kaupassa olo?

miten teidän lapset käyttäytyvät kaupassa? meidän kohta 4 vuotias poika on välillä ihan kauhea kaupassa ja millään ei tottele siellä vaikka kuinka sanoo tai uhkailee että lähdetään pois kaupasta pois jos et ole kunnolla.mitä mä teen sen kanssa apua tarvittaisiin kipeästi ku hävettää kaupassa ku ihmiset katsovat kun komennan poikaa siellä.kerran yks nainen sano toiselle et tuo komentaa koko ajan lastansa mä meinas kääntyä ja sanoa että voin mä päästää sen ihan vapaasti menemään mut maksatko ne tavarat mitä se rikkoo sitten mutta olin tällä kertaa hiljaa harvinais että nielaisin sanat suuta.mua ärsyttää tollaset ihmiset!! mutta kertokaa mulle mitä teen neuvoja kaipailen!! :attn: niin poika haluaa ihan kauheasti kauppaan mukaan että en väkisin sitä vie sinne.
 
-Nipsu-
pystytkö katsomaan päivästä sellaista mahdollisimman "helppoa" hetkeä milloin lähteä kauppaan. jos nukkuu unet nii mahdollisesti heti sen jälkeen. meillä kolmen vanha tyttö ja kaupas kans yli aktiivinen. tosin pelleilee muuten mut tavaroihin ei koske. unien jälkeen heti käyn sen kanssa kaupassa. mut jos vähänki yliväsymystä ilmassa nii sen kanssa ei mielellään viitsi shoppailla.

mut onneks nää on yleensä ajan kanssa pois jääviä ongelmia. anna toisten arvostella miten haluavat. sinä itse tiedät oman lapsesi ja komennat sitä nii ku teiän tapa on. ja silloin ku kauppa keikka menee hyvin nii yliammuttuja kehuja käytöksestä kehiin ja jotain pientä palkkiota. se inspiroi pieniäki yllättävästi.


:hug:
 
magda
En tieda auttaako, mutta meilla on auttanut (6 ja 3 vuotiaat). Kun tilanne naytta kaupassa silta, etta mopo lahtee kasista, pidan lapset toimessa. Pyydan etta yrittavat loytaa seuraavan tavaran, jota olen etsimassa tai kuka nakee esim vaalenapunaisen tomaatin, punaisen banaanin. ylilyonnit toimii meilla. Koskea ei saa, vain sanoa hep, kun kohde on havaittu. Vain mielikuvitus on rajana. Eihan tota tietty aina jaksa, mutta kantsii kokeilla. Myos kirjaimien ja numeroiden tunnistus opasteissa sun muissa on poikaa, tama lahinna 6 v:lle. Onnea!
 
Meillä tehoo pienemmillä (3v.ja 4v.)se et joutuu ostoskärryyn istumaan jos ei ole kunnolla. Isoin (kohta 7v.) käyttäytyy hyvin, kun on joutunut joskus jäämään autoon yksin kiukuteltuaan kaupassa. Tuota autoon yksin jättämistä ei kaikkien lasten kanssa voi toteuttaa.
Jos uhkaa jollain asialla niin se on myös pystyttävä toteuttamaan.

Kokeilla voi sitä, että jättää seuraavalla kauppakerralla lapsen kotiin ja selittää lapselle ettei hän pääse mukaan, koska viime kerralla ei käyttäytynyt kunnolla.
 
Meillä ei mennä kauppaan väsyneenä.Siitä seuraa väistämättä uhmakohtaus.Jos aletaan vaatia leluja/karkkia kerrotaan lapselle ettei nyt sisälly kauppalistaan.Lauantaina on karkkipäivä.Aina löytyy joskus tuijottajia tai kommentoijia.Itse en kyllä ole törmännyt jälkimmäisiin.Kannattaa suhtautua olankohautuksella ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Itse tunnet lapsesi parhaiten.Meillä lapset tietävät mitä kaupassa kiukuttelusta seuraa.He ovat pari kertaa kokeilleet ja olemme lähteneet (minä ja poika/tyttö) autoon odottamaan,että isä ja toinen lapsista suorittavat ostokset loppuun.Opetan heille ettei kiukuttelulla saa tahtoaan läpi.
 
