Käsittääkö mies tahallaan väärin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viisaita sanoja kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viisaita sanoja kaipaava

Vieras
Olemme olleet yhdessä reilun vuoden. Asumme yhdessä eli olemme uusioperhe. Vuoroviikoin olemme kaksin ja vuoroviikoin molempien lapset on meillä.

Olen nyt monesti jo pahoittanut mieleni,kun mies huomauttelee etten ole siivonnut jotain vaikkapa keittiötä imuroinut. Kun mainitsen,että siivoan keittiön aamulla lasten aamupalan jälkeen ja taas kun tulen töistä ja että olen pessyt pyykkiä ja siivonnut vessat niin sanoo,että kyllä sulla noita selityksiä on ja vessan siivous kuulemma yks hailee,kun "siellä käydään paskalla,keittiössä syödään".

Lisäksi muistan hyvin miten harvoin mies siivosi,kun tapailimme. Villakoiria oli nurkissa ja nauroi imuroivansa sitten,kun muruset haittaa jalkapohjissa. Ja sen syvempää siivousta ei tehnytkään kuin imurointi ja keittiön tasojen pyyhintä.

Mies on ihana,rakas ja huomioiva,mutta osaa olla tosi ilkeäkin. Laitoin miehelle tekstin minkä kautta selitin näitä asioita ja tuntemuksiani. Osin ymmärsi ja osin käänsi sen niin,että miksi muka juuri hänen tapansa on väärä. Enkä yrittänyt sitä sanoakaan. Vaan että kumpikin tekee omalla tavallaan,mutta ettei heti lyttää toisen tekemää. Esim. ruoka valmiina niin kommentti,että liian vähän pippuria.

Tiedän,että tässä haetaan vielä yhteisiä tapoja tehdä ja toimia,kun vasta muutama kuukausi asuttu yhdessä. Yritän vain välttää ajautumasta samaan mitä edellisessä eli että nielin vain kaiken enkä nostanut kissaa pöydälle.

Olet näköjään taas ajautunut kynnysmatoksi. Minä olisin sanonut tuossa tilanteessa, että herralla itselläänkin pysyy vessaharja ja tiskirätti kädessä, joten turha alkaa minulle natisemaan, jos siisteystaso häiritsee. Tuollaista turhaa natkutusta ei tarvitse kenenkään kuunnella.

Käydään molemmat töissä,mutta mies yrittäjä ja talvella tekee pitkää päivää. Ja tiedän,että on stressiä.

Lapsellisilla viikoilla pyrin hoitamaan mahdollisimman pitkälle kaikki kotona. Teen aamupuuron,siivoan jäljet,teen ruuan koulupäivien jälkeen syötäväksi,käyn kaupassa,siivoan keittiön töiden jälkeen,kuskaan harrastuksiin,pesen pyykit jne. Ja laiska töitänsä luettelee,mutta eipä jää ylimääräiseen aikaa. Yleensä vloppuisin siivoan paremmin. Inhoan ylikaiken sotkuista vessaa.

Nyt perjantaina kuskasin lapsia ja kävin kaupassa ja pesin pyykkiä. Lähdin töistä aiemmin,jotta ehdin kuskata oman keskimmäiseni. Kahdeksalta poikaa odottaessa laskin kolmen ja kahdeksan välillä ajaneeni 96km. Puoli yhdeksältä kävin miestä moikkaamassa ja iloitsin ääneen,että poikani oli siivonnut keittiön niin minun ei tarvinnut. Miehen kommentti "hyvä - nyt ehdit sitten imuroida". Enkä ollut edes kahvikuppia ehtinyt töiden jälkeen juoda ja viesti oli etten ole tehnyt tarpeeksi.

Sinä taidat olla miehelle siellä lähinnä kotipiika ja taloudenhoitaja. En ikinä nielisi purematta noin töykeitä kommentteja, vaan laittaisin imurin miehen käteen ja nostaisin käytöksestä sellaisen metakan, että jatkossa miettii kaksi kertaa, kannattaako avautua sotkusta vai ei.

