Käsittämätöntä touhua tolla pojalla, miten saada se aamuisin lähtemään kouluun ajoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton tapaus,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton tapaus,

Vieras
Joka aamu kaikki unohtuu, milloin mikäkin on hukassa koska niitä ei ole illalla laitettu pyynnostä huolimatta valmiiksi. Jos koulumatka kestää normaalilla kävelyllä 15min, niin tämä löntystelijä lähtee varttia vaille kouluun, joskus jopa kymmentä vaille. Kello kun herättää, niin menee ikuisuus että tulee alakertaan ja silloinkin saattaa olla vielä kalsareillaan ja koulu alkaa 30min päästä. Sitten kun vihdoin on valmis lähtöön, niin kysyn että onko nyt varmasti penaalit sun muut mukana, niin eikös tämä vielä säntää yläkerrasta niitä hakemaan, vaikka aiemmin jo pyysin laittamaan ne valmiiksi.

Voitteko käsittää, että herään vieläkin neljäsluokkalaisen kanssa aamuisin jotta saan lähetettyä hänet kouluun? Ja jotta ennättää sinne ajoissa ja kaikki tarvittavat on mukana. Nyt sentään nousee sängystä itse ylös, mutta aiemmin sain myös käydä pakottamassa ylös kun torkutti vaan herätyskelloa tai oli muutenvaan nukahtanut uudestaan ilman herätystä.

Joka aamu sama juttu, vaikka joka ikinen aamu hänelle asiasta sanon, että ei voi näin toimia. Jos on melkein myöhässä koulusta, ei pidä mitään kiirettä pukemisen kanssa, normaalisti ihmisellä tulisi vähän "hätä" ja alkaisi nopeammin touhuamaan.

En vain voi nukkua aamulla pidempään, pakko herätä tuon kanssa tai se myöhästyy joka päivä koulusta. Aiemmilla luokilla lähdetty puolelta kouluun, mutta vuosi vuodelta se vain menee edemmäs ja edemmäs milloin lähtee.

Jos toimii näin kun minä olen häntä täällä muistuttelemassa, miten pärjäisi ikinä ilman muistuttelijaa. Joka aamu saan huudella yläkertaan, että nyt pukemaan ja 5min päästä uudelleen, että NYT pukemaan jo tai myöhästyt.

Ei auta vaikka menisin kädestä pitäen auttamaan, ärsyyntyy vain.

No meillä on tyttö, joka oli just tuollainen koko peruskoulu ajan. Viime vuonnakin istu jälki istunnossa lukemattomia kertoja myöhästymisien takia. Mikään ei auttanut asiaa. Nyt kun syksyllä aloitti lukion, niin tyyli muuttui. Ei myöhästele enää, ja kenenkään ei tarvii patistaa

Apua, lukioon on vielä pitkä aika :D

Mietin, että pitäisikö se vain uskaltaa antaa lähteä yksinään sinne kouluun ja unohtuu tavarat sitten kotiin tai myöhästyy niin myöhästyköön. Lapsella on asenne "ei se haittaa", jos myöhästyy joskus. Tämä vaan on ihan joka aamuista, ei meinaa millään nousta sängystä ja vaatteita alkaa pukemaan vasta kun pitäisi olla jo menossa. Ei muista asioita, siis että tänään olikin liikuntaa ja pitää ne tavarat ottaa mukaan, tms. Yllätys, että muistaa kuitenkin tiistain lukkarista sen, että koulu alkaa vasta varttia yli, sen muistaa kyllä joka ikinen tiistai.

Ehtiikö yleensä kuitenkin kouluun? Jos myöhästyy, miten siihen koulussa reagoidaan? Onko siellä asenne, ettei se haittaa vai tuleeko myöhästelystä seuraamuksia?

Ehkä olisin opettajaan yhteydessä, josko koulussa voitaisiin ottaa vähän tiukempi linja asiaan. Vaikka päävastuu kasvatuksesta on kodilla, niin myöhästelyyn auttaisi todennäköisesti paremmin, jos sanktiot tulisi koulun puolelta. Eihän vanhempi voi välttämättä edes tietää, myöhästyikö lapsi koulusta vai ei.

