Katetroidaanko alatiesynnytyksessä? Miksi?

  • Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti
kyselijä
Yhdestä synnytystarinaketjusta pisti silmään, että synnyttäjä katetroitiin josain vaiheessa synnytystä. Mitä hyötyä siitä on ja miksi niin tehdään? Voiko siitä kieltäytyä ja kannattaako se?
 
Vieras
Minut kateroitiin koska epiduraalin laittamisen jälkeen pissaaminen ei onnistunut vaikka rakko oli täysi. Ei koskenut lainkaan eikä olisi kannattanut kieltäytyä, synnytys olisi vaan hidastunut.
 
kätilö
Kyllä joskus katetroidaan. Joillain puudutus voi viedä pissaamisen tarpeen ja jotkut eivät saa ihan avautumisen loppuvaiheessa pissattua, kun vauvan pää painaa. Toki niistä voi kieltäytyä, mutta voi hidastaa synnytystä joskus huomattavastikin. Jälkeisvaiheessa voidaan joutua katetroimaan, jos istukka tiukassa ja vuoto runsasta. Siitä en ainakaan kenenkään soisi kieltäytyvän. Mut voin sanoa, ettei se katetrointi synnytyksen yhteydessä tunnu pahalta, lähinnä helpottavalta.
 
vieras
Mulla ei kanssa pissaaminen onnistanut, vaikka yritin. Ei vaan tajunnut, millä lihaksilla sen pissan sais ulos itsestään :D Ja kyllähän se rakko olikin täysi, huh. En kyllä vaan muista sitä tunteneeni, kätilö vaan kysyi, että millon oon viimeksi käyny vessassa.
 
vieras
ei automaattisesti, vaan jos tarve vaatii. Mulla ekaas synnytyksessä hirveä kosku alamahalla ja tunne että pissi tulis mut kun ei vaan tule vaikka kuinka tiristäis. Laittoivat katetrin ja tuli melkein litra pissaa, oli hieman painanut jonkin tunnin. Vauva oli laskeutunut vahdilla ja rakko jäi jotenkin jumiin, tikassa ja kolmannessa ei katetria tarvinnu.
 
vieras
Mä pissasin varmaan siihen pöydälle. Epiduraalin jälkeen alkoi järkyttävä paineen tunne ja sanoin että täytyy päästä vessaan, kätilö ei päästänyt ja sanoi ettei rakko ole täysi, käski vaan ähkimään jos se helpottaisi paineen tunnetta. Koko ajan jotain valui mutta en tiedä oliko pissaa vai vettä.
 
Ekan synnytyksen jälkeen mut katetroitiin (en tiedä kyl miks) oli sillon epiduraalipudutus. Sain kyl pissattua vähän ennen ponnistusta mutta silti. Tokan kohalla ei katetroitu mut vedin koko homman ihan ilman mitään puudutuksia.
 

Yhteistyössä