Kastike kinkun paistoliemestä?

  • Viestiketjun aloittaja liemessä
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja drakonia:
No mun aiti on ainaki vaan keranny sen paistoliemen kattilaan ja lammittany liedella.
Mut koska se on aika suolasta nii laitettii vahan vetta sekaan.
Aika paljon saa olla vettä. Ja kermaa kans. Ja vehnäjauhoilla suurustaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ferena:
Vehnäjauho-rasva ROUX. Paistolientä ohennetaan vedellä.
Suomeksi? Kerma ja vehnäjauho kuulostaa jo ymmärrettävältä :) Laittakaas nyt joku koti-gourmet-kokki oikeen reseptiä esimerkkimäärineen, kun teillä kuitenkin on.
 
Kastike joulukinkulle

# 7 dl kinkunpaistolientä ja vettä
# 0,5 dl sinappia
# 0,5 dl omenasosetta
# 1 dl kermaa
# 0,75 dl puolikarkeita vehnäjauhoja

Tee kinkunpaistoliemestä ja vedestä suolaisuudeltaan sopiva liemi. Mittaa kaikki ainekset kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi koko ajan sekoittaen. Anna kypsyä 10 minuuttia.


Tämmöisellä ohjeella olen suurinpiirteinen itse kinkun kastikkeen tehnyt
 
ferena
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ferena:
Vehnäjauho-rasva ROUX. Paistolientä ohennetaan vedellä.
Suomeksi? Kerma ja vehnäjauho kuulostaa jo ymmärrettävältä :) Laittakaas nyt joku koti-gourmet-kokki oikeen reseptiä esimerkkimäärineen, kun teillä kuitenkin on.
Eli 50 g jauhoja +50 g voita ruskistetaan. Sitten lisäät sitä lientä ja halutessa vielä kermaa. Tarvittaessa suolaa. Parasta saat kun laitat vielä sekaan vähän sinappia ja konjakkia.
 
Meillä tehty aina niin, että kinkun paistoliemessä muhitetaan pitkään ja hitaasti kuivattuja sekahedelmiä. Ihan monta tuntia annetaan hiljalleen porista. Sitten soossi siivilän läpi, niin että sattumat saadaan pois ja sellasta tasasta kastiketta. Sitten vaan lorautetaan hiukka kermaa joukkoon ja kuumennetaan. On tosi hyvää. Ja tosi suolasta. =)
 
ferena
Niin ja se neste määrä tohon roux-määrään on 1l. Valmista kastiketta saat siis 1l. voit myös puolittaa ohjeen (25g... jne..) Jolloin vettä lisäät 5 dl.

Vuosi sitten valmistunut kokki.
 
vielä
Alkuperäinen kirjoittaja ferena:
Niin ja se neste määrä tohon roux-määrään on 1l. Valmista kastiketta saat siis 1l. voit myös puolittaa ohjeen (25g... jne..) Jolloin vettä lisäät 5 dl.

Vuosi sitten valmistunut kokki.
Unohtu vielä että siihen voi lisätä Myös omenahilloa 1 rkl! Kokeile!
 
meillä on tää

omana-calvadoskastike kinkulle

4dl kinkun paistolientä
2 salottisipulia
1 dl omenahilloa
2dl kuivaa valkoviiniä
1dl kermaa
timjamia
1 tl hunajaa
2 rkl calvadosta

kuullota sipulit voissa, lisää muut aineet ja keitä lieni puoleen, siivilöi
saosta halutessa maizenalla
 
.
no itse kohta teen tuommoisesta porsaanpaistin liemestä..
ihan vaan kaadoin kattilaan liemen ja siihen sekaan (kuppiin ensin pari rkl jauhoja ja kermaa mix) toi suuruste ja sitten kermaa lisäilly ja antanut kiehua sopivaks. hemmetin hyvää
 
niii!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja .:
no itse kohta teen tuommoisesta porsaanpaistin liemestä..
ihan vaan kaadoin kattilaan liemen ja siihen sekaan (kuppiin ensin pari rkl jauhoja ja kermaa mix) toi suuruste ja sitten kermaa lisäilly ja antanut kiehua sopivaks. hemmetin hyvää
no mut kinkku on ihan eri juttu, siinä kun sulaa iharaa kovin....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niii!!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
no itse kohta teen tuommoisesta porsaanpaistin liemestä..
ihan vaan kaadoin kattilaan liemen ja siihen sekaan (kuppiin ensin pari rkl jauhoja ja kermaa mix) toi suuruste ja sitten kermaa lisäilly ja antanut kiehua sopivaks. hemmetin hyvää
no mut kinkku on ihan eri juttu, siinä kun sulaa iharaa kovin....
Mitä muuta on porsaan paisti kuin kinkkua kun se on niiiiin ihan eri juttu.
 

Yhteistyössä