kasvukipuja..

paljonko teidän n.4v pipanaollla on kasvusärkyä..? meillä typy, pian 5v, huutaa n1-2krt yössä jalkakipua. joskus jaksoja ettei 2vko valita, mut nyt ollu taas jakso, ett särkee.. kuinka helpolla ko. tapauksessa turvaudutte särkylääkkeeseen..? meillä annetaan yleensä heti lääke, varsinkin nyt ku kuopus syntyi, niin yö unet muutenkin vähissä.. odotus aikana turvauduin myös raajan hierontaan, mut se ei aina auttanut..
 
nimetön
Esikoisella on myös olleet nuo kasvukivut useamman vuoden kiusana, nyt 7v. 5-vuotiaana taisi olla tiheimmillään valvotut yöt. Olen koittanut kylmägeeliä ja hierontaa, villasukat jalkaan ym. Mutta olen todennut ettei ne vie koko yöksi kipuja vaan sitten itketään taas tuskaisena. Eli suosiolla annan lääkkeen heti ja hieron sen aikaa että saa taas unen päästä kiinni. Meillä olen huomannut, että jos on hirveän liikunnallinen päivä takana, niin yöllä todennäköisesti itketään tai sitten alkaa jo illalla särkeä.
 
vinkki
neuvolasta vinkattiin että d-vitamiini saattaa vähentää kasvukipuja, ja mun mielestä meillä on auttanut. Samoin jos on päiväunet olleet vähemmällä, tai illat venyneet pidemmiksi kasvukipuja on enemmän. Meillä jalkakipuja ollut nyt todella paljon kun tyttö opettelee innokkaana pyöräilemään ja hyppynarua hyppäämään.
 
Meidän kohta 5v. tyttö silloin tällöin potee kasvukipuja, yleensä juuri liikunnallisesti touhukkaan päivän jälkeen. Ensiavuksi annan lämpöpussin jaloille, josta itse tykkää. Siis semoisen kaurapussin. Jos ei auta niin särkylääkettä. Tosin en ole kyllä usein joutunut antamaan. Joko lämmin auttaa tai sitten eivät ole nin voimakkaita kipuja.
 
Taitaa olla tytöillä yleisempiä noi kasvukivut 5 vuotiaina kuin pojilla. Meillä auttoi venytys hetki ennen nukkumaan menoa, pitkät polviin asti ulottuvat villasukat ja rauhallinen silittely nilkasta pohkeiden yli polviin asti. Tyttö nyt 18 ja laittaa vieläkin raskaiden liikunnallisten päivien jälkeen pitkävartiset villasukat jalkoihinsa yöksi.
 
ei nikkiä
olen laittanut ice poweria kipeisiin jalkoihin ja jollei se auta niin sitten antanut panadolia kipuun. kasvukäyrää en kyllä muista...
meillä tytöllä särkee aina jalkoja kun liikkunut paljon tai ulkoillut esim. kumisaappaissa.
 
tämä tehoaa
Mun tytöllä olikasvukipuja pienempänä aika usein. Nyt 11v eikä vaivaa enää :D Mutta meillä auttoi kaikista parhaiten kymägeeli. Kokeiltiin hierontaa, joka jelppas vähän ja kipulääkettä sama vaikutus ja molempia, ei eroa tälläkään. Mut ihan kaiksita parasta oli kun keksittiin kokeilla kylmägeeliä. ihan ite tuon hoksasin :D :D Mutta myöhemmin olen nähnyt jossakin lehdessä lääkäri palstalla sitä suositeltavan hoidoksi. Kannattaa kokeilla!!
 
Meillä 4v tyttö, joka kävi jo alle kolmivuotiaana reumakokeissa kun aina jalkoja öisin särki. Onneksi ei sitä ollut. Kaurapussin lämmitystä kokeiltiin paljon ja hierontaa mutta heräsi kuitenkin myöhemmin uudelleen itkemään. Nyt annan kipuun herätessä aina lääkkeen, lääkäri oli myös sitä mieltä ettei lapsenkaan kipuja pidä väheksyä. Heräilepä itse tunnin kahden välein särkyyn.... Ottaa lääkkeen ja nukkuu loppuyön rauhallisesti (lue: kaikki nukkuvat..)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2006 klo 10:10 lanetti kirjoitti:
paljonko teidän n.4v pipanaollla on kasvusärkyä..? meillä typy, pian 5v, huutaa n1-2krt yössä jalkakipua. joskus jaksoja ettei 2vko valita, mut nyt ollu taas jakso, ett särkee.. kuinka helpolla ko. tapauksessa turvaudutte särkylääkkeeseen..? meillä annetaan yleensä heti lääke, varsinkin nyt ku kuopus syntyi, niin yö unet muutenkin vähissä.. odotus aikana turvauduin myös raajan hierontaan, mut se ei aina auttanut..
siis huutaa 1-2krt viikossa ei yössä.. on taas ollut kirjotustaito muualla.. :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2006 klo 13:20 Kotiäiti kirjoitti:
Meillä 4v tyttö, joka kävi jo alle kolmivuotiaana reumakokeissa kun aina jalkoja öisin särki. Onneksi ei sitä ollut. Kaurapussin lämmitystä kokeiltiin paljon ja hierontaa mutta heräsi kuitenkin myöhemmin uudelleen itkemään. Nyt annan kipuun herätessä aina lääkkeen, lääkäri oli myös sitä mieltä ettei lapsenkaan kipuja pidä väheksyä. Heräilepä itse tunnin kahden välein särkyyn.... Ottaa lääkkeen ja nukkuu loppuyön rauhallisesti (lue: kaikki nukkuvat..)
Meidän neitokainen kävi 4½ vuotiaana reumakokeissa kun jalat aina kipeet ja niil ei välttämättä päässy aamula ees käveleen.... :\|

kokeissa ei mitään! Onneks!!

koko telven oli aika ajoin itkua ja valittamista jalkojen särystä mut nyt taas on menny aivan mahottomaksi!! :eek:

Nyt on kaksi pv nilkuttanut eikä astu kunnolla jalalla.... :eek: nilkka aavistuksen ehkä turvoksissa.... :(

ei ole sitä mihinkään loukannukaan mut silti vaan se on tosi kipee ja annan neidille särkylääkettä.

Ajattelin viel huomisen katsoa ja sit vaik soittaa omalle lääkärille ja kysästä onko se normaalia?????

Mielipiteitä!!! :) :)

olipa sekava sepostus toiv. siitä saa selvän...
 

Yhteistyössä