Kaukoliikenteen bussissa vauvan kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ESIKOINEN"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ESIKOINEN"

Vieras
Sukulaiseni asuvat paikkakunnalle jonne ei junalla pääse, eikä ole autoa silloin käytössä. Bussilla ilmeisesti pitäisi mennä. Olemme menossa viikoksi, vaunut tarvitsen mukaan. Jotenkin arveluttaa ottaa vauva ilman mitään turvavälineitä sinne matkustamaan mutta ei kai ole vaihtoehtoa.

Kuinka teidän vauvat viihtyi bussissa? Onkohan kuskit avuliaita nostamaan vaunuja kyytiin, minusta tuntuu että meille tulee melkoinen tavaramäärä matkaan :)

Me matkustettiin viime kesänä sellasella pikkusella pitkänmatkan bussilla ja siinä oli etupenkissä normaalit turvavyöt johon kaukalon sai kiinni. Eikö nykyään pitkänmatkan busseissa ole turvavyöpakko? Ainakin tyttäreni luokkaretkellä kuski kertoi näin. Siinäkin bussissa jokaisella paikalla oli normaalit turvavyöt.

Vaunut laitettiin matkustamon alle, minne laitetaan kaikki muutkin kassit mitä, et matkan aikana tarvitse.

Kyllä kuski auttaa vaunut kyytiin, se kuuluu hänen työhönsä. Eräs kuski jopa auttoi kiinnittämään turvakaukalon penkkiin:) Eli itse olen aina ottanut vauvalle kaukalon mukaan. Vaikka sitä onkin rasittava raahata,mutta toisaalta ollaan tarvittu sitä myös määränpäässä automatkoilla. Vauva nukkui n.2-4kk ikäisenä bussimatkat hyvin, mutta nykyään 9kk ikäisen viihdyttäminen on aika tuskaista, joten olen siirtynyt käyttämään junia aina kun mahdollista. Kerran imetin bussissa, mutta yleensä olen ottanut tuttipulloon maitoa. Lisäksi muutamia leluja, kirja ja nykyään maissinaksut + rusinat aina matkassa mukana. Kannattaa kuitenkin ajoittaa päiväuniaikaan toi matkustaminen että nukkuisi edes osan matkasta.

nykyään lähes kaikissa busseissa on turvavyöt (pitäisi olla kaikissa), mutta kolmipistevyöt löytyy yleensä vain etupenkeistä. Kaukalo menee kuitenkin aika tiiviisti penkkien väliin pelkällä lannevyöllä, varsinkin jos edessä olevassa penkissä ei istu ketään, niin käy pistämässä sen lepoasentoon:)

Yhteistyössä