Kauanko shamppanja säilyy?

  • Viestiketjun aloittaja kassun äiti harmailee
  • Ensimmäinen viesti
just samaa mietin
Samaa päivällä mietin ja alkon ohjeita lukiessa huomaan säilyttäneeni Mumm pulloa aivan väärin, eli huoneenlämmössä kaapin päällä, liekkö n.3 vuotta vanha pullo jo roskiskamaa vai vieläkö sen voi juoda?
 
"champagne"
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;22224116:
Tarkoitatko oikeasti samppanjaa vai kuohuviiniä? Säilyvyydessä on suurikin ero. Odota, haen linkin.
Just joo. Kerroppa mulle, miten näiden juomien säilyvyys paranee? Siis miten niin shampanja säilyy paremmin kuin kuohari? Koska shampanjaksihan kutsutaan Champagnen alueen kuohuviinejä, eli ero on vain nimessä. Toki maussakin, mutta näin maallikkona ajateltuna vain nimessä. Joten nimikö tuo viinille lisää säilyvyyttä?
 
[QUOTE="champagne";27728782]Just joo. Kerroppa mulle, miten näiden juomien säilyvyys paranee? Siis miten niin shampanja säilyy paremmin kuin kuohari? Koska shampanjaksihan kutsutaan Champagnen alueen kuohuviinejä, eli ero on vain nimessä. Toki maussakin, mutta näin maallikkona ajateltuna vain nimessä. Joten nimikö tuo viinille lisää säilyvyyttä?[/QUOTE]

Onpas hassua että tällaisen vanhan ketjun nostit tänne just kun olen itsekin koneella (nykyään nimittäin aika harvoin täällä).

Ero on valmistusmenetelmässä. Jotkut kuohuviinit valmistetaan myös ns. samppanjamenetelmällä (en muista mikä tämän menetelmän uusi nimi on), mutta kaikki ei. Osa valmistetaan vaikka lisäämällä viiniin hiilihappoa. Siinä tulee suuri ero säilyvyyteen.
 

Yhteistyössä