Vähän sama juttu ollut meillä. Tyttö on reipas ja näppärä 3 vuotias, mut toisinaan (aika useinkin!) käskyt ei mene perille. Oon viime aikoina ottanu käyttöön huutamisen sijasta perusteellisen selityksen.Eli kun tulee sellanen tilanne eteen et tyttö ei tottele, niin otan hänet syliin tai lähelle ja yksinkertaisesti pistän hänet kuuntelemaan selityksen miksi niin pitää tehdä. Tai vaihtoehtoisesti en edes selitä vaan sanon et näin on! Kun sitä toistaa riittävän kauan niin jossain vaiheessa se saattaa mennä perille asti ja jopa toimia vähän aikaa
Esimerkiksi annan syömisen: tyttö pyöri ku väkkärä ruokapöydässä,seisoi tuolilla ja huitoi sinne tänne. En ollu jaksanu välittää siitä kauheesti, olin vaan iloinen kun söi hyvin. Mut sit ku alkoi maitomukit lennellä jatkuvasti lattialle ja mä olin koko ajan kontallani pöydän alla, päätin et nyt tää loppu. Siitä lähin meillä on ollu sääntönä et ruokapöydässä ei seistä tuolilla. Sitä sääntöä saakin hokea kymmeniä kertoja yhden ruokailun aikana!! Mut pikku hiljaa alkaa oppia miten ruokapöydässä käyttäydytään.
Ja se huuto pois! Oon huomannu et sillä ei oo mitään vaikutusta, lapsi on melkein kurittomampi mitä enemmän huutaa. Tuleehan sitä vieläkin joskus huudettua mut pyrin siihen et ääni ei nouse. Meillä ainakin tyttö on rauhallisempi kun komennan itsekin rauhallisesti.