Meillä on täysin samanlainen haahuilija. Ainut mikä tilanteessa toimii, on se, että minä lähden ensin ja hän lähtee itsekseen. Itsekseen, kun saa lähteä niin ei koskaan myöhästy. Minun ollessa kotona myöhästyy aivan liian usein ja kaikki on hukassa.

Ei tule sanktiota juurikaan myöhästymisestä. Läksyparkkiin joutuu jos on läksyt tekemättä ja nehän unohtuu myös aika usein ja niitä sitten tehdään vielä illalla tai jää kokonaan tekemättä. Vaikka muistutan sen 10 kertaa "joo, kohta"

Kyllä tuonikäisen jo pitäisi vähän itsekkin osata tehdä niitä läksyjä ajoissa ja muutakin.

Toisilla on vain vaikeampaa hahmottaa aikaa ja kauanko menee mihinkin. Sitten kuvitellaan että kyllä tuosta vain hilpaisee 15min matkan 10minuutissa löntystellen. Itse olen ikimyöhästelijä. Aamutoimien miettiminen valmiiksi, illalla kaikki tavarat riviin, kello xx.xx pitää olla tekemässä sitä kello xx.xx pitää pukea ja kello xx.xx pitää lähteä ovesta viimeistään vaikka vaatteet olisi pukematta. Näillä on aamu helpottunut niin, etten enää myöhästele kovin paljoa. Lapsi on aivan samanlainen ja se on suurta tuskaa yrittää huolehtia toisestakin siinä mutta juuri tuo tavarat illalla valmiiksi ja aikataulutus, niin aamut on suht siedettäviä.

Meillä kolmasluokkalainen. Se kyllä lähtisi ajoissa, mutta ilman reppua ja kalsareillaan :D (toissapäivänä olikin koko reppu hukassa). Herätän aamulla, ja jos ei ala heti kopinaa kuulumaan niin meen ylös ja autan pukeutumaan siinä sängyllä. Kyllä se sit pikkuhiljaa herää. Ulkovaatteissa tarvii apua, ja se reppu tosiaan pitää huomauttaa ottaa mukaan. Mieluummin autan kun huudan ja hätistän, siitä jäisi vaan kurja mieli kummallekin koko aamupäiväksi.

Toiset vaan on hitaita heräämään, ei siinä mitään pahaa ole. Tosin vkloppuisin on ihan valmiina klo 7 pelaamaan tietsikalla :D

Tänäänkin lähti vasta 5 vaille kouluun. Mä en jaksa enää yhtään, en varmana herää huomenna sen kanssa.
Sinne se lähti löntystelemään, kun normaalisti tulis sellainen että "mullahan on kiire, kävelen nyt reippaammin"

Onko se vaan niin tyhmä ettei tajua vai mikähän on ongelmana? Kysyin vielä 15 vaille, että etkö sä osaa katsoa kelloa vai mikä on.

Voisko herättää jo puolta tuntia tai tuntia aiemmin? Neljäsluokkalainen on kuitenkin vielä pieni ja itse nousen seiskaluokkalaisen takia ylös ja katon että on ajoissa linkkapysäkillä, huolehtii kyllä itse. Ala-asteella sai hoputella ja ilman minua ei olisi ehtinyt koskaan linkkaan. Osaako kellon vielä? Jos ei ole konkreettista tietoa ajasta niin sekin vaikuttaa. Laita vaikka kännykkään hälytys mikä ilmoittaa ajan jolloin pitää pukea ulkovaatteet ja lähteä kouluun.

[QUOTE="a.p";30423086]Onko se vaan niin tyhmä ettei tajua vai mikähän on ongelmana? Kysyin vielä 15 vaille, että etkö sä osaa katsoa kelloa vai mikä on.[/QUOTE]

Ehkä sitä ei vain kiinnosta?

Voisko herättää jo puolta tuntia tai tuntia aiemmin? Neljäsluokkalainen on kuitenkin vielä pieni ja itse nousen seiskaluokkalaisen takia ylös ja katon että on ajoissa linkkapysäkillä, huolehtii kyllä itse. Ala-asteella sai hoputella ja ilman minua ei olisi ehtinyt koskaan linkkaan. Osaako kellon vielä? Jos ei ole konkreettista tietoa ajasta niin sekin vaikuttaa. Laita vaikka kännykkään hälytys mikä ilmoittaa ajan jolloin pitää pukea ulkovaatteet ja lähteä kouluun.

