kasvaimen ultraus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkään

Vieras
Kuka tietäisi, et mitä selviää pelkästä ultrasta, kun on kyse kasvaimesta... Ohutneulanäytettä ei saatu otettua, joten pelkkä ultra otettiin kasvaimesta. Voidaanko siitä saada selville onko hyvä-vai pahanlaatuinen?

Missä kasvain on? Miksei saatu näytettä? Kasvaimen antamista kaiuista pystytään kyllä päättelemään jo aika paljon, ainakin kokenut ultraaja. Mutta kyllähän näyte on se, mihin voi luottaa sitten huomattavasti enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Sitä ei saada selville, mutta ultralla voi katsoa löytyykö kasvaimesta verisuonitusta...

tarkoittaa mitä?

Että onko kasvaimessa verisuonia ja kuinka paljon. Mä olen käsittänyt, että mikäli verisuonia on paljon niin kyseessä on jo pahempi juttu, mutta ei tietenkään aina...ei voi yleistääkään.

Kaikissa kasvaimissa ei verisuonia edes ole. Kasvaimia on niin monenlaisia.

Mulla oli ekalla syövän sairastamiskerralla kaulan imusolmukkeissa ja rintalastan alla keuhkojen välikarsinassa imusolmukkeessa syöpäsoluja. Uusiutuminen rintalastan huomattiin tietokonekuvauksesta. Näytteen sieltä olisi voinut ottaa, mutta se olisi vaikea saada ja näyte olisi voinut tulla sellaisesta kohdasta ettei siinä ole syöpäsoluja.

Mulle tehtiin sitten PET-kuvaus. Siinä ruiskutetaan radioaktiivista ainetta suoneen, maataan tunti paikoillaan ja sitten kuvataan. Se radioaktiivinen aine kertyi sitten syöpäsoluihin.

Ultralla ei tosiaan näe onko kyse minkälaatuisesta kasvaimesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä kasvain on? Miksei saatu näytettä? Kasvaimen antamista kaiuista pystytään kyllä päättelemään jo aika paljon, ainakin kokenut ultraaja. Mutta kyllähän näyte on se, mihin voi luottaa sitten huomattavasti enemmän.

kaulassa, kiinni sylkirauhasessa... kasvain on sellanen "hernemäinen" ja vain muljahti neulan alta pois... viidesti lääkäri tökitti eikä saanu näytettä...

Hmm, mulle lääkäri sanoi että ei ole syytä huoleen kun ultras kaulan ja leuanaluksen sylkirauhasen. Ultrakuvissa patit oli mustia, koot oli väliltä 2-5 cm. Patit ei oo kyl lähteny pois et kait ne pitäis käydä uudestaan ultraamassa.

Kyl ultrassakin aika paljon loppujen lopuksi näkee. Juuri niitä merkkejä pahanlaatuisuudesta etsitään, kuten runsasta verisuonitusta, epäsäännöllisiä reunoja/kapselin puuttumista, nekroosia, jne.

Kylllä ultralla jotain näkee. Mulla ultrattiin kasvanut kilpirauhanen, ja jo ultrassa lääkäri sanoi, että näyttää hänestä vaarattomalta liikakasvulta. (Ja sen myös näyte vahvisti.) Se on sitten eri asia, paljonko sun lääkäri haluaa pelkän kuvan perusteella spekuloida. Mutta kysy häneltä suoraan, että miltä näyttää.

hassuahan tässä oli se, et ultraava lääkäri ei sanonut yhtään mitään vaan soittoaika piti varata ultran määräävälle lääkärille ensi viikolle. Hän sitten katsoo kuvat ja antaa sen hetkisen arvion.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
hassuahan tässä oli se, et ultraava lääkäri ei sanonut yhtään mitään vaan soittoaika piti varata ultran määräävälle lääkärille ensi viikolle. Hän sitten katsoo kuvat ja antaa sen hetkisen arvion.

Joo ei se mullekkaan puhunut mitään. Sain soittoajan ja lääkäri kertoi tulokset ja sitten parin viikon päästä tuli kirje jossa luki jotain tyyliin että 2kk kuluttua seurantaultra mikäli sisätautienpuolella ei oteta ohutneulanäytettä. Paperissa oli pattien koko ja jatkotoimenpiteet. Puhelimessa lääkäri sanoi minulle että tuskin on mitään vakavaa.

Yhteistyössä