ööööööööööööö
Jatkuva komentaminen ja uhkailu "jos et tottele ja ole kunnolla, lähdetään kaupasta pois " ilman, että lopulta tehdään mitään on rasittavan kuulosta.

Eli lapsi käyttäytyy miten huvittaan, sinä nalkutat ja tilanne jatkuu kerta toisensa jälkeen samanlaisena.

Kauppareissu tehdään ja lapsi saa makeisensa ja jäätelönsä yhtä kaikki.

- 1:) Teepä kerran tai pari se, että lähdette kaupasta kesken kaiken pois kun käyttäytyy huonosti eikä tottele = siis toteutat sen uhkauksesi.

- 2:) Sanot kyllä mitä ei saa tehdä; älä juokse, älä huuda, mutta oletko sanonut mitä tehdään ja ennen kaikkea miksi.
kävele vierellä, pidä kärrystä kiinni, nyt tehdään ostoksia; kaupassa ei saa juosta koska täällä on muitakin ihmisiä ja paljon tavaroita hyllyissä jne.
Tai: nyt tehdään kauppaostokset, nyt ei riehuta, kiukutella jne, nyt käyttäydytään kunnolla,

- 3:) oletko muistanut kiittää ja kehua kun käyttäytyy hetkenkin hyvin? Lapsi saattaa alkaa "koheltaa ja typerhetiä" kun on kehuttu, jos ei ole tottunut kuulemaan kehuja, mutta siinäkin saa pelin poikki positiivisella asenteella.

- 4:) "puhalletaan peli seis hetkeksi jos alkaa mennä koheltamiseksi" eli stoppi, rauhotutaan, jne, nyt ollaan kaupassa, nyt tehdään ostokset jne.

ja tuo on hyvä, että isompi otetaan mukaan toimintaan, auttamaan. Ja kiitos ja kehu.

Minulla on yksi lapsista aikamopinen sähläri ja vilkas ja uhmakas ollut, ja välillä kauppareissutkin olivat kamalia, mutta muiden lasten kanssa ollaan rajoituksilla ja hyviin käytöksiin vedetoen asiat hoidettu, eikä ole tarvinnut antaa syödä maksamattomia eväitä.

Eikä lapset, vilkaskaan, ole tehnyt tyhmyyksiä tyyliin että potkitaan hyllyjen alareunoja tai kiipeillään missä tahansa, kuten kaverin lapsi teki; meni maitohyllyn muovihapsuverhon taakse, potki otsalevyä jne. Omat, jopa se vilkkaampi, oli hölmistynyt toisen lapsen huonosta käytöksest'ä.
 
Meidän kolmesta lapsesta kaksi on ollut kauppasähläreitä. Meillä toimii tässä kuten monessa muussakin asiassa tavoitteellisuus. Eli lapsi mukaan etsimään tavaroita, punnitsemaan, laskamaan vaikka maitotölkkejä ( monet lapset rakastavat laskea erilaisia juttuja, se pitää ajatukset mukavasti kasassa). Pääasia että voi puhua muustakin kuin käytöksestä, siitä tulee kauhea noidankehä. Ja huonosta käytöksestä selvä, johdonmukainen seuraus.
 
Paras konsti on pitää muksut kiireisenä eli etsimään tavaroita, punnitsemaan, ym. Jos mahdotonta menoa eikä usko, meillä joutuu joksikin aikaa "kauppakaranteeniin" eli kauppaan ei pääse mukaan vaikka kuinka haluaisi. Ja yritän suurimmat viikon ostokset hoitaa mieluiten ilman lapsia, käydään sitten pikaseen santsaamassa puuttuvia.
 

Yhteistyössä