Kauanko teit AMK:n opparia, kandia tai gradua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pelle"

Vieras
Kaikki ystäväni ja tuttavani, jotka ovat tehneet/tekevät opparia (amk) tai yliopistoon kandia tai gradua tuntuvat pakertavat sitä ihan älyttömän kauan.
Minä ajattelin saada AMK:sta paperit ulos viimeistään kesäkuussa ja aloitin opinnäytetyön tekemisen eilen. Nyt on sellaiset 3-4s tullut kasaan ja aikaa mennyt max 2h.
Tuttu, joka tekee myös opparia sanoi, että viikonlopun aikana voi saada 3-4s aikaan, jos tekee ihan aamusta iltaan ja keskittyy täysillä. Siis tän opparinhan tekisi kahdessa viikossa, jos kiire tulee?!

Lähtän kyselyitä tietylle ryhmälla ja vastausaikaa annan kaksi viikkoa. Jos haluaisin, saisin teoriaosuuden (joka pitäisi olla noin 30s) valmiiksi siinä ajassa. Tutkimustulosten analysointi, kaikenmaailman kaaviot, yhteenveto, tiivistelmät yms hoitaisi viikossa, jos kiire tulee..

Kokonaispituus olisi hyvä olla 50-60s.

Teenkö jotain väärin sitten, kun mun mielestä tämä ei ole mikään niin kummoinen juttu?

Tein 6-vuotta sitten gradun yliopistoon ja siitä päivästä kun aloitin, meni 8-viikkoa ja gradu oli valmis.

Et varmaankaan tee mitään väärin. Lähetä työtäsi säännöllisesti opinnäytetyösi ohjaajalle, joka sitten ottaa kantaa.
Mä olen nopea kirjoittaja myös. Ehkä toisilla kestää kauan, kun jahkailevat?
Esimerkiksi jos kirjoitat aiheesta "koiran uloste", niin toiset etsivät ainakin viisi kirjaa koiran ulosteesta ja samasta aiheesta ainakin viisi nettilähdettä. Lukevat edestakaisin läpi ja sitten töllöttävät tietokonetta tunnin, ennenkuin uskaltavat kirjoittaa mitään.

Mä etsin sen 1-2 lähdettä aiheesta ja kirja auki ja alan näpyttää niin että kone sauhuaa.

Mä olen lääkiksessä ja 5s esseen kirjoitan helposti illassa lapsi sylissä.

Et varmaankaan tee mitään väärin. Lähetä työtäsi säännöllisesti opinnäytetyösi ohjaajalle, joka sitten ottaa kantaa.

Noin toimien ei sitten kannata yllättyä siitä, jos/kun se ohjaaja ei todellakaan ala jokaista lähetettyä versiota lukemaan. Se juuri sinun gradusi/opparisi/whatever ohjaaminen kun ei tosiaan ole hänen päätyönsä. Esim. akatemiatutkijat on velvoitettu käyttämään 5% työajastaan opetukseen ja tämä pitää siis sisällään kaiken opetukseen liittyvän (luennot ja niiden valmistelun, seminaarit ja opiskelijoiden ohjauksen jne.).

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27928490:
Noin toimien ei sitten kannata yllättyä siitä, jos/kun se ohjaaja ei todellakaan ala jokaista lähetettyä versiota lukemaan. Se juuri sinun gradusi/opparisi/whatever ohjaaminen kun ei tosiaan ole hänen päätyönsä. Esim. akatemiatutkijat on velvoitettu käyttämään 5% työajastaan opetukseen ja tämä pitää siis sisällään kaiken opetukseen liittyvän (luennot ja niiden valmistelun, seminaarit ja opiskelijoiden ohjauksen jne.).

Kyllä se on jokaisen yliopiston ja korkeakoulun etu, että opiskelijat valmistuvat, joten gradunohjaus on etusijalla. Vaikuttaa rahavirtoihin valmistuneiden gradujen ja muiden opinnäytteiden määrät (laatu ei aina niinkään)

Esimerkiksi jos kirjoitat aiheesta "koiran uloste", niin toiset etsivät ainakin viisi kirjaa koiran ulosteesta ja samasta aiheesta ainakin viisi nettilähdettä. Lukevat edestakaisin läpi ja sitten töllöttävät tietokonetta tunnin, ennenkuin uskaltavat kirjoittaa mitään.

Mä etsin sen 1-2 lähdettä aiheesta ja kirja auki ja alan näpyttää niin että kone sauhuaa.

