Käsienpesugallup:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Lapsen/lasten ikä ja pesetkö/pesetätkö lapsesi kädet vessailun jälkeen? Osaako lapsi itse pestä ja ottaa saippuaa pumppupullosta?

Poju on 2v8kk ja autan pesussa vielä kovastikkin mutta yritän opettaa omatoimisuuteen siinäkin kun ostettiin se lasten turvajakkara jonka avulla ainakin ylettyy paremmin :)

moro naapuri :kieh:
tyty pesee itte kätensä ku muistaa, muistutan kyl aina välillä. pyhkäsee saippuaa tai painaa pumppupullosta. pumppupullon kans lotras vähä liikaaki joten ostin ton palasaippuan. sillä ei leiki enää ku se o testattu jo. eli kaikki lelut pesty sillä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.06.2005 klo 10:19 moro kirjoitti:
moro naapuri :kieh:
tyty pesee itte kätensä ku muistaa, muistutan kyl aina välillä. pyhkäsee saippuaa tai painaa pumppupullosta. pumppupullon kans lotras vähä liikaaki joten ostin ton palasaippuan. sillä ei leiki enää ku se o testattu jo. eli kaikki lelut pesty sillä.

:D kappas...tuttuja :hug: :wave:

Lapset 5,5v. ja 3v. pesevät aina itse kätensä vessasta ja ulkoa tultaessa ilman muistutusta ja joskus täytyy muistuttaa ennen ruokaa.Tämä on ihan opitusta tavasta ja opetuksesta jonka minä sain omalta isoisältäni taas.

Esikoinen pian 4v: Kädet pesee aina vessareissulla, ruokailun jälkeen ja näin kesällä ulkoa sisälle tullessa. Saippuapesu on ehdoton ulkoilun jälkeen, muulloin pelkällä vedellä. (Tyttö ei itse pyyhi pyllyään, joten kädet ei oikeastaan likaannu vessassa käydessä) Osaa pestä omatoimisesti, mutta jättää tekemättä aina kun silmä vältää - lusmu ;)

Kuopus 1,5v: Pestään aina ruokailun jälkeen ja ulkoa sisälle tullessa. Saippuaa käytetään kuten isosiskollakin. Tästä on jo tullut niin selkeä rutiini, että osaa pytää itse saippuaakin. Kun aloitetaan pottaharjoitukset, niin aletaan pestä käsiä siinäkin yhteydessä.

Käsienpesu kuten monen muunkin asian opettaminen on aloitettava mahdollisimman aikaisin, eli heti.

Lapsi on vielä alle 2 v. Kädet pestään AINA HETI kun tullaan sisälle, usein myös kasvot kun ulkona kuitenkin kesäleikit on sotkuisia. Syönnin jälkeen pestään jos on tarve. Aina ei ole.

Pesu tehdään niin että lapsi on mun sylissä lavuaarin edessä, pumppupullosta pesuainetippa käsiin ja hierotaan vastakkain käsiä ja huuhdellaan ja kuivataan, teemme sen yhdessä.
Sitten kun alkaa tekemään itse vessajuttuja ja pyyhkimistä opetellaan, on käsipesu ehdoton siinä mukana!!! Jos unohtuu, palataan takaisin ja pestään !! Ja kunnolla, ei mikään vesiliru ja sormien käyttäminen alla...

Yhteistyössä