuntakohtaista?? Ainoastaan vasukeskustelu eskarissa ja ammattilaiset palaveerasivat "keskenään" ilman vanhempia.. noon kunhan mietin, ei oo asia enää ajankohtainen.Poika aloitti syksyllä koulun ja ope on mitä parhain. En oo kuullukaan temiä "kolmikantakeskustelu"...

[QUOTE="mie";25528080]Millainenkohan musta lista on ollut kyseessä ?
Ihmettelen ?[/QUOTE]

Siis sellainen josta on keskusteltu julkisestikkin ja ne ovat laittomia. Eli käytetään hyväksi lasten huonot puolet ja myös kysellään vanhemmista kaikki negatiivinen.
Kyseisestä luokasta lähti noin 9 oppilasta ensimmäisen lukukauden aikana toisiin kouluihin, minun poikani mukaanlukien. Myös avustajat irtisanoutuivat opettajan toiminan vuoksi. Hänestä on tehty valitus ja asia on myös hoidettu.

Mua ainakin helpottaa, jos eskari ja ekaope voisivat suoraan käydä lapseni asiat ilman, että mun tarvitsisi ne kertoa. Meillä on pojilla ollut oppimisvaikeuksia ja ehkä siksi ajattelen näin.

Mutta voin kuvitella, että jos eskariope olisi sellainen, joka ei tykkäisi lapsestani ja jos hänellä olisi selvä negatiivinen asenne lastani kohtaan, en haluaisi nekatiivisyyden siirtyvän suoraan ekaopelle vaan haluaisin hänen voivan aloittaa puhtaalta pöydältä.

kai tää epävarmuus tulee siitä, että minusta tuntuu että tiedän hyvin vähän lapsen eskarista ja siitä miten hänellä menee...sitte tulee kaupungilta lappu jossa kerrotaan, että eskariopella ja kouluopella on tulossa palaveri, että saavatko jutella lapsestasi... niin tulee olo, että olis kai sitä itsekin kiva tietää mitä siellä juttelevat, että olenko itsekään perillä kaikesta...

Yhteistyössä