Karppausta takana kuukausi ja aivan omituisia juttuja...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuska"

Vieras
Tai sanoisinko "karppausta" eli olen yrittänyt keskimäärin pitää siinä 20g päivässä hiilarit, mutta toisiaan syön palan ruisleipää ja toisinaan esim.keittoa missä on perunaa.

Nyt n.kuukauden jälkeen kiloja on lähtenyt n.5 ja mun elimistö ja kroppa on aivan sekasin.

Kuukautiset alkoi kesken pillerilaatan viime viikolla aivan tosta vaan, kestivät niukkana n.4 päivää ja tänään alkoivat uudestaan ja vuodan kun härän kurkusta!!! :O
Selkä ja niska on aivan totaalijumissa ja mahaa juilii ihan prkeleesti.
En meinannut saada tänään ruokaa alas, huimas ja kipu oli mahtava selässä ja niskassa. Lääkkeellä sit auttoi vähän.

Nyt oon kotona sohvan nurkassa aivan kippuralla peitot niskassa ja palelen. Maha murisee nälkää, mutta on kuitenkin kipeä eikä ruoka maistu.

Mitä helvettiä tää on?! Ei kellään mun tutulla karppaajalla tällasta ole! Netistä sit luin et muillakin menkat tulleet miten sattuu kun alkanut karppaamaan.

Kokemuksia? Neuvoja?

Kaikille eivät sovi kaikki dieetit, sillä ihmiset ovat yksilöllisiä. Juuri sinä saatat tarvita esim. enemmän kuituja ravintoosi esim. laiskan suolen peristaltiikan takia, sokeritasapainosi ei välttämättä siedä ketoosimaista tilaa, syitä on monia.

Ehkäpä kannattaa harkita jotai toista diettia?

Olisko tuo merkki siitä ettei karppaus sovi sinulle... Kyllä sitä painoa saa tippumaan ihan normaalimminkin syömällä. Hiilareita toki voi järkeistää ja jonkin verran rajoittaa mutta ei kokonaan karsia.

Itse en saanut noin vahvoja oireita karppauksesta mutta ei se sopinut minullekaan. Parin viikon karppauksen jälkeen menin todella voimattomaksi. En jaksanut tehdä yhtään mitään. Huippasi, heikotti ja väsytti. Lisäsin ruokavalioon aamupuuron ja 2-3 ruisleipää/pvä. Hedelmiä syön runsaasti ja välillä perunaa keitossa tai laatikkoruuissa ynms. Pastan ja riisin olen oikeastaan kokonaan unohtanut. Voimat palautuivat ja jaksan taas tehdä asioita ja liikuntaakin harrastaa. Silti paino tippuu n. 800 g:n viikkovauhdilla.

Lopeta karppaus ja ala syömään normaalia perusruokaa. Se on mun neuvo. Elimistö kyllä kertoo, kun joku ruokavalio sulle ei sovi ja tässä tilanteessa kroppa kertoo sen aika voimakkaasti.

Yleensä neuvona on lisätä hiilarien määrää sen verran, että olo muuttuu hyväksi. Eikä karpatessa pitäisi olla ollenkaan nälkä. Oletko syönyt riittävästi?

Luulempa, että harvoille sopii yhtäkkinen ketoosi.
Olosi helpottuu takuulla kun jatkat maltillisemmin; mössöhiilarit edelleen pois, mutta ehkä enemmän vihanneksia, hapankorppu-pari päivässä, kananmuna yleensä hellii masua (keitettynä voin kera).

Itsekin syön vähän perunaa, hedelmiä, marjoja. Mustikka on erityisen hyvä vatsalle myös.

Juu, vaikea tosi sanoa tarkkaan mitään tuntematta ruokavaliotasi, mutta ei varmasti sovi sulle noin rajuna tuo karppaus. Mä olen hyväkarpannut monta viikkoa ja olen kyllä elämäni kunnossa. Jaksan harrastaan kestävyysliikuntaa ja punttista usean kerran viikossa ja vatsa on rauhaisa. Menkat myös tulee ajallaan.
Olen karsinut ruokavaliosta valkoiset jauhot, sokerin, riisin, pastan, pääasiassa perunan (syön välillä) ja melkein kaikki leivät. Syön hapankorppuja ja näkkäreitä, samoin satunnaisesti puuroa (söisin useammin, mutta en jaksa aamuisin keittää). Hedelmiä syön harvoin ja korkeintaan yhden päivässä, mutta kasviksia erittäin paljon. Rasvan kanssa en ole lähtenyt liiottelemaan, vaan rasva on lähinnä rypsi- ja oliiviöljyä jota lorautan salaattiin tai käytän paistamisessa. En pingota, vaan voin välillä syödä "ruokavalion ohi" esim. elokuvissa ostin vähän irttiksiä. Paino tippuu hienoa vauhtia normaalipainon sisälläkin.

Ensin olisi kiva kuulla miten syöt,on karppausta ja "karppausta".Olethan ottanut ensin tietoa karppauksesta esim lukemalla kirjoja jne?
Nyt on joku viturallaan sun ruokavaliossa.Toisaalta voit olla myös tulossa kipeäksi.
Itse hyväkappaan,jätin valkoiset vehntä ym pois.Lisäsin kasviksia reilusti,hedelmän silloin tällöin,rasvoja käytän kohtuudella edelleen.Syön myös välillä hiilareita,pidän hiilaripäiviä silloin tällöin.
Itsellani olo koheni karppauksen aloitettuani,menkatkin tuli takaisin jne.

Yhteistyössä