Karsastuksesta kysyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

ds

Vieras
Hei,
Olen 23v ja olen vasta alle vuoden ollut tietoinen että toinen silmäni karsastaa.
Minulla on hajataittoa johon sain lasit, mutta optikkoni ei silloin maininnut karsastuksesta mitään eikä puhunut mitään esim prismalinssistä. Huomasin tuon karsastukseni vasta sen jälkeen kun olin käyttänyt laseja jonkin aikaa. Voi olla että sitä oli ennen lasejakin.

kysynki tässä keinoja millä tuon karsastuksen saa korjattua, ja onko siihen mahdollista saada rahallista apua jostain, jos esim leikkaus on ainut vaihtoehto? Olen opiskelija, joten satoja/tuhansia euroja ei ole mitenkään varaa laittaa.
Kiitos.

Ei sitä aina saa korjattua mitenkään. Sinuna menisin silmälääkärille jos karsastus on alkanut aikuisena, ettei kyse ole mistään muusta. Itse olen karsastanut syntymästä asti ja "hoitoina" silmälasit ja peittohoito. Leikkausta on harkittu mutta ei tehty koska menee helposti toiseen suuntaan, kun mulla karsastusta niin vähän. Eli kun nyt karsastan sisäänpäin, niin leikkauksella voi vahingossa alkaa karsastaa ulospäin.

Ei sitä aina saa korjattua mitenkään. Sinuna menisin silmälääkärille jos karsastus on alkanut aikuisena, ettei kyse ole mistään muusta. Itse olen karsastanut syntymästä asti ja "hoitoina" silmälasit ja peittohoito. Leikkausta on harkittu mutta ei tehty koska menee helposti toiseen suuntaan, kun mulla karsastusta niin vähän. Eli kun nyt karsastan sisäänpäin, niin leikkauksella voi vahingossa alkaa karsastaa ulospäin.

Jos menen silmälääkärille onkohan siihen mahdollista saada rahallista apua mistään? Ei varmaan kovin edullisia ole, jos oikeen oon ymmärtänyt. Niitä ei vissiin ole kunnallisia ollenkaan. Mulla nuissa laseissa on huomioitu vaan tuo hajataitto ja minusta outoa ettei optikko maininnut minulle mitään sillon karsastuksesta kun kävin nöntarkastuksessa. En ole nyt pitänyt noita laseja ollenkaan, koska on se tunne että ne on vääränlaiset. Mitä muuta se sitten voisi olla jos ei karsastusta? Mulla on nyt kolmisen viikkoo ollu joku outo paise? just tuossa silmässä joka karsastaa, ja aina kun liikutan silmän sen yli, silmä tavallaan ottaa siitä hidastetta.
Mulla oli lapsena lukulasit, mutta en muista miten niiden käyttö sitten jäi pois.

Mene tavalliselle terveyskeskuslääkärille ja näytä paisetta ja kerro karsastuksesta. Kyllä julkisella puolellakin on silmälääkäreita, mutta tarviit lähetteen ja voit joutua odottamaan aikaa kuukausia. Voithan mennä sinne optikollekin kysymään jos lasit tuntuu vääriltä. Useilla optikoillakin on silmälääkäripalveluita tiettyinä päivinä.

Ite kävin viime syksynä ihan toisessa silmäoperoinnissa Medilaserilla. No kas kun silmät siinä paranivat, niin Medilaserin silmälääkäri "löysi" karsastuksen - on ollu mun silmissä koko ajan, mutta toinen vika on "peittänyt" karsastuksen. Itse pidin heidän ystävällisestä toiminnastaan ja varmasti menen toistekin.

^ Mikä se toinen vika sitten oli? Olin ite aluksi hämilläni siitä että mikä mun silmissä on koska on vaikea katsoa toisia silmiin, ja välillä tuntuu että silmät katsoo eri suuntaan ja niinhän ne tekeekin. En ymmärrä miksei optikko puhunut karsastuksesta mitään, koska tuskin se on hajaitattoon mitenkään verrattavissa edes. Jos nuo lasit on nyt vääränlaiset ja jos tarviisin sen prismalinssin ni varmaan jonku korvauksen siihen saan, tai reiluahan sellanen ois antaa.

Ei karsastuksessa ole aina prismalinssiä, mulla ei ole koskaan ollut. Karsastus ei kai sinänsä vaadi mitään toimenpiteitä jos on vaan kosmeettinen haitta eikä tule päänsärkyä eikä kaksoiskuvia, ehkä optikko ei siksi maininnut mitään. Menisin ihan ekaksi samalle optikolle.

Haitta on kosmeettinen, mutta näen joskus kaksoiskuvia. Tuntuu että välillä silmät on samassa kohtaa mutta sitten jossain kohtaa tuo vasen kattoo muualle. Voihan se olla että tämä on sitä piilokarsastusta. Onko sulla auttanu jos oot tehny silmäjumppaa, tai pelannut tetristä?