Mä muistan kun mulle sanottiin, että pitää lähetellä opelle jne jne. No mul sit vähän lastensaannin ja töiden taki venähti tuo valmistuminen (joka oli opinnäytetyöstä kiinni) ja sit yhtenä päivänä vaan päätin, että ei perkele, nyt mä teen sen. Sovin 5 haastatteluaikaa, kävin tekemässä 5 iltana noi haastattelut ja sit vaan kirjotin. Kirjoittamiseen ei mennyt edes viikkoa. Lähetin valmiin höskän opettajalle ja se oli sitten siinä :) Ja sain ihan hyvän arvostelunkin!

[QUOTE="vieras";27928513]Kyllä se on jokaisen yliopiston ja korkeakoulun etu, että opiskelijat valmistuvat, joten gradunohjaus on etusijalla. Vaikuttaa rahavirtoihin valmistuneiden gradujen ja muiden opinnäytteiden määrät (laatu ei aina niinkään)[/QUOTE]

Suhde ei ole noin suoraviivainen kuin kuvaat, vaan rahoitukseen vaikuttaa yhtenä (ja huom. vain yhtenä!) komponenttina asetettujen tavoitteiden ja niiden saavuttamisen välinen suhde.

Sinänsä opiskelijoiden valmistuminen on tietysti kaikkien etu, mutta ainakin itse pyrin (aikoinaan) ohjauksessa tasapuolisuuteen siten, että en päästänyt yhtä tai kahta runsaasti ohjausta vaatinutta "varastamaan" muille varattua ohjausaikaa, vaan pyrin ohjaamaan heitä esim. erilaisiin tukiryhmiin yms.

Mä tein gradua 1,5 vuotta, mutta tein kyllä samaan aikaan muitakin opintoja. Suurimman osan tuosta ajasta vei haastatteluiden tekeminen ja etenkin se perkeleen litterointi. Saatanallista hommaa, sitä ei voi pitkään tehdä yhteen putkeen ilman pään leviämistä. Itse kirjoitustyö vei varmaan puoli vuotta, nopeamminkin sen olisi tehnyt, jos olisi ollut kiire.
Nyt tein kandityön valmiiksi kahdessa kuukaudessa. Tein sitä vain lasten päikkäriaikoina, eli n. tunnin päivässä, ehkä 2-3 päivänä viikossa.

Mä tein gradua 1,5 vuotta, mutta tein kyllä samaan aikaan muitakin opintoja. Suurimman osan tuosta ajasta vei haastatteluiden tekeminen ja etenkin se perkeleen litterointi. Saatanallista hommaa, sitä ei voi pitkään tehdä yhteen putkeen ilman pään leviämistä. Itse kirjoitustyö vei varmaan puoli vuotta, nopeamminkin sen olisi tehnyt, jos olisi ollut kiire.
Nyt tein kandityön valmiiksi kahdessa kuukaudessa. Tein sitä vain lasten päikkäriaikoina, eli n. tunnin päivässä, ehkä 2-3 päivänä viikossa.

:laugh: Could't agree more!

Minä sain nelosen työn aikaan kuukaudessa tietotekniikan alalta. Sisälsi työosuuden ja teoriaa. 40+ sivua meillä "vaadittiin". Päivisin tein nelisen tuntia, kun lapsi oli koulussa.
Jos kiinnostusta aiheeseen löytyy niin kaippa sen aika nopeeta saa tehtyä.

Yliopistossa opiskelevalle ystävälleni tuo olisi ollut vain viikonlopun aikana sutastu normiessee, paitti että pelkkää teoriaa :D Onneksi ei oo pakko mennä yliopistoon :D

Minä tein ekaa gradua melko pitkään - keräsin aineiston syksyllä, analysoin sitä ja kirjoitin teoriaa keväällä ja viimeistelin kesällä. Toisessa (sivugradu) puolestaan keräsin aineiston ja osittain analysoin sen syksyllä sekä luin teoriaa, ja kesällä sitten mietin, että teenkö koko hommaa ollenkaan. Päätin sitten tehdä, ja 20 päivässä se oli ekoista sanoista aloitettu ja palautettu. Meni tosi kevyesti kun oli jo toinen kerta tehdä, tosin aihekin oli minulle tuttu ja aineisto tosiaan jo analysoitu ja paljon teoriaakin luettu (+muistiinpanot siitä hyvät).

