Karppaus-tuloksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aikova
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aikova

Vieras
Mikä on ollut lähtöpainosi ja mihin olet päätynyt karppaamalla? Mitä karppaus"lajia"käytit ja aloitko paljon myös urheilla ja liikkua samalla vai putosiko paino vain karppaamalla? Kauanko karppasit? Nousiko paino takaisin kun lopetit?
Kyselee Kauhean huono laihduttamaan, mutta nyt ois ekaa kertaa elämässä kertakaikkiaan PAKKO tehdä jotain.

Lähtöpaino taisi olla npin 65 ja karppaamalla pääsin vissiin 58 kiloon. Olin ketokarppi. Lisäsin liikuntaa vähän, mutta vain siis todellakin vähän. Karppasin vissiin kolmisen kuukautta. Kyllä, paino nousi takaisin ja hel*etisti ylikin. Karppauksen lopettamisen jälkeen lihoin 83 kiloon reippaassa vuodessa :headwall:

Mutta ihan saan siis itseäni painonnoususta syyttää, en karppausta. Karppina tosiaan vedin hiilarit minimiin ja nostin rasvat ja protskut ylös. Näin laihduin...mutta kun lopetin karppaamisen, ei ruokavaliooni tullut muuta muutosta, kuin hiilareiden SUURI lisäys. 1+1=2, eli jos vedän isot kasat rasvaa ja hiilareita ei suunta painon suhteen voi olla muuta, kuin ylöspäin.

Tässä sitä nyt sitten ihmetellään, että mites perkuleessa näin pääsi käymään :laugh: Pudotin painoa viitisen kiloa ennen raskautta, mutta nyt siis olen painonpudotuksesta tauolla vielä muutaman päivän...jatkan kun vauva on syntynyt. Raskauden ajan olen koittanut pitää painonnousun kohtuullisena ja onnkeis näin on myös käynyt.

Mulle ei taida sopia mikään dietti, sillä kun sen lopetan, niin vedän ihan överiksi. Ei tässä taida olla muuta vaihtoehtoa, kuin vain noudattaa sitä virallisterveellistä ruokavaliota ja välttää herkkuja. Rd antoi siihen kyllä hyvin potkua...viimeksi olen syönyt makeaa lokakuussa, kun sain diagnoosin.

Karppaus itsessään on mielestäni äärettömän hyvä vaihtoehto painonhallintaan ja virtaa meikäläisellä ainakin oli tuhannesti enempi karppiaikana, kuin mitä nyt hiilarimössöaikana, vaikken siis edes mättää enää herkkuja samaan malliin kuin ennen. Mutta kun se tarkoittaa sitten sitä, että pitäisi olla lopun elämäänsä karppi ja siihen ei musta ole.

Pakko tähän kommentoida :D
Karppaus ei oo pelkkä dietti vaan elämäntapa ...jos meinaat karppaamalla pudottaa painoo nii ei sillon enää painonpudotuksen jälkeen siirrytä normiin ruokavalioon vaan jatketaan karppausta ylläpidolla.

Mun tulos on -30 kiloa, saavutin sen ennen joulua (aloitin huhtikuun puolivälissä -08). Nyt homma jatkuu vielä, jouluna hankittu parin kilon pöhötys lähti vajaassa viikossa ja tarkoitus on puristaa vielä 5 kiloa alaspäin. Sen jälkeen alkaa ylläpitovaihe.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mun tulos on -30 kiloa, saavutin sen ennen joulua (aloitin huhtikuun puolivälissä -08). Nyt homma jatkuu vielä, jouluna hankittu parin kilon pöhötys lähti vajaassa viikossa ja tarkoitus on puristaa vielä 5 kiloa alaspäin. Sen jälkeen alkaa ylläpitovaihe.

Aika mieltöntä, 30 kg/8kk.
Mulla olis toive saada EDES 5 kg pois, mieluiten 10 kg.

aloitin juuri tiukan karpin. tavoitteena juurikin miinus 30kg. :) aika tavoitetta en ole ottanut. mutta painon pitäisi olla koko ajan laskusuunteinen..

kuinkas kauan olit ketodieetillä alussa?

Onpas sinulla positiivisia kokemuksia! :D Itse lähdössä samalle tielle. Ainoa ongelma on ollur juhlat. Mitä karpit syövät/tarjoilevat niissä?

Alkuperäinen kirjoittaja jalava:
aloitin juuri tiukan karpin. tavoitteena juurikin miinus 30kg. :) aika tavoitetta en ole ottanut. mutta painon pitäisi olla koko ajan laskusuunteinen..

Mulla on ollut hiilihydraatit 20-30g/vuorokausi koko ajan (joitain vapaapäiviä olen pitänyt mutta vähähiilarisella periaatteella), paino tippunut tasaisesti koko ajan, 0,5-1,5 kiloa viikossa. Ketoosia en ole testannut tikuin mutta kyllähän se varmasti niillä rajoilla on ollut. En tiedä onko suositeltavaa, mutta koska olo on ollut ok olen vaan jatkanut. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Onpas sinulla positiivisia kokemuksia! :D Itse lähdössä samalle tielle. Ainoa ongelma on ollur juhlat. Mitä karpit syövät/tarjoilevat niissä?

