Kasvatusongelmiako? Lapsi 5v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti neljälle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti neljälle"

Vieras
Miten ihmeessä pitäisi kuopuksen tekemisiin ja sanomisiin suhtautua niin että se menisi perille ja lapsi ottaisi opikseen?
Onhan näitä samoja juttuja ollut toistenkin kanssa mutta he ovat ymmärtäneet kun on sanottu ettei toista saa loukata, ei toisten mieltä pahoittaa jne.
Esim. kaupassa lapsi saattaa sanoa täysin tuntemattomalle ihmiselle "meneppäs pois edestä senkin pallero!" tai sitten esittää jotain ninjaa ja muka uhkailee niitä vieraita ihmisiä.
Tästä on puhuttu ihan topakasti. Sanottu ettei ole hyvää käytöstä moinen, että ei niin saa toimia kun se pahoittaa ihmisten mielen jne. Ei mene perille! Saman tyyppinen käytös jatkuu.

Samoin kuin se että käyn esim. pankissa ja selitän lapsella jo sinne mennessä että nämä on sitten aikuisten juttuja että hänen tulisi nyt olla kiltisti eikä puuttua aikuisten juttuihin.
Heti kun menemme sinne alkaa lapsi tarinoida virkailijalle ihan päättömiä juttuja:
"Mitä kuuluu ääliö?" tai sitten kertoilee jostain tietokonepelistä kaikenlaisine ääniefekteineen.
Saattaa myös piereskellä ja röyhtäillä ja nauraa sitten päälle.
Ja vaikka sanon että nyt hiljaa kun aikuisilla on tärkeää keskusteltavaa, niin ei auta. Ei siis osaa olla hiljaa edes minuuttia tuollaisissa tilanteissa.

Kotona leikkii, kuten nytkin parasta aikaa, täysin keskittyneenä ja hiljaa.

Nuo sosiaaliset tilanteet vaan on todella hankalia. En uskalla kohta ottaa lasta mukaan minnekään kun aina saa hävetä hänen sanomisiaan.
Kaikki tietenkin ajattelee että lapsella ei ole minkäänlaista kuria, on hänellä mutta tuntuu ettei hän ymmärrä.
Lapsen mielestä hänen sanomisensa on hauskoja, hän sanoo ne aina naureskellen mutta ne ovat yleensä aina loukkaavia.

Mitä tehdä? Alan olla huolissani sillä vuoden päästä on esikouluun lähtö ja tämä lapsi ei siellä tule pärjäämään jos ei suostu kuuntelemaan ja tekemään kuten pyydetään.
Myöskin erilaiset käsitteet ei mene muistin syövereihin, kuten
-erilainen, samanlainen
-pienempi, suurempi
-alempi, ylempi

Oletko puhunut huolestasi vaikkapa neuvolassa, sieltä ehkä osattaisiin neuvoa ja ohjata vaikkapa neuvolapsykologin tutkimuksiin. En siis ole lyömässä nyt lapseesi -huonosti kasvatettu- leimaa tai jotakin diagnoosia. Mutta kuulostaisi mutu-tuntumalta siltä, että lapsesi saattaisi tarvita erityistä tukea joissakin asioissa. Jos käsitteiden ymmärtäminen, hiljaaolo yms. on haasteellista.(Toki tuonikäiselle monelle muullekin on haasteellista olla hiljaa) Mutta asioiden "hienovarainen " ennakoiminen ennen eskarin alkua voisi olla paikallaan ja se vaikuttaisi kenties myös eskaripaikan valintaan. Siis siten, että lapsellesi voisi tehdä hyvää pienempi eskariryhmä.