Eli kyllä se kokemuskin vaikuttaa, sanoisin. Nyt mietin amk-opintojen aloittamista, eikä se oppari tunnu minkäänlaiselta peikolta noiden jälkeen.

[QUOTE="vieras";27928669]Minä tein ekaa gradua melko pitkään - keräsin aineiston syksyllä, analysoin sitä ja kirjoitin teoriaa keväällä ja viimeistelin kesällä. Toisessa (sivugradu) puolestaan keräsin aineiston ja osittain analysoin sen syksyllä sekä luin teoriaa, ja kesällä sitten mietin, että teenkö koko hommaa ollenkaan. Päätin sitten tehdä, ja 20 päivässä se oli ekoista sanoista aloitettu ja palautettu. Meni tosi kevyesti kun oli jo toinen kerta tehdä, tosin aihekin oli minulle tuttu ja aineisto tosiaan jo analysoitu ja paljon teoriaakin luettu (+muistiinpanot siitä hyvät).

Eli kyllä se kokemuskin vaikuttaa, sanoisin. Nyt mietin amk-opintojen aloittamista, eikä se oppari tunnu minkäänlaiselta peikolta noiden jälkeen.[/QUOTE]

Munkin on tarkoitus tehdä vielä toinen gradu eikä tosiaan ole ollenkaan samanlaisia paineita, kuin ensimmäisestä. Uskon, että tämä toinen syntyy paljon helpommin kuin eka. Niin kuin toinen lapsikin syntyi paljon helpommin kuin eka, kun homman jo osasi. :D
Mutta sen oon päättänyt, että tällä toisella kerralla en tuhraa aikaa mihinkään haastatteluihin, vaan hommaan aineiston jotenkin muuten.

Kiinnostaisi kyllä, minkäluonteisia opinnäytetöitä näillä vastaajilla on ollut. Eihän kirjoittamiseen nyt kauan menekään, mutta kyllä minä lasken siihen työhön meneväksi ajaksi myös aiheen ja näkökulman valinnan, rajauksen, lähteiden etsimisen, tutkimuksen tekemisen, tulkinnan jne. Onko teillä kaikilla ollut siis valmiit aiheet, rajaukset ja lähteet, joista sitten vain nätisti referoidaan kaikki aiheeseen liittyvä?

Siis se mielikuva tässä nyt tulee, kun puhutaan vain 1-2 lähteestä ja koneen ääreen istahtamisesta ja lasketaan, montako tuntia istutaan koneen ääressä. Eihän se varsinainen aiheen käsittely siinä koneen ääressä tapahdu. Se kirjallinen raportointihan on vain sivuosa siinä projektissa. Ainakin AMK:ssa meillä oli näin.

Kandityötä tein pari kuukautta, gradua 4 vuotta (tosin en todellakaan tehnyt sitä koko aikaa ja olin kokopäivätyössä) ja amk-opparin neljässä kuukaudessa (samoin kokopäivätyön ohella). Meidän tiedekunnassa yhden lukuvuoden kestävä graduseminaari oli pakollinen, ja siinä esitellään ideapaperi, tutkimussuunnitelma 1 ja 2, joten minimissään vuosi siihen menee. Eri tiedekunnissa eri käytäntöjä.

Mä aloitin syksyllä syventävät opinnot (oikis). Aihe lyötiin lukkoon ennen joulua ja aihetta rajattiin, etsittiin alustavaa lähdeaineistoa jne. Varsinaisen kirjoittamistyön aloitan helmikuun kymmenennen päivän tienoilla ja toukokuun loppuun mennessä aion palauttaa tekeleeni.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27928757:
Kiinnostaisi kyllä, minkäluonteisia opinnäytetöitä näillä vastaajilla on ollut. Eihän kirjoittamiseen nyt kauan menekään, mutta kyllä minä lasken siihen työhön meneväksi ajaksi myös aiheen ja näkökulman valinnan, rajauksen, lähteiden etsimisen, tutkimuksen tekemisen, tulkinnan jne. Onko teillä kaikilla ollut siis valmiit aiheet, rajaukset ja lähteet, joista sitten vain nätisti referoidaan kaikki aiheeseen liittyvä?

Siis se mielikuva tässä nyt tulee, kun puhutaan vain 1-2 lähteestä ja koneen ääreen istahtamisesta ja lasketaan, montako tuntia istutaan koneen ääressä. Eihän se varsinainen aiheen käsittely siinä koneen ääressä tapahdu. Se kirjallinen raportointihan on vain sivuosa siinä projektissa. Ainakin AMK:ssa meillä oli näin.

