Kauanko kestää kynnenpoiston jälkeen, että uusi, kasvava kynsi alkaa näkymään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla poistettiin isovarpaan kynsi monta vuotta sitten, ja muistelen että kyllä siinä aika kauan kesti. Tuntuuko edes sellaista kovaa siinä kynnen juuressa? Sieltähän se lähtee sitten tulemaan. Aika pitkään oli niin että mitään ei näkynyt, mutta tuntui kyllä kovalta ihan siinä kohtaa missä kynnen pitäis alkaa, mutta siis nahan alla.

saako kysyä miksi teiltä on poistettu kynsi??? itellä 1 varpaankynsi kasvaa sisäänpäin ja on helkutin kipeä vaikka miten leikkais, voiko se olla syy että poistettais? millanen toimenpide ja sattuuko?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
saako kysyä miksi teiltä on poistettu kynsi??? itellä 1 varpaankynsi kasvaa sisäänpäin ja on helkutin kipeä vaikka miten leikkais, voiko se olla syy että poistettais? millanen toimenpide ja sattuuko?

Mulla poistettiin kun kynsi kasvoi reunasta koko ajan sisään - ja tähän on ihan turha tulla kenenkään kertomaan että se johtuu väärästä leikkaamistavasta, koska ei johtunut. Se tulehtui vähän väliä, kun kynnestä tavallaan lähti sellanen piikki aina sinne sisään ja oli tosi kipeä.

Kynsi kiskaistiin irti paikallispuudutuksessa. Isovarpaaseen isketyt puudutuspiikit sattuivat mulla aivan helvetisti, vaikken yleensä kipua kaihda. Jotenkin oli niin makea kohta. Sitten se vaan nykäistiin irti, se ei tuntunut miltään. Kun näin irrotetun kynnen, sen toinen reuna oli aivan sahalaitaa, sellasia piikkejä vaan.

Varvas pistettiin pakettiin, pari päivää aristi kynnen kohta mutta aika pian se "nahka" tottui eikä mulla ainakaan mitään särkyjä pahemmin ollut. Toimenpiteenä siis helppo ja kivuton, jos sitä puudutusta ei lasketa.

Olihan se varvas aika rivon näkönen alkuun, mutta vähitellen sitten alkoi kasvaa uusi kynsi. Ja se ei ole kasvanut sisään ollenkaan.

kiitti tiedosta, mulla siis ihan sama vaiva, on tosi kipeä kun kavsaa just reunasta sisäänpäin, eikä sitä edes voi leikata, miten mä lihan keskeltä leikkaan? täytyy ottaa yhteys lääkäriin, mulla tää vaivannu jo yli vuoden enkä ole tajunnut et jotain ois tehtävissä :D

Alkuperäinen kirjoittaja kiitti:
kiitti tiedosta, mulla siis ihan sama vaiva, on tosi kipeä kun kavsaa just reunasta sisäänpäin, eikä sitä edes voi leikata, miten mä lihan keskeltä leikkaan? täytyy ottaa yhteys lääkäriin, mulla tää vaivannu jo yli vuoden enkä ole tajunnut et jotain ois tehtävissä :D

Joo toi kannattaa kyllä. Itse kävin yksityisellä - asuin silloin vielä vanhempieni luona, taisin olla jotakin 17, ja äiti vaati että nyt sille on tehtävä jotakin. Mutta vakuutus korvasi kyllä. Joka tapauksessa luulis että kynnenpoistoon pääsee helposti kunnallisellakin puolella, jos se on pitkään vaivannut. Lääkäri kyllä ehdotteli jalkahoitajaa ja muuta, mutta olin jo käynyt eikä se mitään auttanut. Piti vain osata vaatia sitä poistoa.

Mä olen kyllä ollut niin kipeä, että itku on päässyt useampaan kertaan.

Mulla kynsi kasvoi väärin varpaan JUURESTA joten ei tosiaan ole leikkuutavasta kiinni.