[QUOTE="mä";22021471]Millaisia rangaistuksia lapsi saa, kun tieten tahtoen pahoittaa toisen mielen? Ja tietäähän lapsi, että jokaisesta kerrasta tulee se rangaistus?[/QUOTE]

Kyllä rangaistusta käytetään. Riippuen tilanteesta on jäähyä, pelipäivän menetys (meillä pelataan kahtena päivänä viikossa), karkkipäivän menetys tai sitten ei pääse vaikka viikkoon mukaan kauppaan jos esim. kaupassa käyttäytynyt huonosti.

Oletko puhunut huolestasi vaikkapa neuvolassa, sieltä ehkä osattaisiin neuvoa ja ohjata vaikkapa neuvolapsykologin tutkimuksiin. En siis ole lyömässä nyt lapseesi -huonosti kasvatettu- leimaa tai jotakin diagnoosia. Mutta kuulostaisi mutu-tuntumalta siltä, että lapsesi saattaisi tarvita erityistä tukea joissakin asioissa. Jos käsitteiden ymmärtäminen, hiljaaolo yms. on haasteellista.(Toki tuonikäiselle monelle muullekin on haasteellista olla hiljaa) Mutta asioiden "hienovarainen " ennakoiminen ennen eskarin alkua voisi olla paikallaan ja se vaikuttaisi kenties myös eskaripaikan valintaan. Siis siten, että lapsellesi voisi tehdä hyvää pienempi eskariryhmä.

pienempi eskariryhmä ei ole täällä mahdollista, täällä on vain yksi eskari.
olen minä neuvolassa tästä puhunut mutta siellä on oltu vain minusta huolissaan että jaksanko :/
onhan se toki voimia kuluttavaakin mutta kyllä minä jaksan, olen huolissani tuosta lapsesta.

[QUOTE="äiti neljälle";22021533]Kyllä rangaistusta käytetään. Riippuen tilanteesta on jäähyä, pelipäivän menetys (meillä pelataan kahtena päivänä viikossa), karkkipäivän menetys tai sitten ei pääse vaikka viikkoon mukaan kauppaan jos esim. kaupassa käyttäytynyt huonosti.[/QUOTE]

Kuulostaa järkeviltä rangaistuksilta. Olethan näissä aina johdonmukainen? Eli jokaisesta kerrasta, kun pahoittaa toisen mielen, tulee sanktio.

[QUOTE="mä";22021600]Kuulostaa järkeviltä rangaistuksilta. Olethan näissä aina johdonmukainen? Eli jokaisesta kerrasta, kun pahoittaa toisen mielen, tulee sanktio.[/QUOTE]

Kyllä. Ja tuntuu että se kun sanon "Voi että olen pettynyt sinun käytökseen" on paljon suurempi rangaistus kuin nuo edelle mainitut.

jotain tuonkaltaista minäkin mietin. Siksi ehdotinkin sitä neuvolapsykologia tms.
Jos ei olekaan kyse ns. tahallisesta huonosta käytöksestä.

Juuri näin! Nyt vaan tiukasti VAADIT neuvolassa että saatte pojan tutkimuksiin! Meidän ns. erkkalapsien vanhempien täytyy olla jatkuvasti just vaatimassa, mikä on rasittavaa, mutta muuten ei mitään kyllä tapahdu, ainakaan meidän kylällä.....:/

Minä laittaisin lapsen aina pyytämnään anteeksi siinä tilanteessa, jossa toisia loukkaa. Joskus se pieni nöyrtyminen anteeksipyyntöön opettaa enemmän kuin jokin karkkipäivän menetys.

Se kannattaa huomioida, että joillain lapsilla jännitys esim. voi purkautua ei-toivottavana käytöksenä. Meillä arka ja ujo lapsi, joka kotona käyttäytyy rauhallisesti ja on tosi kiltti, kylässä tms. aloittaa aina ärsyttävän vinkunan ja temppuilun.

