Kauanko kestää veriseulan tuloksien tuleminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viimeksi hälytti, joten jäänyt ikävä pelko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viimeksi hälytti, joten jäänyt ikävä pelko

Vieras
Jos veriseula on otettu tämän viikon maanantaina iltapäivällä, joko uskaltaisin toivoa, että se ei tällä kertaa hälytä vaan riskiluku olisi normaali? Nt-ultran mukaan niskaturvotus oli normaali (1.1)

Minulla ei ole niitä lappuja tallessa ja enkä millään muista kauanko tulosten saaminen kestää. Neuvolasta on kuulemma tapana soittaa, jos veriseula hälyttää.

Sinulle kyllä soitetaan mikäli niissä seuloissa jotain on, ultran jälkeen. Eli ole huoleti. Seuraavalla neuvolakäynnillä saat kuulla seulojen olevan ok.
Juuri sain tällaiset ohjeet neuvolasta. Kokeethan otetaan ennen NP-ultraa ja sitten sen jälkeen niitä verrataan keskenään. Ainakin meidän neuvolan täti sanoi että tulokset katsotaan heti.

Toi veriseula on alkanut epäilyttämään. Olen itse menossa siihen parin viikon kuluttua. Se kuitenkin vaikuttaa tosi epäluotettavalle ja turhaa stressaavalle. 40 vuotiaista puolet saa kuulemma tuloksen, että on kohonnut riski. Ihan vaan siksi, että se ikä on mukana niissä riskilaskelmissa. Ihan hölmöä. Suurin osa hälytyksistä sitten osoittautuu turhiksi ja ihmiset on stressannu ja menettäny yöunensa turhaan. Suurin osa down-lapsista syntyy kuitenkin nuorille.

Vaikka seulan mukaan riski olisi iso, on lapsi silti todennäköisesti "normaali". Toisaalta vaikka seulan mukaan riskiä ei pahemmin olisi, niin tulos voi silti olla down-lapsi. Iso osa niistä syntyy yllätyksenä, vaikka testit on tehtykin.

Tosi avautuminen "väärässä ketjussa". Asia tuli nyt vaan mieleen tätä lukiessa. Ja menen silti siihen seulaan.

Blaaah

Meilläpäin nt-ultra otetaan ensin (jotta saadaan oikeat viikot) ja sitten veriseula. Kuulemma on näin tarkempi.

Vaikka viimeksi hälytys osottautuikin turhaksi, muistan liian hyvin sen huolen, stressin ja epävarmuuden ajan. Ja vaikka järki sanookin, että nuo seulat ei kerro koko totuutta ja mitä vaan voi tapahtua raskauden aikana ja synnytyksessä tai myöhemmin ilmetä.

Silti menin tässäkin raskaudessa, mutta inhoan tätä epävarmuuden aikaa.

Yhteistyössä