kauan herpes itää...??

• Viestiketjun aloittaja mottt
  • Ensimmäinen viesti
mottt
hei kauan teillä on kestänyt, että olette huomanneet kantavanne herpestä? tulee ko se esiin nopeasti tartunnan jälkeen vai voiko piilotella pitkään? ja miten räväkät oireet ovat? huomaako ne välttämättä, vai voiko oireista olla epävarma...?
kiitos vastauksista!

Mari
En tuosta itämisestä tiedä, mutta ensi-ilmaantuminen on yleensä aika räväkkä! Itse jouduin Kätilöpoiston naistentautien klinikalle tiputukseen pariks päiväks, että hyvinkin räväkkä! En pystynyt kävelemään, pissaamisesta puhumattakaan. Jos herpeksen saat, VARMASTI sen huomaat!!!
Mulle se tuli muistaakseni muutama viikko tartunnan jälkeen.

Tuon jälkeen ei ole uusinut kertaakaan (olen onnekas..) ja siitä on jo 4 vuotta aikaa.

minä vaan
Herpes on salakavala tauti, joka on jokaisella kantajalla yksilällinen. Joillakin oireet tulevat lyhyen ajan kuluessa tartunnasta, joillekin vuosien kuluttua ja jotkut voivat kantaa tautia sisällään saamatta yksiäkään oireita elämänsä aikana. Myös oireet ovat kaikilla yksilölliset. Joillakin ne ovat rajut kuten Marilla, mutta joillakin oireet eivät hankaloita normaalia elämää ollenkaan. Oireet voivat vaihdella myös ihmisellä itsellään, mutta yleensä ensimmäinen on aina pahin. Herpestähän on myös kahdenlaista, joten oireet vaihtelevat tämänkin mukaan. Valitetettavasti Herpekseen ei ole myöskään parannuskeinoa, mutta olen muistaakseni lukenut jostain, että parannuskeinoa ollaan kehittelemässä lääketieteen menneessä koko ajan eteenpäin. Sairautta ei voi myöskään todetakaan kuin silloin kun oireet ovat päällä... mutta tietenkin voit käydä verikokeessa, millä voidaan katsoa onko sinulla ollut elämäsi aikana joskus herpes... mutta koe ei näytä onko kyseessä huuliherpes vai sukupuoliherpes.

tietoa
Vasta ensimmäisen sairastumisen kokeneena kaikki on tuoreessa muistissa...
Lääkärin mukaan naisilla tartunta puhkeaa 4-14 vuorokautta miltei poikkeuksetta. Joillain onnellisilla ei sitä tule, tosin he sitten ovat tietämättömiä asiasta ja tartuttavat eteenpäin =(
Miehillä tartunta voi olla oireeton, minunkaan kumppanini ei tiennyt hänellä herpestä olevan ennenkuin minulle se puhkesi.

Vieraileva lueskelija
Itselläni oli myös herpes ensimmäisellä kerralla todella raju. Rajuus on kuulemma hyvin yleistä. Itselläni nousi todella kova kuume ja vessassa käynti ja jopa kävely teki kipeää. Sitä kamalaa kirvelyä ja kutinaa ei voi olla huomaamatta. Myöhemmin ei ole herpeksestä ollutkaan vaivaa ja tartunnasta jo kohta 3 vuotta.

Heprestäkin on kahdenlaista huuliherpesmuotoa sekä genitaalialueen (HSV-1 ja HSV-2 ). Niitä kuitenkin esiintyy ristikkäin. Esim. itsellänikin genitaalialueilla huuliherpesmuoto (HSV-1). Eli vaikka kävisi ilmi, että itselläsi veressä huuliherpesmuoto, niin eipä se kerro sitä esiintykö se genitaalialueella vai ei.

N. 85 % aikuisväestöstä on HSV-1 (huuliherpesmuoto) kantajia, noin puolella on jossain elämänsä vaiheessa uusiutuva infektio. HSV-2 vasta-aineita on 25 %:lla aikuisväestöstä.

Yhteistyössä