Mun esikoisen synnytyksestä on kulunut jo pian kaksi vuotta ja nyt olisi pikkukakkonen tulossa syksyllä. Meille kävi niin, että kärvistelin kotona liian kauan (takaraivossa oli kaikki ne tutuntuttujen jutut, että ensisynnyttäjät menee liian aikaisin tarjoutumaan synnärille ja ovat liian hätäisiä) ja en enää ehtinyt saamaan mitään kivunlievitystä. Tai no, paracervikaalipuudutusta yritettiin, mutta ei enää ollut mitään mihin pistää. Toiselle puolelle lääkäri sai omasta mielestään pistettyä puudutteen, mutta seuraavien supistusten tultua huomattiin, ettei siitä ollut mitään iloa. Synnytyksen jälkeen lääkäri totesi, että erittäin tuskallinen kokemushan tämä oli ja suositteli mahdolliseen seuraavaan synnytykseen tarkkaa suunnitelmaa. Mä en tän enempää yksityiskohtia luettele, kun en tykkää pelotella ketään. Jokainen synnyttäjä ja synnytys on kuitenkin erilainen. Mutta olen ajatellut nyt toista alkaessani odottaa, että täytyy minun lähteä puhumaan se kokemus auki ja keskustelemaan tulevasta synnytyksestä. Mä en ollut yhtään ylpeä mun pakollisesta "luomusynnytyksestä", vaan lähinnä kauhistunut omasta paniikista ja hallinnan tunteen menettämisestä. Sanottakoon, että mulla on oikeasti korkea kipukynnys, mutta kroppa järjesti nopeahkon ja kivuliaan synnytyksen. Lääkäri sanoikin, että hitaammissa synnytyksissä paikat aukeaa hitaammin ja hallitummin ja siksi kipukin voi olla lievempää. Mutta en minäkään muuta reseptiä tähän edellisestä synnytyksestä toipumiseen keksi, kuin että lähtee puhumaan muistojansa auki ja koittaa saada toisesta synnytyksestä mahdollisimman myönteisen vaikka millä konstilla. Tsemppiä ap:lle!