Kaupan kassalla töissä olevia ei kohdella ihmisinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja knd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

knd

Vieras
Sen sijaan he ovat useimmille asiakkaille pelkkää ilmaa tai jokin seinän jatke, jolle sanotaan "hei" ja "kiitos" pelkästä velvollisuudentunnosta. Osa asiakkaista ei edes sano mitään tai katso kohti, vaan esim. puhuvat puhelimeen koko maksamisen ajan.

Itse en ainakaan haluaisi olla sellaisissa töissä, missä minua tai työpanostani ei mitenkään huomioida tai arvosteta.

Lisäisin ap:n viestiin vielä, että kaikki paska mitä asiakas kaupassa kokee, ropisee kassan niskaan. Mua ei saa enää ikinä siihen paskahommaan tai asiakaspalvelijaksi.

Mä sanon kyllä hei ja kiitos, mutta en keskustele sen kummemmin, ellei myyjä itse aloita keskustelua. Voin myös puhua samaan aikaan puhelimessa. Silti kyse ei ole siitä, ettenkö arvostaisi myyjän työtä, ei todellakaan. Mä haluan antaa hänelle työrauhan ja annan hänen keskittyä siihen mitä on tekemässä. Eikä mulla muutenkaan ole tapana keskustella ventovieraiden ihmisten kanssa niitä näitä.

Mä luulen että jotkut kassat voivat olla ihan helpottuneita siitä että asiakkaiden kanssa ei tarvitse käydä pitkiä palavereja, joissa repliikit on samoja viikosta ja kuukaudesta toiseen.

• Tykkää
Reactions: Hoopeli
Lisäisin ap:n viestiin vielä, että kaikki paska mitä asiakas kaupassa kokee, ropisee kassan niskaan. Mua ei saa enää ikinä siihen paskahommaan tai asiakaspalvelijaksi.
Mä tykkäsin aikanaan olla kassaneitinä eikä mua haitannut yhtään vaikka asiakas välillä kuvittelikin mun pystyvän vaikuttamaan vaikka mihin asioihin. Toisesta sisään ja toisesta ulos, ja "hyvää päivänjatkoa" :)

No mua ei ainakaan voinut vähempää kiinnostaa, puhuuko asiakas samalla kännykkään. Uskokaa pois vaan, että vaikka myyjä hoitaa työnsä hyvin, sinä kiinnostat häntä yhtä vähän kuin hän sinua.

Ymmärrän miksi olet entinen kassa.

Minua kiinnostaa kyllä se asiakas vaikka melko robottimaista työtä teenkin ja mielestäni se asiakkaan huomioiminen on se hyvän ja huonon kassa ero.

Huonoille kassoille ne asiakkat ovat vain pakollinen paha ja hyvä näkee ne ihmisinä, potentiaalisina kanta-asiakkaina ja palkanmaksajina.

Mutta tottahan se on että suurin osa ei kassahenkilöä edes ihmisenä pidä ja kohtelevat huonosti, siksi erittäin harva alalla onkaan kykenevä pysymään vuosikausia kyynistymättä.

Asiakas: "Hei."
Myyjä: "Sä sanot noin vaan, vaikka et tarkoita sitä oikeasti! Varmasti sanot hei kaikille kassahenkilöille. Mikä mä sulle olen, joku kasvoton asiakaspalvelija vaan, vai? On mulla nimikin! Nyt tervehdit minua niin, että tarkoitat sitä tosissasi! Kätellään ja katsotaan silmiin!Äläkä yhtään näytä tuollaista naamaa, mä tiedän mitä sä ajattelet!..."

• Tykkää
Reactions: Hukkapiru
Kun lähestyn kassoja ja näen kassan joka on iloisen näköinen menen siihen, ja maksaessani toivotan kassalle hyvää päivän jatkoa, yleensä kassa tekee samoin. Kassan ammatti on varmaan raskas suhteessa korvaukseen, mutta minä arvostan käyttämäni kaupan kassoja, he ovat yksi syy minkä takia käyn siinä kaupassa.