Minä (kirjoitin gradun + sivugradun tekemisestä) en laskenut aiheen valintaa, rajausta jne. mukaan tuohon aikaan, koska se ei ollut samalla tavalla tunteja kerrallaan vaativaa hommaa kuin se varsinainen kirjoittamisvaihe. Eli laskin ainoastaan aineiston analyysin ja kirjoittamisen (+teorian lukemisen siinä sivussa). Sivuja päägradussani oli 128 (koko työ ruotsiksi) ja sivugradussa 92. Lähteitä myös molemmissa useampi sivu. Totta kyllä se, että jos laskisi ihan alusta asti, niin asia olisi eri. Minulla on se tyyli, että pyörittelen asioita päässäni ja odotan ratkaisujen tulevan näkyväksi, ja sitten kun istun koneen ääreen, moni asia on jo sitä myöten selvä. Olen varsinkin näitä tehdessäni huomannut, että hyvin suunniteltu on vähintäänkin puoliksi tehty.

Ja vielä se, että itse siis tein graduaiheestani myös proseminaarin ja seminaarin, tosin en samasta näkökulmasta, eli siinäkin mielessä voi ajatella, että aihe kypsyi ja kypsyi. Niin kypsäksi, että lisuria en enää siitä jaksanut tehdä, vaikka siihenkin tein tutkimussuunnitelman ja sen esitinkin.

Kandissa meni muutama viikko, kunhan sain aiheen selväksi. Tässä gradussa menee nyt lukuvuosi eli syksyllä aloitin ja tavoite on valmistua viimeistään kesäkuussa.

AMK (kulttuuriala) 3kk (sis. kirjallisentyön ja prototyypit), kandi (humanistinen) 4kk ja pro gradussa meni hikiset 1v 8kk. En tehnyt gradua päivittäin, välillä työstämisessa oli jopa 1kk taukoja.

Ihan kun mä :D. Oon kyllä yrittänyt parantaa tota tekniikkaa.

[QUOTE="vieras";27934685]Minä (kirjoitin gradun + sivugradun tekemisestä) en laskenut aiheen valintaa, rajausta jne. mukaan tuohon aikaan, koska se ei ollut samalla tavalla tunteja kerrallaan vaativaa hommaa kuin se varsinainen kirjoittamisvaihe. Eli laskin ainoastaan aineiston analyysin ja kirjoittamisen (+teorian lukemisen siinä sivussa). Sivuja päägradussani oli 128 (koko työ ruotsiksi) ja sivugradussa 92. Lähteitä myös molemmissa useampi sivu. Totta kyllä se, että jos laskisi ihan alusta asti, niin asia olisi eri. Minulla on se tyyli, että pyörittelen asioita päässäni ja odotan ratkaisujen tulevan näkyväksi, ja sitten kun istun koneen ääreen, moni asia on jo sitä myöten selvä. Olen varsinkin näitä tehdessäni huomannut, että hyvin suunniteltu on vähintäänkin puoliksi tehty.

Ja vielä se, että itse siis tein graduaiheestani myös proseminaarin ja seminaarin, tosin en samasta näkökulmasta, eli siinäkin mielessä voi ajatella, että aihe kypsyi ja kypsyi. Niin kypsäksi, että lisuria en enää siitä jaksanut tehdä, vaikka siihenkin tein tutkimussuunnitelman ja sen esitinkin.[/QUOTE]

Niin siis tättä minä tuossa vähän niin kuin hainkin. Minusta tuntuu vain jotenkin oudolta, kun sanotaan, että "eilen aloitin opinnäytetyön tekemisen", kun oikeasti on jo kaikki materiaalit valmiina, keskusteltu ohjaajan kanssa monia kertoja ja aloitusseminaarit pidetty jne. :)

Meillä myös tuo materiaalin kerääminen ja keskustelut ohjaajan kanssa vei monesti työtä vain taaksepäin, joten tuo "kirjoitin ensimmäisenä iltana x tunnissa y sivua" -ajattelukin tuntuu kummalliselta työn etenemisen kannalta ajatellen. Mutta toki, jos lähdetään siitä, että aihe on selkeä ja teoreettinen ja esimerkiksi rajaus, aikataulutus ja materiaalien valinta täysin omissa käsissä se kirjoittaminenhan todennäköisesti onkin se tärkein osa työtä.

Yhteistyössä