Eikö teillä lapset siivoa tai tee kotitöitä ollenkaan? Meillä vain kaksi lasta (5,5v ja 1,5v) ja ollaan ydinperhe. Minä teen päivähommia ja mies tekee töitä enemmän; 18-tunnin tuplavuoroja jne. Koti ei juuri likaiseksi pääse, joskin meillä se olen minä, jota sotkut häiritsee; mies ei huomaisi, vaikka ei siivottaisi viikkoon!

Mun oma rutiini siivota on nopeat täsmäiskut; hoidan heti asiat kun voin. Hyvänä kakkosena tulee se, että en siivoa yksin; molemmat lapset auttavat. Jo vuoden ikäinenkin osaa imuroida (imuroidaan vuorotellen, koska tyttö imuroi omaaa 30x30mc länttiä), kerätä leluja, viedä pyykkejä koriin, pyyhkiä pölyjä jne. Ja tuo 5,5v se vasta osaakin; osaa auttaa astiapesukoneen tyhjennyksessä, ruuanlaitossa, kauppareissuissa jne. Ja kyllä tuo mieskin osaa jotain, mutta tosiaan jos on töissä, niin minun hommaa se on.

Nää on taas näitä että ei edes tunneta toisiaan kunnolla kun pistetään hynttyyt yhteen. Siinä on sekoitettu taas muutaman mukulan elämä kun äitiltä on jäänyt nukkekotileikit pienenä liian vähälle. Toi ukkohan on täys perse ja sais syödä siellä paskaisessa vessassaan. Kuka hullu on tollasellekkin mennyt lisääntymään???

Älä ainakaan ala uhriksi/marttyyriksi: mies on tosi törppö eikä kukaan jaksaisi tuollaista katsella. Sun ei ole onneksi pakko asua tai seurustella tuon miehen kanssa. Jos suostut miehen piiaksi niin se on oma valintasi mistä valittaminen ei muuta tilannetta miksikään. (En tarkoita tätä aloitustasi vaan pitemmän päälle.)

Mistä ihmeestä löydätte tuollaisia miehiä? Miksi yleensä pariudutte tuollaisten kanssa?
Vai oliko miehen pankkitili sen verta iso että ajoi luonnehäiriöiden ohi?

Nyt neuvottelupöytään, ja sovitte yhdessä, miten kämppää siivotaan ja kuka mitäkin siivoaa. Tuo imurointi monta kertaa päivässä on täysin kohtuutonta. Jos mies ei suostu neuvottelemaan, tiedät, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa; ero tai elämä miehen kynnysmattona.

Toki jos miehen pankkitili on iso, voi hän toki kustantaa perheelle kodinhoitajan tai siivoojan omasta pussistaan toteuttamaan kohtuuttomia vaatimuksiaan.

Eikö teillä lapset siivoa tai tee kotitöitä ollenkaan? Meillä vain kaksi lasta (5,5v ja 1,5v) ja ollaan ydinperhe. Minä teen päivähommia ja mies tekee töitä enemmän; 18-tunnin tuplavuoroja jne. Koti ei juuri likaiseksi pääse, joskin meillä se olen minä, jota sotkut häiritsee; mies ei huomaisi, vaikka ei siivottaisi viikkoon!

Mun oma rutiini siivota on nopeat täsmäiskut; hoidan heti asiat kun voin. Hyvänä kakkosena tulee se, että en siivoa yksin; molemmat lapset auttavat. Jo vuoden ikäinenkin osaa imuroida (imuroidaan vuorotellen, koska tyttö imuroi omaaa 30x30mc länttiä), kerätä leluja, viedä pyykkejä koriin, pyyhkiä pölyjä jne. Ja tuo 5,5v se vasta osaakin; osaa auttaa astiapesukoneen tyhjennyksessä, ruuanlaitossa, kauppareissuissa jne. Ja kyllä tuo mieskin osaa jotain, mutta tosiaan jos on töissä, niin minun hommaa se on.
Tämä ei ratkaise ap:n ongelmaa, sillä ongelma ei ole siivottomuus, vaan se, että miehen mielestä vaimo on laiska ja saamaton. Toiseksi mies haluaa alistaa vaimoaan käskyttämättällä. Jos vaimo siivoaa wc:n, niin se ei kelpaa, koska miehen mielestä olisi pitänyt imuroida keittiö.

Yhteistyössä