Kätilöt!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias

Vieras
Jos täällä sellaisia on. Kovasti olen kiinnostunut kyseisestä ammatista ja haluaisin tietää työn hyviä ja huonoja puolia? Ja miten kauan koulutus kestää? Kiitos kovasti jos joku haluaa valaista minua. :)

Mäkin kyllä mielelläni lukisin tästä aiheesta =) Mä oon hakenut Stadiaan (mikälie Metropolia nyk.) kätilölinjalle, mut en päässyt edes pääsykokeisiin :ashamed: Nyt oon päässyt sit sairaanhoitajaksi opikselemaan (eri kouluun kylläkin), jospa siitä etenisin joku päivä kätilöksi... :)

Koulutus taitaa kestää, oliko se 4 vai 4,5 vuotta.

Hyviä puolia: itsenäinen työ jos oot synnärissä, ihmisläheistä hommaa, monipuolinen koulutus ( voi olla töissä hyvinkin erilaisissa paikoissa) vuorotyö ( toisista +, toisista -)
Huonoja puolia: palkka aika pieni ( ei kai se koskaan voi olla liian suuri), vuorotyö,
Koulutus kestää 4,5 vuotta

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi85:
Alkuperäinen kirjoittaja nekku:
Mustakin olisi kiva kuulla. Odottelen tässä josko tulisi kutsu pääsykokeisiin kun syksyn haussa metropoliaan hain... :)

Tsemppiä! Ootko käynyt ammattikoulun vai lukion, millä todistuksella sinne hait? :)

Molemmat :) eli kaksoistutkinnon kävin, mutta hain pelkästään ammattikoulun papereilla kun niillä sai paremmat pisteet (hyvä keskiarvo ) kuin esimerkiksi pelkällä yo-todistuksella tai combilla. Pisteitä olisi 27, toivon todella että kutsu tulee... Eka hakukerta tosin käsillä. Tiedätkö millä alkupisteillä on päässyt pääsykokeeseen?

Mäkin kyllä mielelläni lukisin tästä aiheesta =) Mä oon hakenut Stadiaan (mikälie Metropolia nyk.) kätilölinjalle, mut en päässyt edes pääsykokeisiin :ashamed: Nyt oon päässyt sit sairaanhoitajaksi opikselemaan (eri kouluun kylläkin), jospa siitä etenisin joku päivä kätilöksi... :)

Kätilökoulutus on 4,5 vuotta ja puolet koulutuksesta on harjottelua, ei siis niin että kaks vuotta koulua ja sen jälkeen kaks vuotta harjottelua.

Missä koulussa oot? Ainakin terkkarin papereilla saa kätilön paperit kahdessa vuodessa, luulis et sairaanhoitajana olis sama juttu. Mäkin haluan joskus vielä kätilönkin koulutuksen.

Piti korjata, hyvä kun ei muista miten pitkä oma koulutus on. :whistle: Terkkari on 4 ja kätilö 4,5 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:

Kätilökoulutus on 4,5 vuotta ja puolet koulutuksesta on harjottelua, ei siis niin että kaks vuotta koulua ja sen jälkeen kaks vuotta harjottelua.

Missä koulussa oot? Ainakin terkkarin papereilla saa kätilön paperit kahdessa vuodessa, luulis et sairaanhoitajana olis sama juttu. Mäkin haluan joskus vielä kätilönkin koulutuksen.

Piti korjata, hyvä kun ei muista miten pitkä oma koulutus on. :whistle: Terkkari on 4 ja kätilö 4,5 vuotta.

Laitoin sulle yv:tä :wave: :)

Mustakin olisi kiva kuulla. Odottelen tässä josko tulisi kutsu pääsykokeisiin kun syksyn haussa metropoliaan hain... :)

Tsemppiä! Ootko käynyt ammattikoulun vai lukion, millä todistuksella sinne hait? :)

Molemmat :) eli kaksoistutkinnon kävin, mutta hain pelkästään ammattikoulun papereilla kun niillä sai paremmat pisteet (hyvä keskiarvo ) kuin esimerkiksi pelkällä yo-todistuksella tai combilla. Pisteitä olisi 27, toivon todella että kutsu tulee... Eka hakukerta tosin käsillä. Tiedätkö millä alkupisteillä on päässyt pääsykokeeseen?

Nyt just en muista, koitan kattoa, jos löytäisin mun noi valintapaperit, niistä sen näkisin... =)

Tässähän nää oli... Alin hyväksytty pistemäärä ollut 50, valittuja 40, ensisijaisia hakijoita 256 ja kaikki hakijat 541. Siinä vähän lukuja :D

Omat pistemäärät on tossa Metropolian kohdalla 53, eli näiden pääsykokeiden tuloksella olisin päässyt sinne... Mut se ei ollut ykkösvaihtoehtona nyt, kun en kahdella edelliselläkään kerralla, kun olin sen ykköseksi laittanut niin ollut sinne pääsykokeisiin päässyt :( Sit edellisellä kerralla menetin siitä 5 pistettä, kun menin sit kakkosvaihtoehdon pääsykokeisiin ja ne 5 pistettä olis olleet tärkeät, jos ne olisin saanut niin olisin jo silloin kouluun päässyt :(

Olikohan nyt kauheen vaikea sepostus, ymmärsköhän kukaan :laugh:

Mikä on alin pistemäärä millä pääsisi tai millä pisteillä te olette päässeet pääsykokeisiin?

Toivon todella että pääsen pääsykokeisiin asti keväällä... Mutta heikolta näyttää :( Itselläni pisteitä 20 + 1. hakutoiveen pisteet. Syksyllä hain fysioterapeuttilinjalle metropoliaan mutta kutsua ei kilahtanut.

Onko siirryttävä muihin koulutuskeskuksiin vai vieläkö kannattaa yrittää?

Kätilönä toimiminen tuntuu tällähetkellä vahvasti kutsumusammatilta mutta sitä ei voi toteuttaa jos ei pääse opiskelemaan.

Mä aion hakea tänä syksynä metropoliaan. Saan lähtöpisteiksi 35/35 joten oletan että ainakin kutsu pääsykokeisiin tulee :) Niiiin tahtoisin lukemaan itseni kätilöksi, mutta saa nähdä pääsenkö sisälle. aion tänään suunnata hakemaan kirjastosta pääsykoekirjan ja alan jo nyt valmistautumaan pääsykokeisiin.. Syy miksi jo nyt on, että mulla ei ole loputtomasti aikaa lukea kun on kaksi pientä lasta hoidettavana tässä samalla.. Ja parempihan se on valmistuautua hyvin. :)

Mä aloitan ammattikoulun ja korotan numerot hyvin siellä ja haen sitten kätilöksi mutta mua jännittää toi pääsykoe. Voisiko joku kätilö tai opiskelija kertoa millaisia kysymyksiä siinä pääsykokeessa on? Ois tosi paljon hyödyllisempää tietää ne kun mä pelkään että mä vaan jäähdyn siellä kun saan sen pääsykoen eteeni. Antakaa edes vinkkejä :)

Yhteistyössä