Ensin siihen tehtiin kynnenkavennusoperaatio, joka toi helpotuksen noin 4kk ajaksi. Kynsi siis kavennettiin pituussuunnassa. Jalka oli noin viikon kipeä ja kahden viikon jlkeen jo lähes täysion kunnossa. Ei tikkejä, mutta puudutuspiikit kyllä teki aika kipeää.

Tosiaan 4kk kuluttua kivut palasivat ja sama operaatio tehtiin uudestaan.

Taas noin 4kk kuluttua kivut palasivat. Nyt kavennettiin kynsi kuten ennenkin, mutta sen lisäksi kavennettiin myös iho, eli ihoa leikattiin pois. Nyt tuli tikit ja voi saakeli kun se oli kipeä. Eka ilta kotona meni itkiessä, kun se jalka sykki niin kovasti kipea vaikka oli koholla jne. Toipuminen vei noin 2-3 viikkoa ja kyllä se aika kipeää teki.

Taas meni noin 4kk ja kivut palasivat.

Nyt sitten leikattiin leikkaussalissa varvas auki (jalka puudutettiin, mut humautettiin ja olin ihan sekaisin), eli sinne kynnen juurenkohtaan tehtiin viillot ihoon siten, että iho nostettiin kynnen päältä ylös. Kynsi revittiin irti ja kynsipohjaa hiottiin reunoista. Ideana siis ettei kynsi kasva enää takaisin yhtä leveänä. Jokaisessa operaatiossa on mun kynnen juuri "tapettu", mutta se saakeli ei kuole. Tällä isommalla operaatiolla yritetään nyt vihdoin saada sitä kynttä kuolemaan reunoilta, jolloin se kasvaa takaisin vain kapeana. Jos kasvaa. Tais sitten se voi kasvaa ihan niinkuin ennekin :headwall:

Tikkejä tuli 6 ja toipuminen on ollut ihan helvettiä. Leikkauksesta on tosiaan yli kuukausi aikaan ja vasta EILEN sain ekaa kertaa sukan jalkaan, kun varvas on niin kosketusherkkä. Kenkiä ei ole mitään toivoakaan saada jalkaan. Vain crocsit menee ja voi jösses että niillä on kiiva talsia säällä kun säällä ja tilaisuudessa kuin tilaisuudessa :kieh:

Multa lähti lähes taju (siis ihan oikeasti, veri pakeni päästä, käsistä lähti tunto, jne) kun siteet poistettiin....kesti 24 tuntia saada ne irti. Ja sattui siis niin saatanasti. 2 ekaa viikkoa oli ihan helvettiä, mutta nyt helpottaa. Kunhan jalkaan ei yritä laittaa kenkää, eikä varvas vahingossakaan osu MIHINKÄÄN (ei edes lakanaa voi laittaa yöllä varpaan päälle) niin sen kanssa voi olla ja elää ihan normaalisti. Mutta auta armias jos siihen vahingossa koskee joku :o

Jotta kyllä, tää on ollut yhtä helvettiä. Ja ei, mulle ei tosiaan tehdä tätä operaatiota enää ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla poistettiin isovarpaan kynsi monta vuotta sitten, ja muistelen että kyllä siinä aika kauan kesti. Tuntuuko edes sellaista kovaa siinä kynnen juuressa? Sieltähän se lähtee sitten tulemaan. Aika pitkään oli niin että mitään ei näkynyt, mutta tuntui kyllä kovalta ihan siinä kohtaa missä kynnen pitäis alkaa, mutta siis nahan alla.

Ei näy mitään kynnentapaistakaan ja koskea siihen ei tosiaan voi.

Mulla ei oo operoitu mitään mutta tost isosta varpaasta meni taas (tuhannen kerran) iso palanen irti kun leikkasin..siis lohkesi...ei oo kyl kipee mutta täst on 4 viikkoo ku leikkasin ja ei vielkään oo kasvamisen merkkejä :o .
Kerran vaan läksi irti pikkusesta koko helvatan kynsi. Meni kyl viikkoja ennenkuin ol kynsi okkei.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Niin, sulla olikin eri tavalla tehty kun oli leikattu ja kavennettu, eikä vaan nykäisty irti. Voihan se kestää sillon paljon kauemmin kuin tavallisessa kynnenpoistossa.

