KAUNEIMMAT joulumuistot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Birgitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin työtätekevien vanhempien kaupunkilaislapsi. Isä ei ollut joka aatto kotona. Muistan ehkä parhaiten kun olin itse "joulupukkina" pienelle alle 2v siskolleni. Äidillä oli kaunis kaftaanityyppinen puku. Mulla oli pahvinaamari, tonttuhattu ja toppatakki nurinpäin päällä, pahvirulla kävelykeppinä.
Muistan myös, kun isä niinä aattoina kun oli kotona, lähti illalla "viemään roskia" ja pian tuli pukki jolla oli poliisin virkahynttyitä päällä ja samanlainen pipo kuin meidän äidillä.
Tuoksuja ja rapisteluja.

• Tykkää
Reactions: Birgitte
Viime joulu oli aivan ihana. Olimme kotosalla kolmestaan - taapero ja vanhemmat. Kun aatonaattona saimme lapsen viimeinkin nukkumaan, koristelimme viimeinkin kuusen ja laitoimme sen paikoilleen.

Jouluaattona, kun lapsi heräsi oli ilme ihana. Tyttö oli aivan uninen ja silmät suurina. Koko ajan käveli lähemmäs kuusta ja sitten alkoi osoittaa sitä ja nauramaan - hei, tuossa on tuollainen puu. Sitten tutkittiin hartaasti jokainen pallo ja nauha johon yletyttiin.

Se lapsen ilo oli niin :heart:

• Tykkää
Meijän faija lähti aina essolta ostamaan tupakkia jouluaattona. Ja aina se joulupukki tuli just sillon, ja iskä tuli vasta sitten takasin kotiin kun pukki oli jo lähteny. Koskaan ei kerenny näkemään pukkia :>
Aamuyöstä kun kinkku oli otettu uunista ja läskit kuorittu päältä pois, niin me syötiin melkein puoli kinkkua jo heti sillon :P

• Tykkää
Yhtenä aattoaamuna ilma oli samanlainen kuin tänään: vähän harmaa, tuuli ja lunta satoi. Heräsin ennen vanhempia, ja hiivin olohuoneeseen. Isä jätti aina kuuseen valon päälle yöksikin, ja siellä se kimalteli nytkin hopean, punaisen ja kullan väreissä. Kuusen alle oli ilmestynyt kasa lahjoja (eli en enää uskonut joulupukkiin). Keittiöstä tulvi kinkun tuoksu, isä paistoi sen aina aattoa edeltävänä yönä.

Minulla oli lupa avata yksi joulupaketti aamulla. Sinä aamuna avasin ison paketin, siellä oli Kummituslinna-peli. Sitten katselin telkkarista lastenohjelmia, jännitti tuleva päivä koska olin luvannut mennä laulamaan joululauluja naapurin mummoille :D Äiti oli jo illalla valinnut mekon sitä varten.

Illalla, esiintymiseni jälkeen mummi ja pappa tulivat meille. Söimme jouluaterian, joimme kahvit ja aloimme avata paketteja. Isä soitti kitaralla joululauluja ja minä söin mahan täydeltä suklaata ja leikin uusilla jutuilla. Joulupäivänä ei tarvinnut pukeutua ollenkaan, sai olla uudessa pyjamassa vaikka koko päivän Filmnettiä katsellen. Syötiin kinkun loppuja ja vain oltiin :)

• Tykkää
Kaikki joulut! Se tunnelma ja koristelut, ruuan tuoksu, perinteet, lahjojen avaamiset, saunominen, herkuttelu.. Meidän perheessä on aina (silloin kun olin lapsi ja edelleen) pukeuduttu jouluna kauniisti, katettu pöytä perintöastioilla, syöty pitkän kaavan mukaan, saunottu, avattu lahjoja, juotu iltayöllä kynttilänvalossa glögiä ja herkuteltu juustoilla ja suklaalla. Oi, mä rakastan Joulua! :heart:

• Tykkää
Näitä muistoja lukee niin paljon mieluummin kuin niitä viinanlotraus muistoja :heart: Kyllä minullakin on huonoja joulumuistoja, muttei tulisi mieleenkään pilata toisten jouluiloa mässäilemällä niillä. Ihania muistoja! Joulu on kyllä niin kultainen juhla, kun sen vaan oikein oivaltaa.

Oon vasta vanhempana kuullut, että meiltä varastettiin kerrostalon kanahäkki-varastosta yksi vuosi kaikki joululahjat aatonaattona. Joulu tuli silti, vaikkei rahaakaan ollut ylenmäärin, eikä mulla ollut ollut tuosta karusta tapahtumasta mitään aavistusta. x)
Että kyllä se siitä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27685502:
Oon vasta vanhempana kuullut, että meiltä varastettiin kerrostalon kanahäkki-varastosta yksi vuosi kaikki joululahjat aatonaattona. Joulu tuli silti, vaikkei rahaakaan ollut ylenmäärin, eikä mulla ollut ollut tuosta karusta tapahtumasta mitään aavistusta. x)
Että kyllä se siitä! :D

Ohhoh! Jollain on ollut varsin musta joulumieli, kun mennyt tuollaisen tempun tekemään. Mutta toisaalta voidaan ajatella, että joku vähäosainen on voinut saada teidän kustannuksellanne mukavan joulun. Olitte todellisia joulun enkeleitä :)

Ohhoh! Jollain on ollut varsin musta joulumieli, kun mennyt tuollaisen tempun tekemään. Mutta toisaalta voidaan ajatella, että joku vähäosainen on voinut saada teidän kustannuksellanne mukavan joulun. Olitte todellisia joulun enkeleitä :)

Pointsit porukoille siitä että niillä piti pokka, vaikka saattoi olla aikamoinen hermonkiristäjä siinä vaiheessa. :D

Taannuin siis omaan lapsuuteeni näissä muisteloissa. Liekö alkavan vanhuuden merkki...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Kaunein joulumuisto tulee mieleen ajalta, jolloin vietettiin ihan ensimmäinen joulu omassa kodissa. Sain itse toteuttaa ja suunnitella koristelut, valot ja ensimmäisen kerran vuosiin tuoksuttelin oikeaa kuusta pirtin nurkassa.

Ensimmäinen joulu oli myös omasta perheestä erillään, joten se oli hyvin erilainen, mutta silti niin mieleenpainuva.

• Tykkää
Minun lapsuuden joulut olivat aina samanlaisia, mutta samalla maailman parhaita jouluja.

Alkoholin käytöstä jouluna kuulin (samoin tapanin tansseista) ensimmäistä kertaa vasta, kun mieheni tapasin ja hän näistä "perinteistä" minulle kertoi.

Joulut vietimme siis ukkini luona maalla. Sinne tulivat myös serkkuni. Leikittiin ulkona paksussa lumihangessa, lämmitettiin ulkosauna, koristeltiin kuusi, syötiin , katsottiin lastenohjelmia ja illan tullen tirkisteltiin ikkunoista joko sitä joulupukkia näkyisi :)

• Tykkää

Yhteistyössä