Käsityöalalle aikuisena,kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alalle aikova?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alalle aikova?

Vieras
Ei tunnu tuo oma ala sellaiselta jossa viihtyisin eläkeikään saakka,ja nyt oon ajatellut,että tuo käsityö-ja vaatetusala kiinnostaisi.Onko kukaan opiskellut k.o. alaa aikuisena (itse olen 30v),oisko jotain kokemuksia tai vinkkejä antaa.Onnistuukohan esim. oppisopimuksella?Etäopiskeluna?Vai ihan lähiopetuksena? Tiedän,että lähimmästä koulutuspaikasta saa parhaat vastaukset,mutta on vasta mieintäasteella,niin aattelin ekana ihan asiasta kokemuksia omaavilta kysäistä.Kertokaa mitä vaan =) Myös te,jotka olette opiskelleet alaa nuorempana,miten ajattelisitte,että opiskelut onnistuu,jos kotona on kaksi pientä lasta?

En lähtisi opiskelemaan vaatetusalaa, työllistymismahdollisuudet todella huonot. Opiskelin nuorena pukuompelijaksi, enkä ole tehnyt päivääkään alan töitä, ei niitä ainakaan täältä "maalta" löydy, jollei yrittäjän arkea halua kokeilla. Käsityöt on kiva harrastus, mutta ammatiksi jokin järkevämpi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En lähtisi opiskelemaan vaatetusalaa, työllistymismahdollisuudet todella huonot. Opiskelin nuorena pukuompelijaksi, enkä ole tehnyt päivääkään alan töitä, ei niitä ainakaan täältä "maalta" löydy, jollei yrittäjän arkea halua kokeilla. Käsityöt on kiva harrastus, mutta ammatiksi jokin järkevämpi!

No eipä tällä nykyiselläkään "järkevällä" (AMK) tutkinnolla pahemmin töitä täälläpäin ole.Ja tosiaan,tuntuu,että haluisin jonkun semmoisen alan missä hyöty ja huvi yhdistyisi.Et niitä kokemuksia otetaan vastaan =) Tietty niin hyviä kuin huonojakin saapi kertoa. Mulla ois näillä näkymin vaihtoehtona työttömyys kun ei oman alan töitä löydy,tai sitten kouluttautuminen uudelleen.Ja tällä hetkellä kallistun tuohon koulutuksen puoleen.Jää siitä kuitenkin paremmat mahdollisuudet tulevaisuutta ajatellen kuin työttömyydestä.

Yrittäjänä mielestöni heitä toimii, joko sisustussuunnittelua ja samalla huonekalujen entisöintiä tehden tai sitten pukuompelijoina ja korjaustöitä tehden.
Itse yritin kesällä saada korjauspalvelua tanssiaishameelle, mutta enpä saanut kun kaikki 3 paikkakuntamme ompelutöitä tekevää yrittäjää olivat täystyöllistettyjä!
Eli jos yrittäjyys kiinnostaa niin luulen että ajan kanssa saisit asiakaspiiriä ja voisit tehdä töitä esim. kotonasi. Mainostaa täytyy, muuten asiakkaat eivät löydä sinua. Kulujakin siis koituu.

No mitäs käytännön eroa on sitten artesaanilla ja pukuompelijalla?Kumpi ois monipuolisempi, käytännönläheisempi,kummassa paremmat työllistymismahdollisuudet?

Mun käsittääkseni artesaanit tekee noita huoneklujen entisöintejä. Pukuompelija siis ompelee vaatteita :) En osaa sanoa kummassa paremmat mahdollisuudet työllistyä. Soita työkkäriin ja kysele, itse sain sieltä suoran vastauksen kun 2v. sitten ajattelin ilmottautua sisustusalan-koulutukseen ja sanoivat ettei kannata jos en halua yrittäjäksi.

Olen tekstiilipuolen artenomi ja opiskellut alalle heti lukiosta päästyäni. Työllistyminen tapahtuu pääasiassa freelancer toimintana sekä yksityisyrittämisenä. Artesaanit voivat erikoistua vaatetus, tekstiili tai puupuolelle ja kaikki siis saavat valmistamiseen erikoistavan koulutuksen. Artenomit taas erikoistuvat suunnitteluun ja valmistuspuoli jää vähemmälle. Pukuompelijat käsittääkseni keskittyvät varsin räätälimäiseen vaateompeluun. Minun mielestäni joku muu ala on paremmin työllistävä, tekstiilialalla on esimerkiksi vaikea hinnoitella tuotteita ja laskea tuntipalkkaa koska kaikki täytyisi tehdä "ilmaiseksi".

Pukuompelijat ompelevat enimmäkseen vaatteita, yleensä juuri ompelijayrittäjät ovat pukuompelijoita. Artessaani voi suuntautua vaikka kutomiseen tai ompeluun (puusepät ja korusepätkin voi olla artesaaneja). Vaatetusartesaani koulutuksessa on enemmän erityistekniikoita, pukuompelijat ainakin silloin aikoinaan, keskittyivät enemmästi kaavoitukseen ja valmistukseen, myös sarjatyöhön, en tiedä kuinka nykyisin. Mielestäni taas verhoiluopinnot ovat erikseen, olisiko artesaanien erikoistumisvaihtoehto. Vaatesuunnittelijat tulevat ammattikorkeakoulusta.

Yhteistyössä