Kättäristä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jossu

Vieras
Hei!
Kysymys teille Kättärillä synnyttäneille. Olen ilmoittautunut Kättärin Haikaranpesään neuvolatädin suosituksista ja kohtapuoliin on niitä Haikaranpesän synnytysvalmennuksia. Tiedättekö onko mahdollista vaihtaa Haikaranpesä normaaliin synnytysosastoon, jos esim. tuntuukin siltä ettei haluakkaan Haikaranpesään. Kuulisin mielelläni kommentteja Haikaranpesästä muutenkin. Haikaranpesä vissiin kannattaa ns. luomusynnytystä ja itse kuitenkin tiedän että tulen kinuamaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset.. Kuitenkin haluaisin että isälläkin olisi mahdollisuus osallistua kunnolla ensimmäisiin päiviin vauvan kanssa, kun tämä on molemmille ensimmäinen lapsonen.

Itse sain esikoisemme Haikaranpesässä viime toukokuussa. Kokeilin kaikenlaisia ns. pehmeitä kivunlievityskeinoja eli lilluin altaassa(mieskin oli mukana), kävin suihkussa, keinuin kiikkutuolissa, käytin jumppapalloa yms yms ilokaasulla höystettynä. Kun homma sitten alkoi venyä ja voimat ehtyä kätilö kuitenkin ehdotti epiduraalia jotta saisin vähän levätä ennen loppukoitosta.

Eli haikarassa on mahdollista ottaa kaikkia olemassa olevia kivunlievityksiä, mutta siellä on myös mahdollista kokeilla ns. pehmeitä keinoja. Nämähän eivät sulje toisiaan pois.

Itse pidin siitä että salissa oli paljon tilaa ja edes hieman kodinomaisempi tunnelma kuin sairaaloissa yleensä. Kätilöt olivat läsnä vaihtelevasti, kävivät kurkistamassa tilannetta ja häipyivät taas omille teilleen. Mies oli koko ajan läsnä. Huoneessa on kyllä nappi jolla kätilön voi hälyyttä paikalle muulloinkin En tiedä miten ""tavallisella"" puolella kätilöt ovat läsnä, ts. ovatko enemmän. Itselleni kuitenkin tämä järjestely sopi oikein hyvin. Paitsi että loppupäästä sitten ei kätilöä meinannut saada paikalle, mutta niin voi kai käydä missä tahansa jos on monta synnytystä käynnissä yhtäaikaa.

Kaikenkaikkiaan kokemus oli ihan positiivinen. Lapsivuodeaikaa emme päässeet haikaranpesän osastolle viettämään koska siellä oli jo täyttä, joten menimme ""tavallisen"" osaston perhehuoneeseen mikä oli ihan mukava ratkaisu sekin. Ainoa huono puoli täällä oli että ruokaa sai vain ruoka-aikoina kun taas haikarassa on mahdollista tehdä voileipiä yms myös ruoka-aikojen välillä. Tämä rassasi tosin vain ensimmäisenä aamuna. En olisi millään jaksanut herätä aamupalalle, mutta toisaalta ajattelin etten ehkä jaksa odottaa lounaaseen saakka. Mies toi sitten tarjottimella aamiasta meidän huoneeseen :) Ruoka osastolla oli tosi hyvää (tai sitten sitä vaan oli niiin nälkäinen).

Ainiin, haikaran synnytysvalmennus kannattaa ainakin läpikäydä. Meille ainakin sattui sellainen kätilö että oli kyllä tosi mukava valmennus ja päihitti neuvolan kalvosulkeiset mennen tullen. Lisäksi on mahdollista osallistua muutamille lisätunneille.

Eli ei sinne menoa ainakaan pelätä tarvitse (sen enempää kuin muuallekkaan menoa).

Yhteistyössä