Pitäiskö soittaa lääkärille ja kysyä, että kuinka kauan se oikeen kestää?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Niin, sulla olikin eri tavalla tehty kun oli leikattu ja kavennettu, eikä vaan nykäisty irti. Voihan se kestää sillon paljon kauemmin kuin tavallisessa kynnenpoistossa.

Pitäiskö soittaa lääkärille ja kysyä, että kuinka kauan se oikeen kestää?

Olen kyllä kysynyt, mutta kukaan ei osaa vastata. Lääkärit (2 kpl olen asiasta kysynyt) sanoivat että joko siihen kasvaa kynsi tai ei kasva ja jos kasvaa niin kasvaa kun kasvaa, jos tosiaan edes kasvaa.

Kynsi on kuulemman semmoinen juttu josta ei ikinä tiedä.

Jotta sen vuoksi kokemuksia nyt kaipailen niiltä joille on kynnenpoisto tehty. Jos joku osaisi sanoa edes jotain suuntaa antavaa.

Isovarpaan kynnen kasvu tyvestä kärkeen kestää noin vuoden, eli kun uuden kynnen pitää kasvaa syvältä kasvuaiheesta saakka, siinä menee kyllä aikaa.

jalkojenhoitoalan ammattilaisena haluan kyllä sanoa, että kynsipiikkien syynä on oikeasti lähes kaikissa tapauksissa väärä leikkaustapa. Myös traumaperäiset ja synnynnäiset kasvuaiheen viat aiheuttavat virheellistä kasvua. Traumaperäisestä hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa virheellisesti tehty kynnenpoisto tai osittainen kynnenpoisto.

Lääkärit yleensä lähtevät turhan herkästi poistolinjalle, sillä heillä ei ole niin laajaa käytännön kokemusta kynsiongelmista kuin esimerkiksi jalkojenhoitajilla tai jalkaterapeuteilla. Hyvin suuri osa kynnenkasvuongelmista voitaisiin hoitaa täysin kivuttomiksi lempeämmillä keinoilla, kuten tamponoinnilla, kynnenoikaisulla sekä kynnen kasvattamisella sopivaan pituuteen kokonaisena. Pahimmat seuraukset epäonnistuneesta kynnenkavennusleikkauksesta, jonka olen omin silmin nähnyt, oli asiakkaan varpaan molemmista sivuista ihosta läpitunkevat kynsi"sarvet" - olivat muuten pirullisen kipeät.

Siksi suosittelisin lämpimästi kääntymään kynsiongelmissa lääkärin lisäksi myös ammattitaitoisen jalkojenhoitajan puoleen.

Toivottavasti kyntesi kasvaa terveenä takaisin ja kynsipiikkiongelmat poistuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Gwenhwyfar:
Isovarpaan kynnen kasvu tyvestä kärkeen kestää noin vuoden, eli kun uuden kynnen pitää kasvaa syvältä kasvuaiheesta saakka, siinä menee kyllä aikaa.

jalkojenhoitoalan ammattilaisena haluan kyllä sanoa, että kynsipiikkien syynä on oikeasti lähes kaikissa tapauksissa väärä leikkaustapa. Myös traumaperäiset ja synnynnäiset kasvuaiheen viat aiheuttavat virheellistä kasvua. Traumaperäisestä hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa virheellisesti tehty kynnenpoisto tai osittainen kynnenpoisto.

Lääkärit yleensä lähtevät turhan herkästi poistolinjalle, sillä heillä ei ole niin laajaa käytännön kokemusta kynsiongelmista kuin esimerkiksi jalkojenhoitajilla tai jalkaterapeuteilla. Hyvin suuri osa kynnenkasvuongelmista voitaisiin hoitaa täysin kivuttomiksi lempeämmillä keinoilla, kuten tamponoinnilla, kynnenoikaisulla sekä kynnen kasvattamisella sopivaan pituuteen kokonaisena. Pahimmat seuraukset epäonnistuneesta kynnenkavennusleikkauksesta, jonka olen omin silmin nähnyt, oli asiakkaan varpaan molemmista sivuista ihosta läpitunkevat kynsi"sarvet" - olivat muuten pirullisen kipeät.

