Kauanko pumpattu äidinmaito säilyy jääkaapissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vauva ei suostu juomaan korviketta eikä pakastettua äidinmaitoa. Kauankos se pumpattu äidinmaito säilyykään jääkaapissa? Googlaamalla sain eri variaatioita 3-7 vrk välillä. Olen antanut 4 vrk vanhaa. Uskaltaako sitä säilöä viikonkin?

Kiitti avusta!

Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Vuorokauden, ei se pidempään säily hyvän tähden sentään :o

Kyllä se säilyy useamman vuorokauden kun säilöö tiiviisti. Tai näin ainakin mulle sanottiin jo synnärillä. Toivottavasti en ole ollut väärässä...

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin. Kun äidinmaitoa luovutetaan, ovat suositeltavat säilytysrajat tiukemmat, asiasta kannattaa kysellä lähimmästä äidinmaitokeskuksesta.

Niin, että jopa 8 päivää? Mistäköhän sitä oikeasti sitten tietää, kauanko se säilyy? Taidan pitäytyä tuossa 4 vrk:ssa. Säilön maidon aventin äidinmaidon säilytysrasioihin joissa siis tiivis kansi.

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
vuorokauden, näin ainakin sairaala ja neuvola neuvoo!

No ei ainakaan näin neuvo Naistenklinikka. Sanoivat tosiaan, että "useamman vuorokauden" jos säilöö tiiviisti mutta eivät sanoneet tarkkaa vuorokausiaikaa. Ja tosiaan tuo imetystukilista puhuu 8 vuorokaudesta...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei ainakaan näin neuvo Naistenklinikka. Sanoivat tosiaan, että "useamman vuorokauden" jos säilöö tiiviisti mutta eivät sanoneet tarkkaa vuorokausiaikaa. Ja tosiaan tuo imetystukilista puhuu 8 vuorokaudesta...

Noh...........eihän siinä sitten mitää. Minä en ainakaan antaisi 8 vrk vanhaa maitoa, mutta anna ja kokeile, siitähän se sitten selviää tuleeko okse ja ripuli...

Noh...........eihän siinä sitten mitää. Minä en ainakaan antaisi 8 vrk vanhaa maitoa, mutta anna ja kokeile, siitähän se sitten selviää tuleeko okse ja ripuli...

No, enhän tietysti mitään oksua ja ripulia toivo :-) Mutta olen tosiaan antanut jo usemman viikon 1-4 vuorokauden vanhaa maitoa ja ei ole tullut ainakaan mitään näkyvää haittaa.

Melkosen steriilisti pitää käsitellä jos meinaa et viikonki säilyy. En kyllä omalleni antaisi yli vrk säilytettyä maitoa. Vaikka googletatte netistä mitä tietoa, niin sairaalassa ja neuvolassa annetun tiedon mukaan sekä maalaisjärjen et ei sitä kotikeinoin saa käsiteltyä niin steriilisti ettei ala pöpöt kasvaa.

No, enhän tietysti mitään oksua ja ripulia toivo :-) Mutta olen tosiaan antanut jo usemman viikon 1-4 vuorokauden vanhaa maitoa ja ei ole tullut ainakaan mitään näkyvää haittaa.

Hyvä juttu, kai sitä sitten uskaltaa hyvin antaa! :)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Maitoa kannattaa pakastaa. En minä antaisi vuorokautta kauemmin ollutta koska on pakastamismahdollisuus.

Meidän vauva ei suostu juomaan pakastettua maitoa. Ei juonut esikoinenkaan. Enkä kyllä ihmettele, haju on metallinen ja tosi paha omaankin nenään.