Kasiluokkalaisen tytön lukuaineiden keskiarvo on 8,0. Onko mielestänne hyvä/huono/keskiverto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veera-vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla oli alle seiskan keskiarvo ja lukiossa myös, koska oli aineita jotka eivät kettuakaan kiinnostaneet, ylioistoon lähdin ja huippuarvosanoja tulee, koska olen matemaattisesti erittäin lahjakas, yläasteella ja lukiossa kun oli niin paljon muita aineita, ei matikan ysit ja kympit paljoa painaneet.
Oletteko vähän yksinkertaisia kun jotain keskiarvoa mietitte edes?

Minulla oli alle seiskan keskiarvo ja lukiossa myös, koska oli aineita jotka eivät kettuakaan kiinnostaneet, ylioistoon lähdin ja huippuarvosanoja tulee, koska olen matemaattisesti erittäin lahjakas, yläasteella ja lukiossa kun oli niin paljon muita aineita, ei matikan ysit ja kympit paljoa painaneet.
Oletteko vähän yksinkertaisia kun jotain keskiarvoa mietitte edes?

Ne on ne keskinkertaiset ihmiset, joita keskiarvot kiinnostaa ja joille ylioppilaskirjoitukset ovat elämän ja uran huippukohta.

jOS ON LUKENUT KOKEISIIN, NIIN PITÄISIN HUONONA. EI KANNATA LÄHTEÄ LUKIOON, KOSKA NUMEROT TIPPUU. LUKEMALLA PITÄISI SAADA AINA 9 PERUSKOULUSSA, ETTÄ LUKIOON KANNATTAISI LÄHTEÄ.

Höpö höpö. Itse en lukenut kokeisiin saati yo-kirjoituksiin peruskoulu- ja lukioaikana ja keskiarvoni vaihteli aina välillä 8,6-9,2 ja kirjoitin ihan kivat arvosanat ylppäreissäkin. En koe että lukio olisi ollut paljon vaikeampi, asiaa vain tuli enemmän ja nopeammalla tahdilla.

Tietysti jos lukeminen on jo nyt tuskallista ja tyttö käyttää aina paljon aikaa läksyihin ja kokeisiin lukemiseen, voi olla että lukiosta tulee liian rankkaa, kun läksyjä tulee huomattavasti enemmän, kokeisiin tulee luettavaksi kokonainen kirja ja kokeet tulee ryppäissä koeviikolla.

Kasi on mun mielestä sellainen keskiverto tai hieman parempi :)

Tietysti. Lapsen itsetunnon ja myöhemmän kehityksen kannalta ehdottomasti yksi keskeisimmistä yksittäisistä arvosanoista.

Minulla oli vain 8. Voi kun se olisi ollut kymppi niin itsetuntoni ja kehitykseni olisi ollut paljon parempi ;) Pojallani oli vain seiska. Hän on luultavasti tuhoon tuomittu kun lukee ennemmin kirjaa alkuaineista kuin potkii palloa.

[QUOTE="vieras";25286643]Tämä selvitti asiat. Liikuntanumeroni oli aina tyydyttävä 8, joten siksihän tämä elämä on ollut kaameaa alamäkeä ja palkkakin vain seitsemisen tonnia kuussa.[/QUOTE]

Palkkahan se elmän tärkein mittari onkin. Ja palstan ikuinen totuushan on, että yksittäisen ihmisen, (varsinkin jos se on itse) kokemukset voidaan suoraan yleistää koko kansaan.

Mutta kyllä tuo arvosanasi jotakin traumoja on varmasti jättänyt. Kun muut saivat arvosanaksi hyvä 8, miksi sinä sait kasista vain tyydyttävän?

Minä sanoisin ettei teidän tyttönne ole oikein lukuihmisiä. Jos oikeasti käyttää aikaa läksyihin, niin yläasteella on helppo saada 8,5-9 todistus jos on yhtään lukupäätä. Minulla oli keskiarvo yläasteella n. 8, enkä lukenut läksyjä enkä viitannut tunnilla, tein vain tehtävät, joiden puuttumisesta opettaja saattoi suuttua. Kurjaa jos läksyjä pitää tehdä oikein itkun kanssa:(

Mulla taas oli lukuaineiden keskiarvo 8.,ja viittailin tunneilla jonkunverran (riippuen ihan oppiaineesta/käsillä olleesta asiasta, lisäks meidän luokan surkea luokkahenki vaikutti) ja tein aina kaikki läksyt mitä tuli. Kokeisiin alotin lukemaan n. viikkoa ennen koepäivää, ja kokeista tuli numeroita 7-9 (jokunen 10 myös) ja päättötodistuksessa lukuaineiden numerot oli kaikki 8 tai 9. Liikunta ja kässä oli sitte 7 ja kuvis 8, samoin köksä (vai olisko ollu 9?).

Jokatapauksessa, ihmiset on erilaisia oppijoita. Ei voi sanoa että "kyllä nyt lukematta pitäis vielä yläasteella 9 saada" (enkä nyt pelkästään viittaa lainaamaani tekstiin), kun osa oikeasti oppii asiat vaan sillä lukemisella, eikä kuuntelemalla. Toisilla taas toisinpäin. Esim. mun yläasteaikainen kaveri kyllä luki kokeisiin, mutta oppi suurimman osan asioista jo pelkästään kuuntelemalla. Ja hällä päättötodistuksen ka 9,6. Mun taas piti oikeasti panostaa siihen lukemiseen että sain ton 8,6. Mutta en sanoisi että silti tein läksyjä mitenkään itkun kanssa, vaan kyllä halusin oikeasti oppiakin niitä asioita (ja jos en olis tehny läksyjä niin ties kuinka huonot mun numerot olis olleet.... esim. ruotsista en todellaakaan olis saanu seiskalla 10:ätai matikasta 8:a päättötodistukseen).

