Kasvis syöjät, syövätkö lapsenne monipuolisesti myös lihaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyllerö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyllerö"

Vieras
Ihan mielenkiinnosta kyselen! Meidän perhe on seka syöjä ja lapset 2v ja 4v syövät mielellään lihaa + kalaa sekä kasviksia. Kaveri joka oli meillä käymässä on itse kasvis syöjä (ei siis syö lihaa lihana, mut käyttää maitotuotteita). ihmetteli ku meil lapse on niin hyviä syömään. Kerto että hänellä 3v on hyvinki valikoiva sen suhteen mitä syö. Lihasta suostu syömään muistaakseni jauhelihaa, mut ei kokolihaa tai esim. paistia. Kalaa ei syö ollenkaan.

Heräs sit mielenkiinto et mikä merkitys on mallioppimisella, vaikka tämä kaveri ei numeroa teekkään syömisistään. Isä syö myös lihaa, mut valikoivasti hänki.

Toki tiedän sen että lapset ovat erilaisia syömään, ja meidänki lapsilla on kausia jolloin ruoka maistuu huonommin.

Meillä lapset syövät lihapitoista ruokaa koulussa ja päiväkodissa. Kotona sitten kasvisruokaa.
Vanhempina sitten saavat itse vapaasti valita polkunsa ruuan suhteen...
Niin, yhdyssanat kunniaan...

Me syödään miehen kanssa ihan kaikkea ja ollaan tarjottu aina lapsellekin, sitä mukaa kun ikää on tullut. Välillä syö paljon ja helposti, nyt menossa kausi, että ruoka ei maistu ja syljeskelee ulos (ikää 1.v). Mutta oliiveita, kapriksia ja kiiviä tuntuis vetävän niin paljon, kun annettas. Eli kausittaista, sanoisin. Välillä vaan ei maistu. Ja kaikki ei vaan tykkää kaikesta, tai makuun tottuminen vie pitemmän ajan.

Voi se mallioppiminen vaikuttaa, mutta on myös tapauksia, joissa lapsi on todella "nirso", vaikka monipuolisesti ruokaa tarjotaan.
Sehän on kai luontainen vietti, että kaikkea uutta ruokaa vierstetaan, toisilla lapsilla voimakkaampana, toisilla vaimeana. Ja ilmenee myös siten, että lapsi saattaa oksentaa jotain uutta ruokaa ensimmäisen kerran syötyään. Juontaa juurensa siitä, että lapsi ei söisi "vierasta" ruokaa, joka voi olla myrkyllistä (siis ennen muinoin ihmiskunnan alkuhämärissä)
Meillä ollaan kasvissyöjiä koko perhe, mutta lapset saavat lisäksi maitotuotteita. Vielä eivät ole nakkeja kinunneet ;)

Meillä lapsi syö lihaa ja hän rakastaa sitä. Mies syö myös lihaa mutta valikoiden, kaikkea olen kokeillut tehdä ja teen jatkossakin. Jos lapsi isompana haluaa muuttaa ruokavaliotaan niin siitä vain mutta yritän ettei niin kävisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24983624:
Olen kasvissyöjä, ja lapseni syövät monipuolisesti, mutteivät syö lainkaan lihaa. Ovathan hekin kasvissyöjiä.

Näin olisin minäkin vstannut. Meillä myös mies ja minä kasvisyöjiä, ja luonnollisesti myös lapset. Ja erittäin monipuolisesti syövät hekin =)

Yhteistyössä