On kyllä hälytys puhelimessa 20 yli, joka meinaa sitä, että pitää tulla alakertaan pukemaan ulkovaatteita, mutta ei ole kertaakaan tullut kun puhelin on herättänyt.

Tilanne ei aina tule olemaan tämä, että itse olen täällä aamuisin lähettämättä

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30408899:
Meillä on täysin samanlainen haahuilija. Ainut mikä tilanteessa toimii, on se, että minä lähden ensin ja hän lähtee itsekseen. Itsekseen, kun saa lähteä niin ei koskaan myöhästy. Minun ollessa kotona myöhästyy aivan liian usein ja kaikki on hukassa.

Sama juttu ollut meillä, olin kotona pienempien kanssa siihen saakka kun esikoinen aloitti nelosluokan, siihen asti just tuollaista patistelua ja haahuilua joka ikinen aamu, pahimmillaan puin tytön, että kerke kouluun!
Sit kun nelosluokan alussa joutuikin itse suoriutumaan kouluun, lähtö onnistui loistavasti!
Kannattaa kokeilla tuotakin

Meillä lapsella jolla on ADHD, on kanssa aamut usein aivan mahdottomia. Ja vaikka herätetään ajoissa, niin pukemistilanteessa alkaa sellaisen levottoman kohelluksen, että usein saa "murahtaa" hänelle kunnolla, että nyt on puettava ja lähdettävä ulos, taksi on aivan justiinsa paikalla. Saattaa sammutella valoja, ryntäillä huoneesta toiseen, nauraa hekottaa hysteeristä naurua. Jos vähänkin kovemmalla äänellä joutuu komentamaan / kieltämään, alkaa ladella ikäviä uhkauksiaan "minä tapan sinut puukolla" tms.

No tänään aamulla olin aivan hiljaa alakerrassa, eli periaatteessa hoiti kaiken itse. Puolen jälkeen kysyin häneltä, että etkö osaa katsoa kelloa. Eli eipä tuo yksinäänkään osaa toimia yhtään sen paremmin. Vaikka häntä muistutin, niin siltikään ei tullut alakertaan valmistautumaan lähtöön. Tuli alas vasta varttia vaille, aivan käsittämätöntä.

Kyllä vain voin käsittää että heräät neljäsluokkalaisen kanssa.:D

Meillä oli ihan samoin!

Kun huomasin että niitä kamoja etsitään kiireessä aamusella niin valvoin tiukasti illalla että laittaa kaiken valmiiksi seuraavaa aamua varten.
Kyllä siitä pikkuhiljaa kehkeytyi tapa, sillä nyt kuudennella muistaa silloin tällöin laitella tavaransa valmiiksi:D, joskus muisti pidempiä yhtäjaksoisia aikoja.

Toi "hätä"! On se vaan NIIIIN jännä miten lapset osaavat ottaa iisisti, ei minkään näköistä elettäkään, että olis kiire johonkin suutaan.:kieh:
Se ripeys puuttuu ihan tyysti.:kieh:
Mietin usein että voi kun tyttö päättäisi mennä armeijaan, ja voi kun minä pääsisin kerran elämässä todistamaan tilannetta jossa tytön raajat liikuisivat vinhaa vauhtia.:D

Yöunet täytyy olla melkoset tuon ikäisellä. Saako laps varmasti tarpeeks unta palloon?

Meillä vain vanhin on sorttia rento, muut mm. 6v nuorempi kyllä huolehtii tavaroistaan, eikä haahuile, ja osaavat jopa pitää kiirettä.:D Eli varmaan osittain ihan luonnekysymyskin.