Kuitenkin ainoastaan ne aineet mitä tulevaisuudessa haluaa opiskella tai mistä muuten olis jotain hyötyä tulevaisuudessa, niin merkkaa kaikkein eniten. Sama senkin kanssa meneekö lukioon: jos amiksesta löytyy kiva ala, niin ei sinne lukioon ole mikään pakko änkeä. Molempia reittejä voi saada ihan kivan tulevaisuuden itselleen. Ja mun mielestä toi 8 on ihan hyvä keskiarvo ja sillä pääsee oikeestaan melkein minne vaan minne haluaa (paitsi nyt johonkin huippulukioihin joiden sisäänpääsyka on 9 tai vähän alle).

Palkkahan se elmän tärkein mittari onkin. Ja palstan ikuinen totuushan on, että yksittäisen ihmisen, (varsinkin jos se on itse) kokemukset voidaan suoraan yleistää koko kansaan.

Mutta kyllä tuo arvosanasi jotakin traumoja on varmasti jättänyt. Kun muut saivat arvosanaksi hyvä 8, miksi sinä sait kasista vain tyydyttävän?

Ehkä me ollaan jotain eri sukupolvea. Silloin oli kiitettävä 9-10, tyydyttävä 7-8, välttävä 5-6 ja hylätty 4.

Ei se liikunnan kasi mitään traumoja jättänyt. Ja kyllä vaan se palkka käytännössä on hyvä mittari kun vaikka miettii, missä sitä asuisi.

[QUOTE="vieras";25286722]Ehkä me ollaan jotain eri sukupolvea. Silloin oli kiitettävä 9-10, tyydyttävä 7-8, välttävä 5-6 ja hylätty 4.[/QUOTE]

Voihan se olla, että asteikkoa on jossakin kohtaa muutettu. Nykyään se on oikein lakiin kirjoitettu (peruskouluasetus ja lukioasetus):
"Numeroarvostelussa käytetään asteikkoa 4–10. Arvosana 5 osoittaa välttäviä, 6 kohtalaisia, 7 tyydyttäviä, 8 hyviä, 9 kiitettäviä sekä 10 erinomaisia tietoja ja taitoja. Hylätty suoritus merkitään arvosanalla 4. Sanallista arviota voidaan käyttää, jollei opetushallitus toisin määrää"

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25286726:
ja höpön höpön. lukioon pääsee ja pärjää, jos keskiarvo on 7.
mutta ap:lle sanoisin, että hyvä keskiarvo tuo kahdeksan on

No eipä siellä niin vain pärjää, jos keskiarvo on 7...

[QUOTE="vieras";25286754]No eipä siellä niin vain pärjää, jos keskiarvo on 7...[/QUOTE]

Voi pärjätä. Vanhoja arvosanoja tärkeämpää on kiinnostus, motivaatio ja opettajat. Ainakin omassa lapsuudessa yläaste->lukio vaihdossa tapahtui paljon isoja muutoksia. Moni yli 9:n tyttö taantui sinne seiskan kasin väliin, ja taas moni 7:n tyyppi alkoikin yhtäkkiä kiskoa kymppejä.

Se on tietysti ikävämpi puoli, että keskiarvo rajaa mahdollisuutta päästä eri kouluihin.

Kyllä 8:n keskiarvolla pääsee lukioon ja hienosti suorittaa lukion loppuun!!
Osa ihan kuin jo miettii jotain yliopisto-opintoja. Se on totta, että YLIOPISTOON pääsee ne, jotka saa kevyesti kiitettäviä lukematta peruskoulussa (yleensä), mutta lukion jälkeenhän on muitakin mahdollisuuksi. AMK, erilaiset ammatilliset muut koulutukset jne.

[QUOTE="vieras";25286688]Luultavasti ainakin naisen löytää se, joka potkii sitä palloa...[/QUOTE]

Ei minulla ole sen suhteen ollut ongelmia, tuskin pojallakaan kunhan nyt ikää kertyy.

Voi pärjätä. Vanhoja arvosanoja tärkeämpää on kiinnostus, motivaatio ja opettajat. Ainakin omassa lapsuudessa yläaste->lukio vaihdossa tapahtui paljon isoja muutoksia. Moni yli 9:n tyttö taantui sinne seiskan kasin väliin, ja taas moni 7:n tyyppi alkoikin yhtäkkiä kiskoa kymppejä.

Se on tietysti ikävämpi puoli, että keskiarvo rajaa mahdollisuutta päästä eri kouluihin.

Monissa lukioissa on kyllä se ongelma nykyään, että rimaa hipoen lukion päässeet eivät sitten selviäkään kursseista tai kirjoituksista, ja keski-arvovaatimuksia pitäisi siksi nostaa.

kyllä todistus rajaa mahdollisuuksia jatkaa suosituihin keskiasteen opintoihin. Kanattaii myös miettiä opiskelutekniikkaa, jos tuntien opiskelusta saa noin heikon numeron. Minullakin oli kasin keskiarvo ala-asteella kun en ymmärtänyt että kokeisiin pitää lukea ja esitelmiä valmistella etukäteen... Tokihan sitä ihmiset muuttuvat kasvaessa, mutta omassa piirissä ne peruskoulun ahkerat, kiltit ja keskinkertaisesti pärjänneet eivät loistaneet myöhemminkään. Kapinallisists pinnareista kyllä tuli muutamista kyllä jotain ihan muuta.mutta ei kaikkien tarvitse olla tähtiä. Jokaiselle on oma paikkansa.

Yhteistyössä