Käsittämätöntä!! Mies kuoli eikä kukaan välitä :(

Kerro mulle heti kaikki

Aktiivinen jäsen
18.12.2006
2 287
0
36

Ihmiset kulkivat kuolevan ohi Tampereella
15.9.2008 8:16

Tamperelainen mies menehtyi lenkkipolun viereen, Aamulehti kertoi.

Kuoleva mies makasi lauantai-iltapäivällä kevyen liikenteen väylän vieressä puolentoista tunnin ajan Tampereen Jokikadulla, ennen kuin hänelle hälytettiin apua, kertoi Aamulehti.

Mies oli näkynyt selvästi kevyen liikenteen väylälle, joka on lenkkeilijöiden suosiossa.

Apuun tulleet sairaanhoitajat koettivat elvyttää miestä tuloksetta.

"Hävetti kävelijöiden puolesta"

- Miten voi olla mahdollista, että kukaan ei pysähtynyt auttamaan, ihmetteli ambulanssin miehelle tilannut Johanna Lassy-Mäntyvaara Aamulehdelle.

Lassy-Mäntyvaara oli kävelemässä keskustaan, kun hän kiinnitti huomionsa mieheen, joka makasi kylmässä maassa.

- Hävetti kaikkien hyväosaisten kävelijöiden puolesta. Lisäksi pelottaa tällainen välinpitämättömyys. Eikö hätään joutuneen auttaminen enää ole kansalaisvelvollisuus, Lassy-Mäntyvaara jatkoi.

Välinpitämättömyys kasvanut

49-vuotias Tampereen ensisuojassa asuva mies makasi puistikossa, johon kokoontuu usein miesjoukko. Ruumiin vieressä oli tyhjä kanisteri, jossa oli aiemmin ollut auton jäähdytysnestettä. Aiemmin paikalla olleiden seuralaisten mukaan nestettä oli laimennettu ja myös muut olivat juoneet sitä.

Poliisin mukaan ei ole enää harvinaista, että ihminen joutuu makaamaan kauan maassa ennen kuin saa apua.

- Se ei ole enää tavattoman eriskummallista. Ihmiset huolehtivat enemmän omista asioistaan kuin muista, vanhempi rikoskonstaapeli Markus Antila Tampereen poliisista kertoi Aamulehdelle.

Mä olen myös hälyyttänyt apua maassa maanneelle miehelle,monet ohikulkeneet puuskahtivat vain etteivät ala juoppoja hyysäämään. Tämä ei ollut juoppo, vaan sairasti diabetesta ja oli mennyt shokkiin. Ambulanssi ehti ajoissa onneksi paikalle.
Jalkakäytävällä siis makasi,vieläpä vilkkaan tien varrella eli taatusti moni oli nähnyt myös tämän miehen.

niin poliisille pitäisi ainakin soittaa :/
itse en ikinä mene lähelle tai koskemaan tai jotain vastaavaa jos joku makaa maassa mutta poliisille olen pari kertaa ilmoittanut ja jäänyt odottaa että poliisit tulevat paikalle.

Samaa olen ihmetellyt, että miten välinpitämättömiä ihmiset ovat tänä päivänä. Huolehditaan lähinnä omista asoista. Toisaalta ymmärrettävää siinä mielessä että jos pelkää esim. maassa makaavaa humalaista, mutta eihän se humalainen meille mitään tee jos vain soitamme ambulanssin :o Ei siihen ihmiseen tarvitse koskea, mutta jokaisen kansalaisen velvollisuus on hälyttää apua!