[QUOTE="vieras";28616975]No mikä sitten ois ihmisenä kohtelua? Pitäisikö kysellä kuulumisia vai jäädä auttamaan kassaa työssään?[/QUOTE]

Tästä voisi aloittaa:

- Tervehtiminen, silmiin katsominen, tilanteeseen keskittyminen, palvelutilanteeseen liittyvien kysymysten kuunteleminen ja niihin vastaaminen.
- Kiittäminen ja peruskäytöstavat
- Älä huuda, tyrkytä rahoja tai turhaan hoputa kassaa, jos sinulla on toiveita niin ne voi esittää kauniisti.
- Jos et halua kuittia, sano vaikka "ei kuittia kiitos", mutta älä lähde maksupaikalta jolloin kassa jää arpomaan haluatko sitä kuittia tai vaihtoehtoisesti joutuu aina kysymään että haluatko vai et. Joko odotat että saat sen kouraa tai sitten kerrot ettet sitä halua.

Tässä vinkkiä josta aloittaa, huomioi että tämä nopeuttaa koko kassajonon purkautumista ei vain helpota myyjän työtä.

[QUOTE="vieras";28616975]No mikä sitten ois ihmisenä kohtelua? Pitäisikö kysellä kuulumisia vai jäädä auttamaan kassaa työssään?[/QUOTE]

No aikakin osoittaa jollakin tavalla, että myös se kassakoneen takana istuva/seisova on ihminen (asennekysymys pohjimmiltaan).

Vrt. se suhtautumistapa, mikä ihmisillä on vaikkapa rautatieaseman lipunmyyjään, urheilukilpailun maalitoimitsijaan tai jonkin yhdistyksen tapahtumassa leivonnaisia tms. myyvään henkilöön.

Alkuperäinen kirjoittaja kassatäti minäkin;28616999:
Ymmärrän miksi olet entinen kassa.

Minua kiinnostaa kyllä se asiakas vaikka melko robottimaista työtä teenkin ja mielestäni se asiakkaan huomioiminen on se hyvän ja huonon kassa ero.

Huonoille kassoille ne asiakkat ovat vain pakollinen paha ja hyvä näkee ne ihmisinä, potentiaalisina kanta-asiakkaina ja palkanmaksajina.

Mutta tottahan se on että suurin osa ei kassahenkilöä edes ihmisenä pidä ja kohtelevat huonosti, siksi erittäin harva alalla onkaan kykenevä pysymään vuosikausia kyynistymättä.

:laugh: Pisti naurattaan, sillä itse asiassa mä olen niin helvetin hyvä, että mä koulutan uusia työntekijöitä, kassojakin. ;) Moni ammattihan on näytelmää itse asiassa, eikös olekin. Monet aspa-ammatit etenkin. Meillä on paljon ihania asiakkaita, vuosia käyneitä herttaisia mummoja ja pappoja, sitten niitä ei-niin-ihania, kaikkia kohdellaan hyvin yhtä lailla, vaikka osalle joutuu esittämään enemmän. Meillä on kaikki tytöt ja pojat huolella valittuja hyviä asiakaspalvelijoita. Huonot ei kauaa jaksa.

asiakaitten elämähän ois ihan perseestä ilman meitä :D ei ketään kelle valittaa kun myymälän puolella n joku vituillaan tai vittuilla ihan vittuilun ilosta :D

kanssa jotka vituttaa näiden kassantukkijoiden lisäksi, on automaatin tukkivat.
EI sitä vitun otto kuittia tarvitse jäädä siihen koneelle lukemaan!

ja sitten ryysis bussit, JOKA KERTA saa saatana sanoa että menkää nyt vittu sinne peremmälle, kun urpot vaan seisoo auton etuosassa ja peräkäytävä on tyhjänä!

nooh, suurin osa ihmisistä on idiootteja.

:laugh: Pisti naurattaan, sillä itse asiassa mä olen niin helvetin hyvä, että mä koulutan uusia työntekijöitä, kassojakin. ;) Moni ammattihan on näytelmää itse asiassa, eikös olekin. Monet aspa-ammatit etenkin. Meillä on paljon ihania asiakkaita, vuosia käyneitä herttaisia mummoja ja pappoja, sitten niitä ei-niin-ihania, kaikkia kohdellaan hyvin yhtä lailla, vaikka osalle joutuu esittämään enemmän. Meillä on kaikki tytöt ja pojat huolella valittuja hyviä asiakaspalvelijoita. Huonot ei kauaa jaksa.