Siksi suosittelisin lämpimästi kääntymään kynsiongelmissa lääkärin lisäksi myös ammattitaitoisen jalkojenhoitajan puoleen.

Toivottavasti kyntesi kasvaa terveenä takaisin ja kynsipiikkiongelmat poistuvat.

Mulla sen kolmannen operaation jälkeen tuli juuri joku kynsisarvijuttu. Ja juuh, oli kipeä :kieh:

Mä en vaan taida voida jalkahoitajalle mennä. Siis mä kutian sairaaloisen paljon. Pelkkä ajatus että joku koskee mun jalkaan saa mut lähes itkun partaalle. Ennemmin mua saa lyödä, kun kutittaa :ashamed:

Mä en siis oikeastaan pysty edes itse koskemaan jalkoihini :/

En sitten tiedä jos sen ihan lääkärillä poistattaa, mutta itselläni kävi niin viime vuonna että eräs viikonloppu rämmin metsässä sisäänajaen uusia kenkiä, ei ollu hirveän hyvä idea. Molempien isovarpaiden kynnet menivät aivan mustaksi ja olivat aivan irtoamispisteessä.
Kivasti sitten noin viikon jälkeen revin ne itse irti vesiämpärissä. Eivät tulehtuneet tai mitään, ja olivat kasvaneet noin 8-12 kuukauden kuluttua entiseen loistoonsa. Jep.

Vuoden päivät siinä menee että uusi kynsi kasvaa. Eli oottele vaan rauhassa ja eiköhän sulla sit ole uus kynsi. Näin itellä neljään kertaan koettuna on menny.

Hei, lueskelin tätä vanhaa viestiketjua.

Mun tarina on tähän asti mennyt näin: Vuosi sitten syksyllä tehtiin vasemman jalan tulehtuneeseen pottuvarpaaseen sisäreunaan kiilaeksiisio ja se auttoi ja vaiva parani. Vuoden päästä tulehdus uusiutui (ja nää sii ollu aina ihan sietämättömän kivuliaita) nyt saman varpaan ulkoreunan puolelle. No eikun kiilaeksiisio sitten toisellekkin reunalle. Paraneminen ei ottanut alkaakseen ja kolmen ab-kuurin jälkeen menin sanomaan lääkärille, että mitäs jos sinne on jäänyt pala kynttä piiloon. Ja siitä sitten uuteen operaatioon, jossa tosiaan lääkäri kaivoi nyt kaikki kynnenrippeet tulehtuneen kynsivallin uumenista. (KIPEÄ!!!) No lähti juu melkein paranemaan, mutta sitten tulehdus siirtyi nyt tuohon reunaan (alkuun), mistä kynsi kasvaa eli täysin outo kohta, koska kynsi ei kasva siinä ihoon sisälle vaan juurikin kasvaa sieltä ulos. Taas lääkärin kanssa pohdintaa ja hän päätyi ratkaisuun, että pakko kiskaista koko kynsi irti, jotta tulehdus helpottaa, eikä nähnyt mitään syytä miksi tulehdus oli siirtynyt kohtaan missä se oli. Olen nyt siis maannut jo kolme kertaa leikkauspöydällä tämän syksyn aikana ja aika monta puudutuspiikkiä kokeneena toivon, että uusi kynsi kasvaisi normaalisti.

