Kätilöksi opiskelu?? apua kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppimaan

Vieras
hei. peruskoulu on tullut käytyä ja tosiaan tulevaisuuden suunnitelmissa olisi luke itseni kätilöksi. voiskos joku kertoa tästä kätilöksi opiskelusta?
kauanko luetaan ja mitä jne?

kiitos :)

opiskelen nyt toista vuotta kätilöksi. peruskoulupohjalta ei pääse vaan tarvii olla 2. asteen koulutus eli siis lukio tai amis. opiskelut kestää 4,5v joista kaksi ekaa luetaan sairaanhoitajiksi ja sitten se loppu 2,5v sitten rikoistutaan siihen kätilön työhön. pätevyyden saa siis sekä sairaanhoitajaksi että kätilöksi. sairaanhoitajan harjoitteluihin kuuluu perushoito ts. vanhustenhoito (4 vko), mielenterveys (6 vko), sisätaudit (6 vko) ja kirurginen (6 vko). kätilöharjoitteluissa kierretään sitten kaikki paikat missä kätilö voi työskennellä, mm. naistentautien poli, äitiysvuodeosasto, lapsivuodeosasto ja synnäri. synnärillä ollaan 15vkoa jonka aikana tarvii olla johtavana kätilönä 40 synnytyksessä tai vaihtoehtoisesti johtavana 30 ja avustavana 10. viimeinen kaksi vuotta ollaan oikeastaan pelkästään harjoitteluissa, esim viimeisenä vuotena koulussa ollaan 10 vkoa ja harjoitteluissa se loput 30 vkoa. siinä nyt tollasta perustietoa vähän. kysele ihmeessä jos haluat jotain enemmän tietää. :)

nyt tuli kyllä virhe. eli siis noissa synnytysten määrissä. niin jos on johtavana vain 30 synnytystä niin silloin tarvii avustaa 20. hajamielisyys iski. :)

Anteeksi että tunkeudun ketjuun kysymykseni kanssa, mutta täytyykö minun opiskella kätilöksi "asti" mikäli haluan työskennellä vastasyntyneiden ohella? Vai riittääkö tähän sairaanhoitajan pätevyys?

Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinen vastauksesta:
Anteeksi että tunkeudun ketjuun kysymykseni kanssa, mutta täytyykö minun opiskella kätilöksi "asti" mikäli haluan työskennellä vastasyntyneiden ohella? Vai riittääkö tähän sairaanhoitajan pätevyys?

Vastasyntyneiden osastolla oli tarkoitus laittaa! Väsymyksen piikkiin ;)

kiitos paljon vastauksista. olen siis ajatellut lähihoitajaksi aluksi siellä aikuiskoulutuksella (2v). ja sitten ammattikorkeeseen. mitä kieliä ja muuta siihen kuuluu? ja sit tämmöinen että onko miten raskasta kätilöksi opiskelu ym? tosiaan itselläni jo parilastakin aikaa ja energiaa viemässä mutta kova tahto olisi kätilöksi! :) ja voiko/ kannattaako ja mistä saisi hyviä oppi kirjoja? esim opiskeluun ennen kuin koulut alkavat :)

kiitos,kiitos ja kiitos :)

Alkuperäinen kirjoittaja oppimaan:
kiitos paljon vastauksista. olen siis ajatellut lähihoitajaksi aluksi siellä aikuiskoulutuksella (2v). ja sitten ammattikorkeeseen. mitä kieliä ja muuta siihen kuuluu? ja sit tämmöinen että onko miten raskasta kätilöksi opiskelu ym? tosiaan itselläni jo parilastakin aikaa ja energiaa viemässä mutta kova tahto olisi kätilöksi! :) ja voiko/ kannattaako ja mistä saisi hyviä oppi kirjoja? esim opiskeluun ennen kuin koulut alkavat :)

kiitos,kiitos ja kiitos :)

Ihan vaan vinkki että sinne kätilöopiskeluun ei vaan mennä vaan päästään. Sinne on tosi paljon enemmän hakijoita kuin opiskelupaikkoja. Ja kieliä on enkku ja ruotsi pakolliset :)

Yhteistyössä