Mää oon kerran tampereella soittanut sydäninfarti potilaalle ambulanssi. Siellä ihan oikeasti ihmiset kävelevät vaan mulkoilen karkuun makaavaan ihmistä. Yksi mummokin käveli aluksi 2m päästä (meni ihan toisessa reunassa polkua) ja kun huomasimme mieheni kanssa ihmisen, niin kiireen vilkkaan juoksimme hänen luokseen ja soitimme ambulanssi. Tämä nainen oli jo kerinnyt käveleen 50m päähän ja kun huomasi, että soitettiin apua ja jäimme siihen (annoimme myös lakin+hanskat potilaalle oli 20astetta pakkasta) niin palas takaisin katsomaan onko joku hätä. Piti kyllä vähän mulkasta akkaa, kun kehtas kävellä sillain pois. Ja siis ei ollut ainoa. Ohi käveli muutamia henkilöitä, eikä kukaan välittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Samaa olen ihmetellyt, että miten välinpitämättömiä ihmiset ovat tänä päivänä. Huolehditaan lähinnä omista asoista. Toisaalta ymmärrettävää siinä mielessä että jos pelkää esim. maassa makaavaa humalaista, mutta eihän se humalainen meille mitään tee jos vain soitamme ambulanssin :o Ei siihen ihmiseen tarvitse koskea, mutta jokaisen kansalaisen velvollisuus on hälyttää apua!

JA siis tottakai jos joku näkee maassa makaavan vaikkakin humalaisen, niin pitää AINA AINA soittaa apua.

Ihme hyypiöitä kun kuvittelee, että jos ihminen on humalassa, niin saa jättää vaikka 20 asteen pakkaseen paleltuun maahan..

Ei voi käsittää.

Alkuperäinen kirjoittaja sk:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Myönnettäköön että mua pelottaa mennä lähelle jos epämääränren tyyppi makaa jossain. Vaikka pitäs auttaa.

Samoin! En varmasti uskalla mennä katsomaan.

Mä myönnän saman. ....eri asia, jos se ihminen on "asiallisen" näköinen. Mutta joku vähän alkoholisoituneen näköinen, semmoinen epäsiisti... en välttämättä uskaltais kovin lähelle mennä. :/ Tuommoiselta alkoholisoituneen näköiseltä (en nyt osaa kuvailla, mut kaikki varmasti tietää, mitä tarkoitan, jos tahtoo tietää ), kun valitettavasti voi myös odottaa ihan mitä tahansa käytöstä takaisin. Ei olis eka kerta, kun sieltä tulee agressiivisempi vastaus. Sitä paitsi kauempaa on vaikea erottaa, milloin sellainen on taju kankaalla ja milloin vaan makoilemassa. ...ja lähelle taas ei aina ole menemistä.

Mun oma isä makasi maassa. Oli liukastunut,lyönyt päänsä ja murtanut jalkansa siis ihan selvinpäin. Menetti tajuntansa ja makasi maassa. Naapuri oli katsellut ikkunasta,mutta hälytti apua vasta siinä vaiheessa kun näki ihmisten potkineen maassa makaavaa isääni.
Isä ehti olla tajuton noin 19 minuuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Myönnettäköön että mua pelottaa mennä lähelle jos epämääränren tyyppi makaa jossain. Vaikka pitäs auttaa.

Mä myönnän saman. ....eri asia, jos se ihminen on "asiallisen" näköinen. Mutta joku vähän alkoholisoituneen näköinen, semmoinen epäsiisti... en välttämättä uskaltais kovin lähelle mennä. :/

Ja kun et uskalla mennä lähelle, niin jätät sitten toisen ilman apua vaikka 20 asteen pakkasessa??

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Samaa olen ihmetellyt, että miten välinpitämättömiä ihmiset ovat tänä päivänä. Huolehditaan lähinnä omista asoista. Toisaalta ymmärrettävää siinä mielessä että jos pelkää esim. maassa makaavaa humalaista, mutta eihän se humalainen meille mitään tee jos vain soitamme ambulanssin :o Ei siihen ihmiseen tarvitse koskea, mutta kansalaisen velvollisuus on hälyttää apua!

