Kauanko kestää tottua uusiin laseihin? Onkohan tämä normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Mulla lisättiin aika paljon voimakkuuksia, kun näkö on noin puolet huonompi kuin viimeksi. Aluksi, kun laitoin lasit päähän, alkoi vähän huimata ja näkyi sumeasti. Nyt ne on olleet jonkin aikaa päässä ja kauas näen tosi hyvin, paljon aiempaa paremmin, mutta lähelle vähän oudosti. Esim. pystyn nyt koneella olemaan paremmin ilman laseja. Laseilla näkyy vähän sumeasti. Onko tämä normaalia? :D Jotkut on sanonu, että voi kestää parikin päivää tottua. Mulla siis miinuslasit.

No viimeks kun hain uudet en ensin olevinaan voinut pitää niitä yhtään päässä, sit meni niin et näin kauas mutten lähelle mut kun pari päivää vaan sitkeesti niitä piti, alkoi näkeminen tasaantumaan ja nykyään oonkin ihan puolisokea ilman laseja kun silmät on niin hyvin niihin tottunut..

No mulla ei ole pitkiin aikoihin huonontunut näkö, hyvä niin sillä nyt on +4 molemmissa linsseissä, mutta silti joka kerta kun uudet öögönit pistää päähän, niin menee hetki tottua, vaikka vanhat on olleet ihan samoilla voimakkuuksilla.

Olisikohan tuossa syy, miksi en ole ikinä laseihin tottunut.

Ekat sain joskus ala-asteella (silmät ovat aivan eriparia ). Koitin laseja pari päivää pitää, mutta kun olo tuntui oudolta, niin lasit jäivät pitämättä. Vuosia myöhemmin näkö oli muuttunut, joten ostin uudet lasit (välillä käytin satunnaisesti piilolinssiä toisessa silmässä ) eikä vieläkään tuntunut hyvältä ja nekin jäi käyttämättä.

Lääkäriltä kysyin silmäleikkausta, mutta hän sanoi, että leikkauksen jälkeen tarvitsisin todennäköisesti myöhemmin lukulasit, kun ilman leikkausta eriparisilmillä saatan hyvin pärjätä kokonaan ilman laseja.

On ihan normaalia! Mä hain juuri loppuviikosta uudet lasit, joilla korjattiin lisääntynyttä hajataittoa. En voinut lähteä liikkeestä lasit päässä, kun kadutkin alkoivat nousta pystyyn... viikonlopun ajan kotona seinät, maitopurkit jne. näyttivät vinoilta.

Nyt ovat jo silmät tottuneet, ja todella näen niin paljon paremmin kuin ennen. Sinnikkyys palkitaan! Ja niitä laseja kannattaa pitää siitä huolimatta, niin silmät mukautuvat nopeammin.

Ennen mulla silmät väsyivät kamalasti, verestivät jo iltapäivästä. Nyt ymmärrän miksi, ne tekivät niin kovasti töitä kun yrittivät ilman silmälasien tarjoamaa apua korjata hajataittoani. Silmät jaksavat nyt paljon paremmin!

On erikseen konelasejakin olemassa. Kaukolasit, konelasit ja lukulasit.

Joissain testeissä on laseihin tottuminen voinut viedä parikin viikkoa, mutta kyseessä onkin ollut erityisen erikoiset lasit...

Mulle on kerran oikein silmälääkäri määrännyt totaalisen väärän hajataiton, enkä niillä laseilla nähnyt juurikaan lähelle (muuten mulla on reilu miinusnäkö). Optikko tsekkasi ja totesi virheen.

Silmälääkäri ei myöntänyt virhettä vaikka kävin siellä optikon pyynnöstä uudelleen. Sanoi vain, että sitten on lukemista varten hankittava toiset lasit. Varmaan joo, olin 26 v.

Mulle lasit myynyt optikko kärsi mokan nahoissaan, vaikkei vika ollut heidän, ja linssit vaihdettiin. Ongelma poistui.

Odottelisin muutaman päivän, ja sitten takaisin jos ei helpota.

Mulla meni joku viikko suunnilleen tottua.. Lisättiin miinusta jonkun verran ja hajataittoo tuli perkeleesti lisää. Joten, jos vielä viikon päästä huimaa etkä näe niillä 'oikein', niin mene optikolle tarkastuttaan, et on oikeet vahvuudet.

Yhteistyössä