[QUOTE="a.p";30423162]No tänään aamulla olin aivan hiljaa alakerrassa, eli periaatteessa hoiti kaiken itse. Puolen jälkeen kysyin häneltä, että etkö osaa katsoa kelloa. Eli eipä tuo yksinäänkään osaa toimia yhtään sen paremmin. Vaikka häntä muistutin, niin siltikään ei tullut alakertaan valmistautumaan lähtöön. Tuli alas vasta varttia vaille, aivan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Kello soimaan kun on aika vetää monoja jalkaan?

[QUOTE="a.p";30423162]No tänään aamulla olin aivan hiljaa alakerrassa, eli periaatteessa hoiti kaiken itse. Puolen jälkeen kysyin häneltä, että etkö osaa katsoa kelloa. Eli eipä tuo yksinäänkään osaa toimia yhtään sen paremmin. Vaikka häntä muistutin, niin siltikään ei tullut alakertaan valmistautumaan lähtöön. Tuli alas vasta varttia vaille, aivan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Yksin toimia? Ei hän ole yksin kun sinä olet kotona. Tuo sinun hiljaa oleminen on silkkaa kiusantekoa, ahdistuisin itse aikuisenakin tuollaisesta mielenosoituksesta.

Toivon, että sävy, joka heijastuu kirjoituksestasi ei ole sama, minkä annat lapselle näkyä. "Etkö osaa katsoa kelloa" on aika vähättelevä ja tyly kommentti vaikka tiedän, että olet todella ärsyyntynyt. Tuo ei ainakaan teidän tilannetta auta yhtään.

Ilmoita lapselle tasasin väliajoin, kauanko hänellä on vielä aikaa ja varmista, onko hän tehnyt tarvittavat jutut (onhan sukat jalassa jne.). Iltasella etsitte kaiken valmiiksi ja helposti saataville. Ja selvitä, onko koulumatkalla mahdollisesti ollut kiusaamista ja pelkääkö lapsi mennä kouluun.

Kuinka kauan ensi herättämisestä on aikaa koulun alkamiseen? Meillä koulu alkaa klo 8.15, matkaan kuluu 15min niin lasta alan herättelemään klo 6. Tykkää torkuttaa, kuten itsekin teen. Seiskalta on viimeistään ylhäällä. Itsekin tarvitsen todella kauan aikaa aamuisin, ennen kuin pääsen liikkeelle.

Se voi olla eri juttu, kun lapsi kuitenkin tietää, että äiti on kotona....

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Meillä kolmasluokkalainen. Se kyllä lähtisi ajoissa, mutta ilman reppua ja kalsareillaan :D (toissapäivänä olikin koko reppu hukassa). Herätän aamulla, ja jos ei ala heti kopinaa kuulumaan niin meen ylös ja autan pukeutumaan siinä sängyllä. Kyllä se sit pikkuhiljaa herää. Ulkovaatteissa tarvii apua, ja se reppu tosiaan pitää huomauttaa ottaa mukaan. Mieluummin autan kun huudan ja hätistän, siitä jäisi vaan kurja mieli kummallekin koko aamupäiväksi.

On varmaan erityislapsi? Ei kai kukaan normaali kolmasluokkalainen tarvitse pukeutumisessa apua? Jo päiväkodissa odotetaan ainakin 4-6-vuotiaiden lasten pukeutuvan itsenäisesti, vaikka siellä vielä jotain pientä apua saakin. Koulussa opettaja ei ole pukeutumisessa enää auttamassa, joten miten lapsi pärjää siellä, jos ei saa itse ulkovaatteita päälleen? No hän toki varmaan onkin erityiskoulussa, ehkä siellä pukeutumisessa autetaan.

On varmaan erityislapsi? Ei kai kukaan normaali kolmasluokkalainen tarvitse pukeutumisessa apua? Jo päiväkodissa odotetaan ainakin 4-6-vuotiaiden lasten pukeutuvan itsenäisesti, vaikka siellä vielä jotain pientä apua saakin. Koulussa opettaja ei ole pukeutumisessa enää auttamassa, joten miten lapsi pärjää siellä, jos ei saa itse ulkovaatteita päälleen? No hän toki varmaan onkin erityiskoulussa, ehkä siellä pukeutumisessa autetaan.

Lapset osaavat heittäytyä osaamattomiksi jos vanhempi häärää siinä vieressä ja tekee kaiken puolesta?