Jos sulla ei oo mitään oireita (päänsärkyä, kaksoiskuvia, rivien hyppimistä jne), niin voi olla että optikolle ei tullut mieleen tutkia karsastusta.

Prismalinssillä ei varsinaisesti korjata karsastusta, vaan siirretään kuva sinne missä silmä haluaa olla. Eli silmän ei tarvitse kokoajan yrittää väkisin kääntyä suoraan, vaan voi rauhassa olla kääntyneenä sisään- tai ulospäin ja saada silti hyvän kuvainformaation.

Unohtui edellisestä vastauksesta, että riippuu myös siitä kuinka hyvät reservit silmällä, eli kuinka hyvin jaksaa kääntyä ja pitää kuvaa yhtenä.

Piilokarsastus ilmenee yleensä väsyneenä tai humalassa tai esim. pikkutarkan työskentelyn jälkeen.

Silmäjumpasta saattaa olla hyötyä, riippuu vähän siitä kuinka paljon ja kumpaan suuntaan silmä karsastaa. Lisäksi silmälasikorjaus (vaikkei prismakorjausta olisikaan) saattaa auttaa piilokarsastukseen, mutta vain siinä tapauksessa, että karsastuksen suunta on optimaalinen linssin kuvaa siirtävän ominaisuuden kanssa. Eli jos silmä karsastaa ulospäin, miinuslinssistä on hyötyä ja jos silmä karsastaa sisäänpäin, plussalinssistä on hyötyä. Jos menee päinvastoin, lasien käyttö saattaa rasittaa silmää entisestään.

Eli ainoa mahdollisuus korjata tämä on leikkaus? Mitenkään muuten esim jumpalla, tai laseilla tätä ei voi korjata kunnolla?

Jos sanon nuo mun vahvuudet, niin osaatko sanoa niiden perusteella miten hyödyllistä noita laseja on pitää? Vaikuttaa että tiedät asiasta hyvin? En ole oikeen varma millanen tuo karsastus on, mutta oon kuullu tuosta vasemmasta että se kattoo eri suuntaan välillä. Välillä pitää kattoo tarkemmin että kumpi näistä nyt karsastikaan, eli tuntuu että molemmat kattoo eri suuntaan.

Paras tapa edetä olisi varmaan mennä optikolle tai silmälääkärille tutkimaan tilanne tarkemmin. Eli on olemassa erilaisia mittauksia, joilla pystyy selvittämään onko karsastus jatkuvaa vai piilokarsastusta ja mihin suuntaan ja kuinka paljon ja riittääkö tosiaan silmän omat reservit korjaamaan sitä.

Onko sulla nyt ensimmäiset lasit käytössä? Tai onko voimakkuudet muuttuneet paljonkin?
Ja mikä moukku sulla siinä silmässä siis on?

Tiedän asiasta jonkun verran, mutta voimakkuuksien kertominen ei sinänsä auta, koska ei ole tietoa kumpaan suuntaan sulla se karsastus on.

Leikkaamaan lähdetään yleensä kai ns. viimeisenä keinona. Joskus se saattaa häiritä silmien toimintaa, jos se toinen pahemmin karsastava silmä on tottunut menemään omia menojaan ja yhtäkkiä silmin pitäisikin alkaa toimia yhdessä.

Koitan saada ajan mahdollisimman pian silmälääkärille, jotta sais tän selville. Ihan nyt tän vuoden puolella oon vasta tarkemmin huomanut tuon karsastuksen, mutta muistan sitä olleen viimevuonnakin. Mulla oli joskus lapsena lukulasit, joita en käyttänyt montaa kertaa. En muista miksi en. Muistan myös teininä valittaneeni siitä kun näkyy esim taivaalle katsottaessa läpinäkyviä "nauhoja", ja niitä näky sillon paljon. Mulle sanottiin että se on normaalia. Nyt oon lukenu että floatereita harvemmin on montaa nuorilla. Nykyään en oo niitä huomannu että ois niinkuin silloin.

Nyt olevat lasit on oikea silmä sf +0,75 -cyl 0,25 ax 165 vasen silmä on sf +0,50 cyl -0,50 ax 180
Olen myös miettinyt piilareita, ja oon aatellu tilata niitä netistä, mutta siellä ei ole noille täydellisesti vastaavia. Tuo paise mikälie on ollut tuossa vasemmassa silmässä nyt jonku yli kolme viikkoa ja sen tavallaan tunteekin kun silmää liikuttaa. Se on yläluomessa ja koskettaa silmää, ja se on saman värinen kun silmäluomen se sisäpinta. Tuntuu myös välillä että ois jtn ylimääräistä, eikä silmä pystyis sen takia menemään mihin pitäisi.
Vaikuttaa että ulospäin karsastaisi ja hieman ylöspäin.

Yhteistyössä