Kauanko feta säilyy avattuna?

• Viestiketjun aloittaja weballergy
  • Ensimmäinen viesti
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
muutaman päivän ja sitten se alkaa lemuamaan äärimmäisen pahalta :x
No ku ei mun mielestä haissu pahalle. Ja tuo on avattu, ööh... oisko viime sunnuntaina. Meinasin broilerisallatin itelleni väsätä ja siihen käyttää :p

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
No ku ei mun mielestä haissu pahalle. Ja tuo on avattu, ööh... oisko viime sunnuntaina. Meinasin broilerisallatin itelleni väsätä ja siihen käyttää :p
Kyllä mä varmaan ainakin vielä käyttäsin, varsinkin jos ei haise pahalle... Kyl sä sit huomaat et oliko huonoo jos maha tulee kipeeks :whistle: ;)

Fetajuusto säilyy avatussa pakkauksessa liemessä jääkaapissa muutaman päivän, jos juusto ei ole ollut kosketuksissa muiden ruoka-aineiden tai ruoka-ainetta sisältävien aterimien kanssa.
Kopion tuon ruokamaailman sivuilta :wave:

weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
tämän saman olen huomannut,ainakin ne liemessä olevat

:x
Eih, miks mullei lemuu ollenkaan.
Onko nyt muutama päivä kun sunnuntaista torstaihin,,,eli 5päivää?
Iltapvällä meinasin salladia tehrä..

vierailija
Kyllä mä tänään vielä tohtisin laittaa, jos siinä ei ole mitään hajua tms. Sunnuntaista tähän päivään tulee 4 vuorokautta. Maista ensin yksi pala, ja katso miltä vaikuttaa!

Mä olen syönyt useamman viikon, yli kuukauden pitkälle, avattuna ollutta fetaa xD
Järki käteen. Haistaa ja maistaa eka
Se on juustoa.
Juustoja alettiin aikanaan tekemään siksi, että saataiisiin maito säilymään kauemmin.
Feta on bakteeerijuusto, eli se valkuainen saostetaan maidosta bakteerin avulla.
Tällaisilla juustoilla on se ominaisuus, että se niiden luontainen bakteerikanta suojaa tehokkaasti muilta pöpöiltä.
Eli juusto kypsyy kenties ja muuttaa makuaan siksi voimakkaammaksi.
Näillä ns. tuorejuustoilla on lyhmpi säilyvyys, mitä kovilla, mutta asiallisesti, nesteen sisällä ja puhtaasti jääkaappilämmössä sanoisin, ettei kuukausi ole vielä liikaa.
Se, että sille annetaan muutamien päivien elinkaari, johtuu siitä, ettei kukaan voi taata niitä säilytysolosuhteita.
Mutta nenä ja makuaisti edellä, kyllä se siitä.

Yhteistyössä