käsityöihmiset HUOM.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minäää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minäää

Vieras
ristipisto töistä.... teettekö niitä aina väri kerrallaan, eli yksi lanka loppuun ja sitten uusi. vai teettekö järjestyksessä, että isompi ruutu tehdään valmiiksi (siis ruuduissa 10x10 pistoa ) ? vai mitenkä??
itse tehny aikasemmin lanka kerrallaan valmiiksi ja tuntuu et tulee hirveästi lasku virheitä....

missä teette ristipisto töitä? sohvalla? mulla ristipisto töitä tehdessä kipeytyy niska ja hartiat hetkessä kipeiksi, vaikka yrittäs rentona tehdä. mistä johtuu??
neuloessa sama vika mut ei niin pahana, ennen kun nyt kun vaihdettiin sohva. siinä muuten hyvä istua, mut paha neuloa...

kaikki vinkit. ideat ja kommentit tervetulleita

en tee väri kerrallaan vaan kuvio kerrallaan. aloitan keskeltä ja siitä sit eteenpäin. mulle on jotenkin mielekkäämpää tehdä ristipistotyötä siten, että näen, kuinka kuvio kehittyy. se antaa uskoa siihen, että ah, kyllä tästä vielä hyvä tulee =)

ai niin, perinteinen pistelypaikka on keittiön pöydän ääressä :whistle: siinä on hyvä valo ja ohjeen saa levitettyä pöydälle.

No, yritän tehdä ainakin sen neulassa olevan langanpätkän loppuun aina yhtä väriä, mutta jos tulee liian pitkä harppaus, niin sitten vaihdan. Ja sohvalla televisiota katsoessa tulee kaikki käsityöt tehtyä, paitsi ompelukoneella ompelu :)

alotan "taulun" isoimmasta osasta ja teen siihen yhen värin kertaansa. joskus pienemmissä töissä olen tehny yhen värin aina loppuun ja alottanu seuraavalla värillä, ihana tehä se viiminen väri siihen ja sitte son valmis! pikasen laskutoimituksen mukaan nyt on valmiita tauluja 30?kpl

En todellakaan harpo sinne tänne vaan aloitan keskeltä ja ihan järjestyksessä teen ensin ristipistot ja ihan viimmetteeks jälkipistot yms. Ite teen kans sohvalla, mulla on yleensä apuna otsalamppu hämärään aikaan ja lapsen korokepalli jalkojen alla kun olen aika lyhyt eikä jalat yllä kunnolla lattialle. Näyttää muuten aika hauskalta vieraan silmin :) ... Hartiat ei mulla jostain kumman syystä ikinä kipeydy vaikka kuinka paljon tekisin, mutta varmaankin tuo lyhyissä jaksoissa teko auttaa ja taatusti venyttelystäkin on apua.

Keskeltä aloitan, ja teen yhtä väriä ihan lähellä olevat läikät, ettei tulisi laskuvirheitä. Sitten viereinen väri, ja seuraavaksi viereinen väri.
En tee puolta tuntia pitempään kerralla ettei niskat jumitu.

Keskikohdan kankaalta löytää muuten hyvin taittamalla kankaan kahtia ja uudestaan kahtia. Ei tarvitse ruveta laskemaan ruutuja.

Riippuu kuvasta aloitanko keskeltä vai jostain kulmasta, ja siitä etenen kuvio kerrallaan, vähenee laskuvirheet. Pitkiä harppauksia en tee.
Sohvalla, täs läpän ääres, sängys... milloin missäkin noita teen ja välillä pyörittelen käsiä ja liikuttelen päätä, ei oo suurempia niskajumituksia tullut.

Hiisi kun ei taida nyt olla enää yhtään työtä kaapissa, niin sormet syyhyäis pistelemään :/

Niin, ja minulkii on usein otsalamppu päässä takaamassa hyvän valon!

:kieh: :kieh:
Tää nyt sit sai oikeest sormet syyhyymää ja piti mennä tekeen tilaus |O

Kaappikii piti penkoo ja löyty sielt yks keskeneräinen pöytäliina!!
Pittääpi tuo ny pistellä valmiiks ja ootella että posti tois pian uusia töitä :D

Mitäs nyt on vaarallinen paikka :o :ashamed: :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaaMahtavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
:kieh: :kieh:
Tää nyt sit sai oikeest sormet syyhyymää ja piti mennä tekeen tilaus |O

hei, mistä teit tilauksen? käytätko kotimaisia vaiko ulkolaisia kauppoja?

mä tilannu suomesta, kirjokkaalta http://kirjokas.com/index.php?osCsid=54632580a98c7c2451c90f457e5263e1
saa valmiita paketteja jossa kaikki ja sit ihan vaan malleja joihin ostat ite kankaat ja langat. noissa vaan se vika et malleissa kerrottu vaan tarvittavat langat (värin numero) mut ei sitä et kuinka paljon lankaa tarvitsee

Isommissa hankalissa töissä minulla on monta neulaa käytössä, parkkeeraan aina jonkin värin sivuun ja jatkan myöhemmin sitä, jos tulee epäilys, että ei mene laskut välttämättä oikeaan.

Useinmiten kyllä teen ihan sen yhden värin langanpätkän kerralla loppuun, käytän aina silmukka aloitusta (vähämmen irtonaisia langanpäitä), joten valmiiksi leikatuissa langoissa se käytettävä lanka ei ole silloin kovin pitkä edes.

Teen milloin missäkin paikassa ja asennossa. Suosikkipaikka on sohvalla puolimakuulla iso tyyny selän takana. Samaista käytän eniten neuloessakin. Ristipistoja katsellessa vaan ei passaa hirveän tarkkaan televisiota seurata.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kuvio kerrallaan, enkä todellakaan siten että 'harppaisin' paljon eteenpäin. Laskuvirheet, nääs.
Kun kuvio on valmis niin siitä vierestä seuraava osio jne.

Aloitan keskeltä ja etenen reunoja kohti.

näin mäkin. Ja lisäyksenä, että mä otan aina kopion siitä mallikuvasta ja väritän jollain värillä vaan sitä mukaa kun saan tehtyä, niin pysyy helpommin kärryillä missä menee :)

Oikein hyvä ja edullinen ristipistojen tilauspaikka on ainakin www.cross-stich-corner.de.

Hinnat on kohtuulliset ja postikulutkin järjelliset. Nopea toimitus ja aina olen saanut kaiken mitä olen tilannut.

Toki mä kotimaisiakin kannattaisin, mutta kun samat työt saa tuolta toisinaan 10-15 euroa halvemmalla niin .....

Atelje margarethasta tilasin. Vuosia sitten olin iha siin kerhossa ja ain välil tuli töitä kotiin!
Sit kun pienin syntyi, lopetin kerhon kun ei enää aikaa ollu tehä ja oli muutamia töitä viel avaamatta kokonaan!
Nyt sit taas kun on aikaa ja haluja niin oon ryhtyny tekemään ristipistoja!

Pohdin jo uuelleen kerhoon liittymistäkin!

Yhteistyössä