Kaupan ala ja palkallinen äitiysvapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekaisin

Vieras
Olen jotenkin ihan sekaisin näistä äitiysraha-asioista enkä oikein palkanlaskijaltakaan saanut selkeää vastausta, kun asia on niin uusi.

Mites te muut, jotka olette nyt jääneet/jäämässä kaupan alalta äitiysvapaalle? Työnantaja maksaa ilmeisesti 3 ekan kuukauden palkan mutta mitä lappusia työnantajalle teidän on pitänyt toimittaa? Olen käsittänyt, että Kela maksaa minulle sen äitiysrahan ihan normaalisti ja työnantaja sen erotuksen. Onko muillakin näin vai tuleeko palkka ihan normaalisti ja työnantaja hakee itse Kelalta osansa?

Kaupan alalla on tuo palkallisuus sovittu toteutettavaksi siten, että haet aivan normaalisti Kelan päivärahan ja kun papereissa kysytään kohtaa, maksaako työnantaja palkkaa, vastataan siihen EI. (tämä on ihan liiton ohjeistuksessa)

Sitten Kela myöntää äitiyspäivärahan ja saat siitä ilmoituksen. Tästä ilmoituksesta kiikutat kopion työnantajallesi, joka maksaa sinulle palkan ja äitiyspäivärahan erotuksen. Eli rahaa tulee sekä Kelalta, että työnantajalta.

Miksi näin; tässä työnantajan maksettavaksi jää vähemmän eläke-, sotu yms. maksuja.

Jos työnantaja maksaa 3 eka kuukauden palkan niin se tarkoittaa sitä, että saat normaalin palkan työnantajaltasi tuolta ajalta ja työnantaja saa tuolta ajalta Kelalta äitiysrahan.
Täytät omien tietojesi osalta äitiysvapaa/vanhempainvapaahakemuksen ja viet palkanlaskijallesi, joka täyttää työnantajan tiedot hakemukseen ja sitten laitat sen Kelalle.

Yhteistyössä