kaupat auki sunnuntaisin, äidit töihin per.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskelen

Vieras
Miks siitä on niin hirveä haloo, jos kaupat olisi aina sunnuntaisin auki. Kassa-täti haluaa olla kotona perheen kanssa viettää laatu aikaa. Ei ole kaupan ihmiset ainoita jotka joutuu olemaan töissä sunnutaina. Jos sulla kaupan täti on sunnuntai vapaa sä haluut ehkä kaydä syömässä jossain perheesi kanssa ja kas kummaa siellä ruokapaikassa on ihmiset töissä, jonkun äiti tai isi palvelemassa sua. Tai käytte kylässä mummolassa ja matkalla käytte kahvilla ja tankkaatte auton, kas kummaa sielläkin on ihmisiä töissä jonkun isi tai äiti. Palvelemassa sua. Voi, sun pikku piltillä on korvatulehdus sunnuntaina, meet päivystykseen, no niin sielläkin on joku töissä jonkun äiti... tai isi... Sä joudut odottamaan ainakin tunnin tai kaksio ja varmasti muistat kittistä siitäkin hoitajille, jotka nyt vaan sattuu olemaan sunnutaina töissä. Sun isovanhempi saattaa olla vanhainkodissa ja kuinka ollakkaan, hän haluaa ruokaa myös sunnutaina ja vessaankin. Teollisuuden työajat jätänkin sitten suosiolla käsittelemättä.
Olishan se kiva jos koko suomi pysähtyis sunnuntaiksi ja kaikki sais olla kotona perheensä kanssa, mutta kun se ei vaan ole aina mahdollista. Ammatinvalinta kysymys, tiedän. Yritän nyt vaan kertoa, että te kaupan tädit ette ole ainoita ihmisiä jotka ovat sunnutaina töissä.

Mä en oo oikein missään vaiheessa ymmärtänyt tuota kaupan alan jupinaa sunnuntain aukioloista. Jokaisella on kuitenkin se 2 päivää viikossa vapaata. aina se nyt vaan ei satu sinne sunnuntaille. Sunnuntaista saa myös tuplaliksan, joten luulisi ainakin perheettömien niitä mielellään tekevän, jolloin vähemmän tarvii niiden perheellisten tehdä.

Mikä siitä sunnuntaista tekee niin kauhean päivän tehdä töitä?

Ja kaikille napisijoille: Hei, elämä on!

niinpä..!! minä opiskelija äitinä oikein HAALIn sunnuntai töitä itelleni, jotta saisin enemmän elantoa lapselleni! minun puolesta suomessa saisi olla kaupat auki vaikka öisinkin jos siitä saa tuplapalkan!

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen;22413904:
Mä en oo oikein missään vaiheessa ymmärtänyt tuota kaupan alan jupinaa sunnuntain aukioloista. Jokaisella on kuitenkin se 2 päivää viikossa vapaata. aina se nyt vaan ei satu sinne sunnuntaille. Sunnuntaista saa myös tuplaliksan, joten luulisi ainakin perheettömien niitä mielellään tekevän, jolloin vähemmän tarvii niiden perheellisten tehdä.

No niinpä, vapaata on kuitenkin, ja monessa muussa paikassa tehdään sunnuntaina töitä. Itse teollisuudessa kolmivuorotyötä ja usein töissä viikonloppuna.

Menojahan siitä tulisi kunnalle jos se tulisi velvolliseksi järjestämään päivähoitoa lapsille 24/7 kun hoidontarve taas lisääntyisi harppauksella. Tosin en ymmärrä miksei kaunnat järjestä sitä jo nyt. Pikkusen sapettaa maksaa täydet hoitomaksut kun ei kuitenkaan saa aina lasta hoitoon kun on itse töissä. Välillä onnistuu vkoloppuna välillä ei, riippuen onko pph lomalla tai menoja, eivät siis ole velvollisia olemaan töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja vuorotyöläinen;22413904:

Ehkä se johtuu siitä, että monilla muilla aloilla se työ pystytään kuitenkin enimmäkseen keskittämään ns. normaalityöaikaan. Esimerkiksi hoitajillakin on paljon vähemmän vl työtä kuin kassoilla keskimäärin. Kassat ovat lähes kaikki osa-aikaisia ja eivät sen vuoksi saakaan täyttä määrää TESin määräämiä vl. vapaita. Itselläni on huonimmillaan ollut 4 lauantai vapaata vuosilomien ulkopuolella ja kesäkauden JOKAINEN la-su töitä. Onko hoitajillakin näin mukavat oltavat? Että ei ole ainoatakaan vapaata viikonloppua toukokuun alusta elokuun loppuun, jotta voisi viettää aikaa koko perheen voimin?

Olen ollut sijaisena muutamassa hoitolaitoksessa ja tuntuu että siellä olen ollut joka ikinen viikonloppu. Mutta kyllä myös vakituset hoitajat valittivat siitä kun kuudessa viikossa voi olla yksi vkl vapaa..ei aina sitäkään..