Opetatko sä niille uusillekin työntekijöille heti ensimmäisenä päivänä että myyjän ei kuulu olla kiinnostunut asiakkaasta?
Kiva. :)

Nyrpeiden kassahenkilöiden määrästä voisi päätellä että sulla taitaa olla ihan maanlaajuista tuo koulutusbisnes? :D

No aikakin osoittaa jollakin tavalla, että myös se kassakoneen takana istuva/seisova on ihminen (asennekysymys pohjimmiltaan).

Vrt. se suhtautumistapa, mikä ihmisillä on vaikkapa rautatieaseman lipunmyyjään, urheilukilpailun maalitoimitsijaan tai jonkin yhdistyksen tapahtumassa leivonnaisia tms. myyvään henkilöön.

käytkö päivittäin rautiksen lipunmyyjän juttusilla?
urheilukilpailun maalitoimitsijan?
tai yhdistyksien tapahtumissa hakemassa torttua?

Alkuperäinen kirjoittaja kassatäti minäkin;28617096:
Opetatko sä niille uusillekin työntekijöille heti ensimmäisenä päivänä että myyjän ei kuulu olla kiinnostunut asiakkaasta?
Kiva. :)

Nyrpeiden kassahenkilöiden määrästä voisi päätellä että sulla taitaa olla ihan maanlaajuista tuo koulutusbisnes? :D

Uusille opetetaan, että asiakas maksaa palkkamme, joten kohdelkaamme heitä kuninkaallisina ja asiakas on aina oikeassa. ihan totta. ;)

No sitähän mä tässä kysyin, että miten sitä osoitetaan, että se toinen on ihminen? Mä kun luulin, että se riittää, että sanon hei ja kiitos, mutta näköjään ei. Että mitä sitä oikein vaaditaan? Itse en ole ollut kassalla töissä, mutta siivoojana kyllä ja kyllä mun mielestä oli ihan tarpeeksi, että mua tervehdittiin, en mä tarvinnut mitään pitkiä henkeviä keskusteluja tietääkseni, että mua pidetään ihmisenä.

[QUOTE="vieras";28617148]No sitähän mä tässä kysyin, että miten sitä osoitetaan, että se toinen on ihminen? Mä kun luulin, että se riittää, että sanon hei ja kiitos, mutta näköjään ei. Että mitä sitä oikein vaaditaan? Itse en ole ollut kassalla töissä, mutta siivoojana kyllä ja kyllä mun mielestä oli ihan tarpeeksi, että mua tervehdittiin, en mä tarvinnut mitään pitkiä henkeviä keskusteluja tietääkseni, että mua pidetään ihmisenä.[/QUOTE]

No esimerkiksi niin, ettei sitä heitä sanoessa katso kassahenkilön läpi johonkin kaukaisuuteen, ja edes yrittää saada jonkinlaista aitoa tunnetta ja tervehtimisenhalua siihen mukaan.

No mua ei ainakaan voinut vähempää kiinnostaa, puhuuko asiakas samalla kännykkään. Uskokaa pois vaan, että vaikka myyjä hoitaa työnsä hyvin, sinä kiinnostat häntä yhtä vähän kuin hän sinua.

Eikö silloin voisi periaatteessa laittaa joka kassalle kyltin "hyvä asiakkaamme, älä tervehdi tai kiitä (tai ruoki) kassahenkilöä"? Tämä olisi varmasti helpostus sekä asiakkaille että henkilökunnalle, kun pääsisi siitä huonoa omatuntoa aiheuttavasta teennäisestä sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, jota nykyään on pakko harrastaa. :D

No jo on valituksen aihe. On niitä aika paljon raskaampiakin töitä ja työnteko nyt ylipäätään on sellaista mitä ihmiset tekevät pääasiassa rahasta.

Ei ole kohtuullista vaatia 100 % läsnäoloa aina ja joka paikassa. Hei ja kiitos on ihan tarpeeksi. Kassa osaa kyllä kysyä kuitista tarvittaessa itsekin tai syytä olisi.

Turhaa huutamista tai muuta kiukuttelua en ymmärrä minäkään. Ihan jokaisen on kuiyenkin syötävä, joten sikäli sen ymmärtää, että kaupassa on käytävä vaikka kuinka huono päivä tai huono elämä, mikä sitten saattaa näkyä ja kuulua.

Yhteistyössä