Kasvukivut ja kuumeilu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ari

Vieras
Voikohan normaalisti kasvukipuihin liittyä kuumeilua?
Meidän kohta 9v poika kärsinyt kivuista, lähinnä vasemman jalan polvitaipeessa jo useamman vuoden ajan. Viime keväänä oli lastenklinikalla tutkimuksissa pitkittyneen lämpöilyn ja jalkasärkyjen takia. Kokeissa ei löytynyt mitään. Viime viikolla poika valitti taas illalla ja yöllä jalkaansa, sai särkylääkettä ja kipu katosi. Aamulla kuumetta liki 39, joka illaksi laski, mitään muita oireita ei ollut. Eilen taas oli jalkasärkyä ja kuumetta taas melkein 39, annoin lääkettä ja kipu katosi, lämpöä nyt vain 37,5.
Lisäksi ollut todella väsynyt ja nukkunut kuumepäivinä paljon. Ruokahalu todella huono, on ollut aina, mutta nyt ei oikeastaan syö mitään.
Kannataakohan vaatia uusia tutkimuksia, ei kai kasvukipuihin kuume kuulu?

Ns. kasvusärkyä ei ole olemassakaan, sanovat jotkut lääkärit.

Mutta asiaan. Itselläni kuumeeseen on aina liittynyt raajojen särky, eli niin päin, että kuume aiheuttaa säryn. Kuumeen nousun tunnistan vain jalka- ja selkäsärystä, muuten en sitä edes huomaisi. voisiko pojalla olla sama juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Ns. kasvusärkyä ei ole olemassakaan, sanovat jotkut lääkärit.

Mutta asiaan. Itselläni kuumeeseen on aina liittynyt raajojen särky, eli niin päin, että kuume aiheuttaa säryn. Kuumeen nousun tunnistan vain jalka- ja selkäsärystä, muuten en sitä edes huomaisi. voisiko pojalla olla sama juttu?

No se on lähes aina se sama polvitaive, joka särkee, oli kuumetta tai ei.
Meille kanssa jotkut lääkärit sanomeet, ettei niitä kasvukipuja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
No se on lähes aina se sama polvitaive, joka särkee, oli kuumetta tai ei.
Meille kanssa jotkut lääkärit sanomeet, ettei niitä kasvukipuja ole.

vaikka lääkärit sanoisivat mitä, kipu itse on olemassa. Syystä voidaan vääntää kättä vaika maailman tappiin
;)

Itse olen myös kärsinyt kovista säryistä lapsena, äidillänikin samaa vikaa, miehelläni myös ja kaikilla lapsillamme. Jonkin tutkimuksen mukaan aivojen välittäjäaineiden epätasapaino aiheuttaisi lapsilla juuri kasvukivuiksi kutsuttuja oireita ja aikuisilla levottomat jalat-oireyhtymää. Mieheni saa levottomiin jalkoihin dopamiinitasoa korjaavaa lääkitystä, joka auttaa. Eli ainakin hänellä kasvukivut ovat muuttuneet levottomiksi jaloiksi.

Kärsitkö, ap, itse kyseisestä riesasta? Omat aivokemiani ovat hyrskynmyrskyn, mutta taas on myös dopamiinista kyse.

Kipu ja kuume ei hyvä yhdistelmä...
Itse olen kärsinyt kasvukivuista- esikoisella ne osoittautuivat reumaksi.

Oon sitä mieltä että jos on aina sama kohta ja kuumettakin niin tarkempaa tutkimusta! Eihän se vaadi tarkistaakseen kuin verikokeen (tulehdusarvot, senkka ja crp) Ei kaikkia saisi aina kuitata vain kasvukivuilla |O

Kyllä mulla ainakin oli kasvukipuja lapsena.
Onpas outoja väitteitä lääkäreiltä.

Uskon että kuume voi nousta kasvupyrähdyksen aikana, onhan se kovaa työtä elimistölle ja kuume varmaan suojaa prosessia, ettei pöpöt hyökkää venyvään kudokseen.

Yhteistyössä