Karseita nämä uudet asuinalueet. Tahdon pois täältä ja HETI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen pojun äityli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmen pojun äityli

Vieras
Erehdyttiin ostamaan talvella paritalonpuolikas upouudelta asuinalueelta Uudellamaalla.
Oli silloin tosi ankean näköistä, mutta ajattelin että kevään ja kesän tullen näyttää viihtyisämmälta, mutta ei tietenkään.
Keskelle metsää raivatulle peltoaukealla rakennettu taloja vieri viereen. Puita ei ollenkaan ja joka paikkaan hiivatinmoinen matka, niin että ilman kahta autoa ei mistään tule mitään.
Ja kaksi autoa on sekä konkurssi että ympäristörikos....
Tämä asuinalue on ihan perseestä, en voi kuvitella mitään epäviihtyisämpää.
Älkää tehkö samaa virhettä...

Voin kuvitella sen, uusi talo postimerkin kokoisella tontilla, vieressä monta lähes samannäköistä tönöä. :/
Mun päähä ei mahu, että miten kukaan voi asua paikassa, josta tosiaan pitkä matka jokapaikkaan, eikä kuitenkaan ole omaa rauhaa ja luontoa ympärillä. :|

Mä olen niitä katsellessani tuuminu, että kerostalossakin on enemmän yksityisyyttä kun niilä postimerkin kokoisilla pihoilla, joihin ei näkösuojakasvustoa mahdu. Ikkunastakin näkee vastapäisen talon ikkunasta sisään :/
Eli olen kovast samaa mieltä, vaikka en oo semmosessa asunu, mutta töissä olen ollu, eli syyllistyny semmoisten valmistamisprosessiin.

me asutaan omakotitalossa sopivasti omassa rauhassa.Naaureita on pari, mutta sopivan välimatkan päässä.Tuommoiseen kompleksiin minua ei sais ikinä muuttamaan, jossa naapuri voi toljottaa suoraan ruokalautaselle.En ymmärrä sellaista ok talo rakentamista

Perheillä on kaksi autoa, joilla huristellaan töihin Helsinkiin ja lapsia kuskataan harrastuksiin ja ajetaan autolla kauppakeskuksiin jne...
Ja todella epäviihtyisiä ne ovat. Naurettavan näköista kun vieri vieressä puuttomalla aukealla nököttää 50 "perinnemallista" taloa.

UUdet asuinalueet on pk-seudullakin pääasiassa huonoja. Ahtaasti täällä asutaan myös vanhoilla alueilla; tontit on pilkottu ja asutusta tiivistetty. Mutta uusilta asuinalueilta puuttuu se tärkein; korttelikaava. On keto, jolle rakennetaan taloja ja siinä ne sitten nököttävät kuin näyteikkunassa. Ja palvelut ontuvat. Ei ole päivähoitopaikkoja eikä kouluja tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen pojun äityli:
Erehdyttiin ostamaan talvella paritalonpuolikas upouudelta asuinalueelta Uudellamaalla.
Oli silloin tosi ankean näköistä, mutta ajattelin että kevään ja kesän tullen näyttää viihtyisämmälta, mutta ei tietenkään.
Keskelle metsää raivatulle peltoaukealla rakennettu taloja vieri viereen. Puita ei ollenkaan ja joka paikkaan hiivatinmoinen matka, niin että ilman kahta autoa ei mistään tule mitään.

Voi hyvänen aika. Kai sieltä on talvella yhtä pitkä matka kaikkialle kuin kesälläkin? Joten kaksi autoa tuskin oli yllätys.
Ja viereen rakennettavista taloista varmaan tiesitte, tai ne oli siinä jo osto hetkellä.
Ja kyllä se vaan niin on että, itse ne puut sun muut on istutettava, ei ne yhdessä talvessa sinne ilmesty. Peltotontilla talo kai kokoajan on ollut, ettei senkään pitänyt täysi yllätys olla.

Alkuperäinen kirjoittaja voi itku:
Alkuperäinen kirjoittaja Kolmen pojun äityli:

Voi hyvänen aika. Kai sieltä on talvella yhtä pitkä matka kaikkialle kuin kesälläkin? Joten kaksi autoa tuskin oli yllätys.
Ja viereen rakennettavista taloista varmaan tiesitte, tai ne oli siinä jo osto hetkellä.
Ja kyllä se vaan niin on että, itse ne puut sun muut on istutettava, ei ne yhdessä talvessa sinne ilmesty. Peltotontilla talo kai kokoajan on ollut, ettei senkään pitänyt täysi yllätys olla.

Nimenomaan! Itse et vihreää saa, ellet sitä istuta. Pihojen tekeminen on tosin pirun kallista...senpä takia monelta jää ne joksikin aikaa tekemättä, koska tärkeämpää on saada ensin katto pään päälle...

Tuollaiset uudet alueet ovat ovat jotenkin sieluttomia... Ehkä ajan kuluessa muuttuvat viihtyisämmiksi, mutta vuosia siihen menee ennenkuin elämänmaku tarttuu rakennuksiin. Ehkä kannattaisi vielä muuttaa? Asumisviihtyvyys on kuitenkin niin tärkeä tekijä.

Olenkin ihmetellyt, että kuka niissä oikein viihtyy. Eivät taida uudet asukkaat ainakaan...
Esimerkiksi kun ajaa Lahden moottoritietä, niin sen varrella on kummallisia uusia asuinalueita keskellä ei mitään, lätkäisty 50 taloa vieri viereen 500 neliön kokoisille pihoille ja ympärillä hehtaarikaupalla peltoa. Sama juttu perä-Vantaalla. Luulisi että olisi riittänyt tilaa isommillekin tonteille. Ja kaikki talot samanlaisia pastellinvärisiä tyyppitaloja. Yöks.

Semmonen hyvä puoli noissa uusissa asuinalueissa on (ainakin täällä ), että siellä on paljon perheitä samassa elämäntilanteessa eli lapsilla paljon kavereitä.
Me asutaan ns. vanhalla asuinalueella ja vaikka tää onkin tosi kiva ja rauhallinen paikka, niin lapset on naapuritaloissa jo niin isoja, ettei niistä oo meijän likalle kaveriksi ja se joskus harmitaa..

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Semmonen hyvä puoli noissa uusissa asuinalueissa on (ainakin täällä ), että siellä on paljon perheitä samassa elämäntilanteessa eli lapsilla paljon kavereitä.
Me asutaan ns. vanhalla asuinalueella ja vaikka tää onkin tosi kiva ja rauhallinen paikka, niin lapset on naapuritaloissa jo niin isoja, ettei niistä oo meijän likalle kaveriksi ja se joskus harmitaa..

Me asumme vanhalla alueella ja sukupolvenvaihdoksen myötä alueelle on muuttanut tosi paljon lapsiperheitä. Aikanaan talot 50-luvulla rakentaneet muuttavat vanhainkotiin ja väki nuorenee. Toivotaan, että teilläkin käy näin ja lapsi saa kavereita.

Uusimmat

Yhteistyössä