Lapset osaavat heittäytyä osaamattomiksi jos vanhempi häärää siinä vieressä ja tekee kaiken puolesta?

Joo, se on kyllä totta. :) Tai no meidän lapsi ainakin heittäytyy laiskaksi, vetoaa väsymykseen usein saadakseen minut passaamaan häntä. Aamulla se on varmaan tottakin ja lasta autankin silloin monissa asioissa, tehdäkseni aamuista sujuvampia. Mutta en silloin kirjoittaisi, että lapsi tarvitsee apua.

Päiväkodista onneksi saa hyvin tietoa siitä, mitä lapsi oikeasti osaa. Esimerkiksi en tietäisi, että hän osaa syödä nätisti haarukalla ja veitsellä, ellei päiväkodista olisi tätä kerrottu, koska kotona ei ole suostunut molempia käyttämään. Toisaalta päiväkodissa luultiin jossain vaiheessa, että lapsi ei osaa kirjoittaa nimeään, vaikka kotona osasi kyllä, päiväkodissa oli kuitenkin vedonnut osaamattomuuteen. Hyvä että tieto kulkee molempiin suuntiin, niin on sitten ajantasainen tieto oikeasta osaamistasosta sekä meillä vanhemmilla että päiväkodissa.

Ehkä harhakuva lapsen avuttomuudesta syntyy helpoiten, jos lapsi ei ole lainkaan päivähoidossa ja kotona passataan, eikä välttämättä tiedosteta, mitä lapsen tulisi ikätasoisesti jo osata. Koulusta taas tällaisia perusjuttuja ei raportoida, ellei ole erityisiä ongelmia.

viera.s pakko kysyä, että monta lasta ja minkä ikäisiä sinulla on? Kommentoit aika kärkkäästi täällä palstalla, voisitko itse miettiä tapaasi kirjoittaa... Sanan vapaus on tietysti, mutta saman asian voisi esittää eri tavalla, jolloin se ei loukkaa ketään. Et varmasti ystäviäsikään tai työ-/koulutovereita puhuttele noin, ainakin toivon?

Mulla on 1lk.lapsi ja aamut on useimmiten tosi vaikeita. Viikonloppuna saattaa herätä kyllä aikaisin, kun tietää, ettei tarvitse mihinkään lähteä. Ja tarvitsee apua aamulla pukemisessa, jotta ehtii kouluun, 5v.-asti vaikka pukenut täysin itsensä.

Joudun herättelemään kauan aikaa ja antamaan tosi paljon aikaa aamulla lähtöön, jää haaveksimaan sinne tänne.

Jos ap. voisi kokeilla, että joku aamu sovit jonkun menon aamuksi, ja kerrot etukäteen, että lapsen pitää selvitä itse kouluun sinä aamuna. Selvität, että kun kello soi, niin ylös. Kun soi uudelleen, niin aamupalalle ja kun 3.kerran niin pukemaan ulkovaatteet. Soitat vaikka sitten onko herännyt, onko aamupalalla ja onko pukemassa jne.ja kun pitää lähteä.

Tosi rasittavaa ja uuvuttavaa varmasti, mutta koita pitää itse pää kylmänä niin selviät itse helpommalla. "Etkö osaa katsoa kelloa"- ymmärrän tuon että tekee mieli näpäistä, mutta pahentaa asiaa.

Voisiko tästä puhua avoimesti open ja terkkarin kanssa? Onko lapsella kavereita tarpeeksi koulussa ja välkällä? Meillä kävi niin, että vaikka lapsi on avoin, ei ollut välitunnilla kavereita ja ei siksi olisi halunnut kouluun. Tämä selvisi muuta kautta, otin open kanssa puheeksi. Joka otti luokassa yleisesti puheeksi ja nyt on kavereita+ kouluun lähtö hieman helpompaa.

Onko koulukiusaamista? Meneekö lapsi tarpeeksi ajoissa nukkumaan? Saako unta, pelkääkö nukahtaa? Täytyykö koneella/ pelikoneella oloa rajoittaa? Nmäkin saattavat vaikuttaa joillakin lapsilla.

Voimia ap:lle :)

Yhteistyössä