Kysymykseni kumminkin koskee nyt tätä kynnenpoiston jälkeistä aikaa. Miten pitäisi toimia ja hoitaa? Jos annan sille "ilmakylpyä" eli hengaan kotona vaan niin tämä iho mikä kuuluisi olla kynnen alla kuivuu ja tuntuu ns. kiristävältä. Sitten jos laitan siihen voidetta ja vaikka rasvataitoksen ja laastarin, jonka päälle sukan kun lähden liikkeelle (töihin/ kauppaan) niin sen jälkeen varpaan iho on sellainen märkivä. Kumpaa tässä nyt pitäisi suosia? Jättää iho kuivumaan ja olla laittamatta rasvaa ja rasvataitosta enää? Voiko siihen laittaa suoraan sukan päälle vaan? Mutta sitten toisaalta eikö ihon pitäisi olla kumminkin jotain muuta kuin kiristävän kuiva? sellainen pehmeä? pehmeneekö se siitä ajan kanssa normaaliksi? Kiinnittyykö uusi kynsi huonosti jos se kohta on kuiva?

Bongasin tämän vanhan ketjun, mutta samapa tuo. Itselleni tehtiin vajaa 2 vuotta sitten toiseen varpaan kynteen kynnenreunan poisto, juurikin kynsivallintulehduksen takia. No tähän asti siedin sitä ja taas se uusi, mutta mikä pahinta nyt se tuli molempiin pottuvarpaisiin! Soitin terkkariin että mitä tehdä ja käskivät minun tulla poistattamaan kynnet kokonaan. No tässä olen nyt ilman molempia pottuvarpaan kynsiä.

Sidetumpot poistin seuraavana päivä leukkauksesta ja parin päivän päästä ne semmoiset verkot siitä pohjalta ja nyt olen antanu päivän olla iha ilmahoitona ja välillä pitänyt sukkaa varovasti jalassa pihalle mennessä, mutta ei niitä kyllä kivuttomasti pois oteta. Meinasin kylvettää niitä eillen, mutta pieni veden vilahduskin kirveli niin maantaivaallisesti että en sitten kylvettänyt, enkä ole myös tänäänkään niihin mitään vettä tunkenut yms. Ne ovat nyt todella härskin näköiset kun ovat hetkuin verihyytymät punaiset montut ja nyt kyllä niistä vähä märkääkin vuotaa, mutta en kyllä hevillä noihin vettä edes yms. tunkisi, kirvelee ja sattuu niin h*lvetisti! Yöllä on turha nukkua ilma kipuja ja varpaita ulkona peitosta, kaikki tuskaa ja kengätkin! Vain crokseja pystyy käyttämään ja tietenkin sukkien kanssa...

Lääkäri sanoi, että kynteni pitäisi kasvaa jouluun mennessä takasin, mutta tiedä sitten millon tulevat takasin ja millaisena... Huoh tätä tuskaa!

poistettiin isovarpaan kynsi sisäänkasvaneen ja kynsivallitulehduksen vuoksi. toimenpide tehtiin työterveys asemalla ja oli nopea ja kivuton toimenpide, jälki särkyä ainakaan vielä ei ole. kotihoitona annettiin parin päivän päästä side pois ja suikutus 5-10 min, suihkuttamista tehdä joka päivä 5-7 päivää. et näillä menen asian kans eteenpäin. toivottavasti lähtee paranemaan. uusi kynsi kasvaa aikanaan noin 3-6kk.

Itsellä tehtiin kynnenpoisto viime tiistaina. On tehty kaksi kiilaresektiota aikaisemmin samaan varpaaseen/kynteen eikä niistä merkittävää apua. Nyt suihkuttelu kerran päivässä ja samalla uuden siteen vaihto. Elättelin toiveita töihin pääsystä jo ensi tiistaiksi mutta ei taida toteutua...

Mulla sen kolmannen operaation jälkeen tuli juuri joku kynsisarvijuttu. Ja juuh, oli kipeä :kieh:

Mä en vaan taida voida jalkahoitajalle mennä. Siis mä kutian sairaaloisen paljon. Pelkkä ajatus että joku koskee mun jalkaan saa mut lähes itkun partaalle. Ennemmin mua saa lyödä, kun kutittaa :ashamed:

Mä en siis oikeastaan pysty edes itse koskemaan jalkoihini :/

Yhteistyössä