Mun mies kerran meni auttaan erästä kääniläistä joka kaatu pyörällä ja oli jo soittamassa ambulanssia. Niin se humalainen melkein kävi päälle, räyhäs tosissaan ettei mitään ambulanssia saa soittaa kun ne soittaa sitten poliisin paikalle. :/

Olisin soittanut poliisille ja olen ennenkin soittanut. Tampereella makasi rautatieaseman lähellä mies haava päässään, vaatteista näki selvästi, että ulkona on eletty pidempään, mutta ei silti käynyt mielessä, etten auttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Mä myönnän saman. ....eri asia, jos se ihminen on "asiallisen" näköinen. Mutta joku vähän alkoholisoituneen näköinen, semmoinen epäsiisti... en välttämättä uskaltais kovin lähelle mennä. :/

Ja kun et uskalla mennä lähelle, niin jätät sitten toisen ilman apua vaikka 20 asteen pakkasessa??

Lue tuo loppuvastaus, jonka kirjoitin. Mun kokemus valitettavasti on, että semmoisten lähelle ei ole menemistä. Kaikilla sen näköisillä maassa makaavilla kun ei ole hätä, vaan sieltä päästään kyllä hyvinkin agressiivisesti ja äkkiä ylös, jos liian lähelle menee.

Paitsi sillä erotuksella kyllä, et jos 20 asteen pakkasessa havaitsen jonkun makaavan pidemmän aikaa (eikä vain muutaman kymmenen sekuntia) maassa, soitan poliisille. En mene itse lähelle.

Tähän vielä kerron että kun odotin kuopusta ja olin bussissa, tuli minulle tosi heikko olo niin että meinasi taju lähteä. Soitin kelloa ja hyppäsin bussista...jouduin menemään polvilleen siihen maahan ja työnsin pään polvien väliin kun muistelen että tämän asennon pitäisi auttaa kun alkaa pyörryttämään. KUKAAN ohikulkijoista ei auttanut eikä kysynyt mikä hätänä! :o Minä soitin tuttuun fysikaaliseen tästä hätätilanteesta josta neuvoivat minua tulemaan heti sinne. Minulla oli niin paha fasettilukko nikamissa joka aiheutti tuon tilani. Tuttu fysioterapeutti (ei kuitenkaan oma terapeutti) avasi lukon heti siinä paikassa kun menin sinne sisälle. MUTTA, entä jos en olisi selvinnyt sinne fysikaaliseen asti vaan olisin tuupertunut ison mahani kanssa siihen kadulle?!

Lisäys: Onhan se isomahainen raskaana oleva nainen todella pelottavan näköinen ;) sellaistahan suomalainen ei uskalla auttaa :p
Anteeksi, oli "pakko" lisätä :saint:

Mää oon soittanut muutaman kerran sammuneelle alkoholistille apua (ampulanssin ja parikertaa poliisit), yhden humalaisen naisen talutin kotio (hänellä oli 14v lapsi kotona, joka katsoi tämän jälkeen perään), tuolle vanhemmalle miehelle ambulanssin. Ja aina ole käynyt katsomassa jos joku on maassa, että pääseekö ylös itse ominavuin, miksi on maassa jne.

Ja hyvin monissa tilanteissa olen ainoa, vaikka ihmisiä pyörii ympärillä kuin kärpäsiä. Kukaan ei vaan välitä. Mutta sitten kun mää pysähdyn, niin tulee järjetön lössi ihmisiä ympärille..

Olen joskus soittanu spurgulle lanssin, tulihan se ja kyydissä kaksi sen olosta miestä että ei vois vähempää kiinnostaa...Humalaisissa kun on niitä agressiivisia ja monen metrin päästä ei voi tietää onko mikä tilanne. Kaikenkaikkiaan pöyristyttävää miten ei auteta jos jollakulla hätä. Minä voin auttaa jos on asiallisen näkönen, mutta myönnetään että ois aihetta toimia enemmän puistokemistien kohdalla.

Yhteistyössä