Kaupan marjasopat vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marjaliiisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marjaliiisa

Vieras
Koitin netistä etsiä vastausta tähän kysymykseen mutta ei onni suosinut...
Eli voiko 7kk vauvalla antaa marjasoppaa/keittoa? Ja ennenkaikkea sitä kaupan tavaraa purkista. Olen tehnyt mustikkasoppaa itse ja vauva tykännyt paljon. Nyt kun ei pakkasessa ole enään omia marjoja paljon yhtään niin ostinkin kaupasta valmista soppaa. Kokemuksia?

Koitin netistä etsiä vastausta tähän kysymykseen mutta ei onni suosinut...
Eli voiko 7kk vauvalla antaa marjasoppaa/keittoa? Ja ennenkaikkea sitä kaupan tavaraa purkista. Olen tehnyt mustikkasoppaa itse ja vauva tykännyt paljon. Nyt kun ei pakkasessa ole enään omia marjoja paljon yhtään niin ostinkin kaupasta valmista soppaa. Kokemuksia?

Niissä on paljon joko sokeria tai aspartaamia. Ainakaan keinotekoisia makeuttajia en antaisi lapselle. Ja säilöntäaineetkin mietityttävät... Joten itse tehty on aina parasta! Vauvalle en antaisi.

Viimeksi muokattu:
Älä vaan lapselle anna sellaisia keittoja joissa on keinotekoisia makeutusaineita ja lisäaineita tai edes sokeria. Olen etsinyt kaupasta sopivaa marjakeittoa nyt 1vuotiaalle enkä ole löytänyt yhtään jota olisin kelpuuttanut. Keittele itse vaan vaikka kerralla enemmän ja pakasta osa. Niin ja tuleehan niihin kotitekosiin kiisseleihin ja muihin sokeria joten kannattaa sitä vähän miettiä myös, sokeri vie elimistöstä paljon kivennäisaineita joita tarvittaisiin immuniteettiin, neutraloimaan myrkkyjä ym muihin tärkeisiin toimintoihin. Sori jos tuli paasattua, on vaan lempiaihe... :)

Milli

Hmm... Mulla nyt hieman kummastuttaa. Miks esim yksi vuotiaalle ei löydy hyvää marjakiettoa kaupasta? Meidän poika litkii kaupan mustikkasoppaa puuron kera amauisin. Neuvolassakin sanoin kun poika oli 9kk että alettiin syömään soppaa, niin ei mitään sanottu että ei saa. Sopat on erittäin kuiturikkaita ja vitamiini pitoisia. Miksi ei vuoden ikäinen tai jopa 7kk saisi, kun jo esim puolitoista vuotiaat saa? Lisäaineet sun muut höpöt tulee joka tapauksessa jossain vaiheessa lapsen ruokavalioon. Vai kuka väittää että ei tulisi? Ja jos joku nyt sanoo, että 7kk vauvan suolisto ei kestä lisäaineita yms yms... Niin sekin on henkilökohtaista, ei tarvitse yleistää.
Ap: Jos ei luotettavaa tietoa täältä saa, soita neuvolaan.

Kannattaa lukea, että mitä siinä tuoteselosteessa sanotaan. Itse olen ostanut pakastealtaasta pakastettuja marjoja ja tehnyt niistä kiisseliä yms oikeastaan kahdesta eri syystä: haluan, että lapsi tottuu itsetehtyjen ruokien makuun ja rakenteeseen sekä haluan, että mitä pienempi lapsi on, sitä vähemmän hänen tarvitsee altistua lisä- ja säilöntäaineille. Niin kauan, kun olen kotiäitinä, en lapsille anna kaupan eineksiä.

Itse poimitut tai syksyllä torilta ostetut marjat ja sienet on käytetty meillä yleensä kevääseen mennessä. Onneksi eläkkeellä olevalta äidiltäni löytyy usein marjoja, joita hän ei käytä niin paljon kuin me, joten sieltä olen saanut helpotusta ruokalaskuun.

joo kannattaa antaa sokeritonta marjakeittoa vaikka puuron kanssa aluksi. Meillä 8kk tytöllä oli ennen joulua kova ripuli ja suositeltiin antamaan kaupan sokeritonta ruusunmarjasoppaa vellipullosta tai nokkamukista. Ripuli parani ja ollaan me välistä tota soppaa annettu muutenkin. Teen yleensä itse joko mansikasta tai mustikoista, mutta varastot hupenee joten ostan kaupasta.

mutta olkaa tarkkoina noiden sokerittomien kanssa. Usein "ei lisättyä sokeria" -maininta tarkoittaa että sokerin sijaan siellä on jotain makeutusainetta, jota en ikinä itsekään söisi, saatikka sitten lapselleni antaisi.

Kiisseliähän voipi tehdä vaikka valmiista soseista, tekee ensin vedestä ja perunajauhoista löysähkön kiisselin
/keittopohjan ja sinne purkki marja/hedelmäsosetta.

olen myös sitä mieltä että kannattaa itse tehdä keitot ja sopat. Pakkaseenkin jää sitten. Mutta esim mökkireissuilla yms matkoilla mulla on Ingmanin Ruusunmarja soppaa ollut, se rasvaton ja sokeriton. Sisältää ainoastaan hedelmän oman sokerin. Ei aspartaamia tms.

Kiitos vastauksista! Vähän on suuntaan ja toiseen tullut mielipiteitä. Ilmeisesti tämäkin asia on sellainen jonka jokainen voi vain itse päättää. Soitin neuvolatädille ja kysyin suoraan, että missä vaiheessa lapselle/vauvalle voi antaa makeutusaineilla makeutettua kaupan marjasoppaa. Hän sanoikin että kannattaa ihmeessä lapsen ollessa vielä pieni, niin tehdä ne sopat itse. Noh, sitten kun sanoin että miten reissuille yms. Koska en koko pakastimen sisältöä haluaisi mukaan ottaa. Hän sanoi että pieniä määriä kaupan soppia esim. puurossa, maidon mukana tai sellaisenaan ei haittaa. Vuoden iässä lapsihan muutenkin syö perheen kanssa samaa ruokaa, ellei aiemminkin, niin kaupan tuotteita saa käyttää jogurtteja myöten.
Jos Ingmanilta löytyy vain hedelmäsokeria sisältävää soppaa, ostan heti.

Yhteistyössä