Kauanko "tulee kärsiä" uniongelmista ennen kuin niihin voi hakea apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olen nyt reilu puoli vuotta kärsinyt uni ongelmista. Ongelma ei ole käydä illalla nukkumaan, vaan simahdan kuin saunalyhty, mutta heräilen useaan kertaan yössä - en saa enää unta ja pyörin monta tuntia. Tätä tapahtuu lähes joka yö.
Aamulla jaksan just ja just repiä itseni ylös kun tuntuu että vastahan nukahdin. Aamukahvin voimin olen pirteä tuonne puoleen päivään jonka jälkeen päivä menee väsyneenä ja haukotellessa jatkuvasti.
Väsymyksen vuoksi pinna on joskus turhankin kireällä.

Lisäksi minulla on jotain outoja kausia kun ruoka ei maistu lainkaan useaan päivään ja sitten perään tulee sellainen "ahmimis kausi" syön ja syön ja nälkä ei lähde.

Mikähän lie minua vaivaa..

ainiin ja havahdun useasti siihen kuin olen jossakin ihan omassa maailmassa ja olen vaipunut johonkin ihme hömötys tilaan. Kun kaikki vaan vilisee ohi korvien.. Olen fyysisesti läsnä, mutta tuntuu etten ole kropassani.. tosi vaikea selitää mitä tarkoitan..

[QUOTE="aloittaja";23567412]Mut mihin mun pitis soittaa ja mitä sinne sanoa et otetaan tosissaan?
Voiko mainita esim. e-pillereitä uusiessa, siis ehkäisyneuvolassa..[/QUOTE]

Oma terveysasema on oikea osoite. Kun sinulla on noita outoja oloja, olisi varmaan jotkut tutkimukset aiheellisia, vaikka ne saattavat johtua myös kroonisesta väsymyksestäkin. Jos ihminen elää keskellä yötä, epäillään monesti masennusta, mieti sitä kysymystä ennen vastaanotolle menoa.

En koe olevani masentunut. Hyvin väsynyt kuitenkin ja joskun kyllä yksin illalla mietin ja saatan käydä itkemään ihan vain siksi että olen niin pirun väsynyt.

Minun mies tekee joskus paljonkin reissuhommaa, on arkipäivät poissa ja minä hoidan meidän lapsiamme täällä. Lapset ovat 1v7kk ja 4v. Ja tuntuu kun mies on täällä niin sillä oikeus olla vai väsynyt ja tehdä omia juttujaa koska käy töissä. Ja sitten hän myös kiukuttelee minulle omaa stressiään ja väsymystään.
Usein nukahdan siihen tunteeseen kun mietin ja murehdin asioita.
Meidän nuorimmainen lapsi on myös sairastellut joulukuusta saakka pienillä tauoilla.

Jaksan kuitenkin iloita pienistä jutuista ja olla lasten kanssa, ne on minun elämän valoni.

Päätäni särkee myös todella usein.

[QUOTE="ansk";23567446]Oma terveysasema on oikea osoite. Kun sinulla on noita outoja oloja, olisi varmaan jotkut tutkimukset aiheellisia, vaikka ne saattavat johtua myös kroonisesta väsymyksestäkin. Jos ihminen elää keskellä yötä, epäillään monesti masennusta, mieti sitä kysymystä ennen vastaanotolle menoa.[/QUOTE]

se olo on tosiaankin ihan outo. Olen siinä,mutta olen jossain muualla. Ja joskus esim. jos olen siinä hömötys tilassa seisoen ajattelen et menen nyt vessaan mutten saa itseäni liikkeelle.. hirma vaikea koittaa pukea sanoiks sitä olo tilaa..

Ja usein tavarat putoilee kädestäni, puhekin pahimpaan väsymyksen aikaan takkuilee, ei pysty miettii mitään vähänkään hankalaa - ei vaan ajatus toimi. .

Masis tekee tollasta heräämistä.

Juurikin noin mulle sanottiin lekurissa. Itse soitin ihan vain terveyskeskukseen ja sieltä sain apuja..(itselläni tosin pahanlaista ahdistuneisuutta ja pelkotiloja kriisin takia, mutta siihen liittyi myös ko.ongelmaa). Juurikin masennukseen kuulemma liittyy tuo, että nukahtaa kyllä, mutta herää tunteja ennen aamua, eikä saa unta enää..Ahdistukseen taas niinpäin, ettei tahdo saada unta illalla, kun asiat alkaa pyöriä mielessä. Uni kuitenkin niin tärkeä homma, että hae apua mahd.pian.Nykyään lääkkeet kuulemma kuitenkin sellaisia, ettei niihin tule kovin helposti riippuvuuttakaan.

Mulla on kausittain tuota samaa että nukahdan helposti mutta herään muutaman tunnin päästä ja en saa enää unta. Tuota "vilisee ohi korvien"-tilaa mulla ei ole mutta pinna kiristyy väsymyksen vuoksi...
Jonkun ehdottamaa kilpirauhasen ongelmaakaan ei ole, vasta tutkittu. Masentunutkaan en ole, luulisin että omat unioireet johtuvan lähinnä stressistä, yleensä uneton aika liittyy jos töissä on rankkaa tms., samoin jos tiedän etten ehdi nukkua kunnon yöunia niin uni huonontuu entisestään.

moikka
minä sain juuri unioireisiin nukahtamislääkettä, zopinox nimistä, taitaa olla samaa kuin imovane. No, auttaa nukahtamaan mutta silti herään sitten kolmeltä yöllä! Että ei kiva :( Pitää varmaan mennä lääkäriin takaisin....

[QUOTE="hiphei";23567517]Mulla on kausittain tuota samaa että nukahdan helposti mutta herään muutaman tunnin päästä ja en saa enää unta. Tuota "vilisee ohi korvien"-tilaa mulla ei ole mutta pinna kiristyy väsymyksen vuoksi...
Jonkun ehdottamaa kilpirauhasen ongelmaakaan ei ole, vasta tutkittu. Masentunutkaan en ole, luulisin että omat unioireet johtuvan lähinnä stressistä, yleensä uneton aika liittyy jos töissä on rankkaa tms., samoin jos tiedän etten ehdi nukkua kunnon yöunia niin uni huonontuu entisestään.[/QUOTE]

minultakin mitattiin noin puoli vuotta sitten nuo ja kaikki olo hyvin.

moikka
minä sain juuri unioireisiin nukahtamislääkettä, zopinox nimistä, taitaa olla samaa kuin imovane. No, auttaa nukahtamaan mutta silti herään sitten kolmeltä yöllä! Että ei kiva :( Pitää varmaan mennä lääkäriin takaisin....

Ehdota Tenoxia, se hieman pidempi vaikutteinen ja auttaa monilla aamuyön heräilyihin. Eikä tule raudan makua suuhun, mitä joillakin tulee Imovanesta ja sen rinnakkaislääkkeistä.

Yhteistyössä