Kasvissyöjälle grillattavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grillaajat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Grillaajat

Vieras
Kokoonnumme vähän isommalla porukalla ja olisi tarkoitus grillata. Yksi on kuitenkin kasvissyöjä joten hänelle pitäisi olla jotakin omaa. Onko teillä jotakin omia hyväksi todettuja ohjeita? Itseäkin kiinnostaa kyllä maistaa jotakin muuta kuin vain lihaa. Tämä henkilö itse ei oikein tiennyt mitä voisi grillata kun ei itse grillaa niin häneltä ei apua saanut.

Eikä mitään viisasteluja, että syökööt samaa kuin muutkin tai tuokoon omat eväät. Meillä osataan olla vieraanvaraisia.

Tässä on hyviä ehdotuksia. Ja ainahan voi kokeilla lihankorvikkeita. Beyond Meat:in Beyond Burger -hampurilaispihvi on loistava, vaikka vähän kallis. Ja tosiaan jos juusto käy, niin sekä feta (täytteissä) että halloumi sellaisenaan grillattuna ovat hyviä.

Grilliin voi oikeastaan heittää kaikki kasvikset ja juurekset. Paprika, tomaatti, bataatti, peruna, porkkana (nam), Ja niihin voi tehdä itse vaikka oliiviöljymarinadin lisäämällä mustapippuria, hunajaa, sokeria, valkosipulia tai muita mausteita halutun mukaan. Tai sitten niille voi tehdä kermaviilidipin tai vaikka smetanadipin.
Monesti grillatut kasvikset on ainakin mun lautasella jopa herkullisempia kuin ne valmismarinoidut lihat :D

Helpoimmalla pääsee ku otat folioo. Tunget vähä öljyy ja suolaa sille. Sit miniluumutomaatteja ja nyytti kii. Saman voi tehdä paprikalle,perunalle sipulille jne...nää kaikkihan voi tunkee myös samaan nyyttiin, mut itse tykkään tehdä aina lajilleen omat nyytit.
Vartaat turhan työläitä alkaa tekee ja suota niit tikkuun tökkii ku helpompiki keino.
Ja jos juustot käy ni halloum grilliin foliossa herkeks.
Sit tietty maissit.
Kasviapihvejä voi kans folios paistella. Eli käytännös taivas rajana.

Grilliin voi oikeastaan heittää kaikki kasvikset ja juurekset. Paprika, tomaatti, bataatti, peruna, porkkana (nam), Ja niihin voi tehdä itse vaikka oliiviöljymarinadin lisäämällä mustapippuria, hunajaa, sokeria, valkosipulia tai muita mausteita halutun mukaan. Tai sitten niille voi tehdä kermaviilidipin tai vaikka smetanadipin.
Monesti grillatut kasvikset on ainakin mun lautasella jopa herkullisempia kuin ne valmismarinoidut lihat
Meillä ei käytetä mitään valmiiksi marinoituja lihoja vaan mä teen itse marinadin. Kermaviilikastike olisi kyllä raikas vaihtoehto!

Melko helppo on, kun pilkkoo kesäkurpitsaa minitomaatin kokoisiksi lohkoiksi ja ujuttaa sellaisen, minitomaatin, pikkusipulin, herkkusienen ja paprikanpalan vartaaseen, sivelee yrttiöljyllä ja grilliin.

Joo maissia grillataan joka tapauksessa. Paprika on kyllä hyvä vaihtoehto. Saa olla juustoa koska ei ole kyse vegaanista.
Normaalisti myöskään kasvissyöjät eivät syö juustoa koska eivät syö mitään eläinperäistä. Kaverisi taitaa olla jonkinlainen lakto-ovo-vegetaristi tjms. Vegaanius on sitten paljon kasvissyöntiä laajempi juttu, johon liittyy kaiken eläinperäisen välttäminen ml. kellon nahkarannekkeet yms.

Normaalisti myöskään kasvissyöjät eivät syö juustoa koska eivät syö mitään eläinperäistä. Kaverisi taitaa olla jonkinlainen lakto-ovo-vegetaristi tjms. Vegaanius on sitten paljon kasvissyöntiä laajempi juttu, johon liittyy kaiken eläinperäisen välttäminen ml. kellon nahkarannekkeet yms.
Siis avainsanat on vegaani tai vegetaristi. Jotkut vegetaristit saattaa syödä vaikkapa kalaa tai äyriäisiä, mutteivat syö punaista lihaa.