Jos menet asioille, ota lapselle jotain kivaa puuhaa mukaan. Riittää, että ennen tilannetta kerrto lapselle, että nyt äiti hoitaa aikuisten asioita ja että nyt ei ole sopiva aika jutustella muita. Jos siinä tilanteessa lapsi alkaa pulisemaan jotain, hoidat vaan asiasi loppuun kaikessa rauhassa. Ei se lapsi kovin kauaa jaksa selittää jos kukaan ei kuuntele ja kiinnitä huomiota hänen juttuihinsa.

[QUOTE="vieras";22021749]Minä laittaisin lapsen aina pyytämnään anteeksi siinä tilanteessa, jossa toisia loukkaa. Joskus se pieni nöyrtyminen anteeksipyyntöön opettaa enemmän kuin jokin karkkipäivän menetys.

Se kannattaa huomioida, että joillain lapsilla jännitys esim. voi purkautua ei-toivottavana käytöksenä. Meillä arka ja ujo lapsi, joka kotona käyttäytyy rauhallisesti ja on tosi kiltti, kylässä tms. aloittaa aina ärsyttävän vinkunan ja temppuilun.[/QUOTE]

Tottakai pitää pyytää anteeksi! Se nyt on ensimmäinen juttu.

[QUOTE="vieras";22021773]Jos menet asioille, ota lapselle jotain kivaa puuhaa mukaan. Riittää, että ennen tilannetta kerrto lapselle, että nyt äiti hoitaa aikuisten asioita ja että nyt ei ole sopiva aika jutustella muita. Jos siinä tilanteessa lapsi alkaa pulisemaan jotain, hoidat vaan asiasi loppuun kaikessa rauhassa. Ei se lapsi kovin kauaa jaksa selittää jos kukaan ei kuuntele ja kiinnitä huomiota hänen juttuihinsa.[/QUOTE]

Kyllä muuten jaksaa ja ääni vaan kovenee ;D

Miten reagoit tilanteeseen? Minä tekisin välittömästi selväksi että NOIN EI PUHUTA? Laittaisin pyytämään anteeksi ja korottaisin aivan varmasti ääntäni. Jos peli jatkuisi niin kantaisin pihalle! Onko päiväkodissa ja kuinka paljon muiden ihmisten kanssa tekemisissä? Miten käyttäytyy hoidossa ja päiväkodissa?

Miten reagoit tilanteeseen? Minä tekisin välittömästi selväksi että NOIN EI PUHUTA? Laittaisin pyytämään anteeksi ja korottaisin aivan varmasti ääntäni. Jos peli jatkuisi niin kantaisin pihalle! Onko päiväkodissa ja kuinka paljon muiden ihmisten kanssa tekemisissä? Miten käyttäytyy hoidossa ja päiväkodissa?

No tottakai älähdän heti! Ja olen yrittänyt tehdä selväksi ettei niin puhuta mutta sehän tässä just on että kun tuntuu ettei auta mikään.
Ei ole päiväkodissa. Kerhossa käy 2krt viikossa + yhdessä ollaan kerhossa 1-2krt viikossa. Kyläillään viikottain ja meillä käy vieraita.
Jos täällä ois parempi tilanne päivähoitopaikkojen suhteen, laittaisin tän lapsen varmaan 3pvä viikossa hoitoon ihan vaan siksi että testaisin kuinka käyttäytyy kun minä en ole paikalla.
Isänsä kanssa toimii samoin kuin minun kanssa.

5 vuotiaan ajattelisin kyllä kaipaavan ihan päiväkotia sellaisen yhdessä äidin kanssa kyläilyn ja kerhoittelun lisäksi. En tiedä poistaisiko se tätä ongelmaa, mutta voisi ainakin auttaa huomaamaan miten pitää käyttäytyä, että voi ryhmässä "menestyä".

EDELLEEN toitotan täällä et oikeesti mene ja vaadi, jotta lapsesi testattaisiin edes jollain tavalla, jos hänellä on oikeasti jotain, mitä ei itse voi hallita... Toisaalta, kyllä viimestään esikoulussa sitten huomataan jos jotain on.

Yhteistyössä