Karppaus.info sivustolla on ruokaohjeita, myös leivontaan. Ja ihan yllättävän hyviä. Kannattaa testata ennen varsinaista juhlaa jos on poropeukalo leivonnassa niinkuin minä.
Mun suosikkeja tähän saakka on olleet suolaiset piirakat, makeat piirakat, keksit ja mutakakku.
Tarjoillahan toki voi mitä vaan, ja vähillä hiilareilla on yllättävän helppoa kieltäytyä houkutuksista.

Mulla on ollut hiilihydraatit 20-30g/vuorokausi koko ajan (joitain vapaapäiviä olen pitänyt mutta vähähiilarisella periaatteella), paino tippunut tasaisesti koko ajan, 0,5-1,5 kiloa viikossa. Ketoosia en ole testannut tikuin mutta kyllähän se varmasti niillä rajoilla on ollut. En tiedä onko suositeltavaa, mutta koska olo on ollut ok olen vaan jatkanut. :xmas:

ok. kun minä aattelin olla ainakin pari kk tuolla tiukalla. en minäkään mitään tikkuja ala hankkimaan. mutta hiilarit juurikin tuossa 20-30g/vrk.

onkos sulla jotain hyviä vinkkejä "tuskaiselle" matkalle?? :) tuolla olenkin karppausten sivulla lukemassa..

miten useasti syöt päivässä ja mitä?

voitko vaikka kertoa päivän menuun?

mä aloitin maanantai aamuna, ja nyt jo nesteet hiukan lähtenyt liikkeelle.. turvotusta jo hävinnyt..

ok. kun minä aattelin olla ainakin pari kk tuolla tiukalla. en minäkään mitään tikkuja ala hankkimaan. mutta hiilarit juurikin tuossa 20-30g/vrk.

onkos sulla jotain hyviä vinkkejä "tuskaiselle" matkalle?? :) tuolla olenkin karppausten sivulla lukemassa..

miten useasti syöt päivässä ja mitä?

voitko vaikka kertoa päivän menuun?

mä aloitin maanantai aamuna, ja nyt jo nesteet hiukan lähtenyt liikkeelle.. turvotusta jo hävinnyt..

Vinkkejä... Varo makeutusaineita, ne saattaa jatkuvalla käytöllä koukuttaa samalla tavoin kuin sokeri ja aiheuttaa naposteluntarvetta. Juo paljon vettä (vähintään 2 litraa vuorokaudessa, alkuun janottaakin), kivennäisvesi on hyvä koska karpilla tulee helposti magnesium-vaje.
Mulla on ollut vitamiini- ja magnesiumlisä käytössä kaiken varalta.
Jossain vaiheessa saattaa lähteä hiuksia normaalia enemmän, mutta olen todennut itsekin sen että se on vaihe ja nyt pukkaa kohinalla uutta (kampaajakin huomautti asiasta).
Koita ympätä rasvoihin oliivi- tmv kasviöljyä kuumentamattomana, vaikka suoraan pullosta jos ei muuta keksi. (Kuumentaminen muuttaa sen elimistölle epäsuotuisaksi, mä paistan voilla kaiken)
Liika proteiini saattaa aiheuttaa jumitusta, lihalla ei voi mässäillä.

Mulla väsytti alkuun muutaman viikon ajan ja semmoiset nopeat voimaa vaativat suoritukset tuntui raskaalta, mutta toisaalta yleiskestävyys ja palautuminen paranivat nopeasti.
Karpin tie ei ole niin tuskainen kuin voisi ajatella, hiilarikoukusta pääseminen tekee monen asian niin helpoksi. :)

Lueskele karppifoorumeja, ja etsi itsellesi sopiva tapa karpata. :)

Etsin jonkin menuun...

aamupala:
2 paistettua munaa
pekonia
(musta kahvi)

2 palaa 85% suklaata (pieni ylellisyys jonka olen sallinut itselleni ehkä turhankin usein :D )

lounas:
karppia perunatonta jauhelihakeittoa
kreikkalaista jugurttia ja sokeritonta mehukeittoa

päivällinen:
kalkkunaa
tuoresalaattia
currykermaviiliä

iltapala:
1 pala 85% suklaata (Lindt)
oliiviöljyä

Ehkä turhan suklainen päivä tuo, ja kermaviiliä parempi lisuke tulee smetanasta jossa on vähemmän proteiinia ja hiilihydraatteja.

kiitos! :)

tällä hetkellä on tuo napostelun tarve, ajattelin että kromi saattaisi siihen auttaa.. ainakin makeannälkään. :)
hermesetasta käytän kyllä kahvin kanssa.. kahvistakin on montaa mielipidettä keton aikana. mutta en aio siitä luopua. :) jotan saa jättää.. :)
joskus jonkun luontaistuotekaupan tädin kanssa juttelin, sanoi että cayanne pippuri yms. voimakkaat mausteet lisäävät aineenvaihduntaa, en kyllä itse ole asiaa huomannut.
ja ei tämä nyt kun perehtyy asiaan niin tunnu "vaikealta" varmasti tulee olemaan heikkoja hetkiä..

eikö sulla brp ole nälkä koko ajan? Eihän tuossa ole mitään syötävää tuossa sun dieetissä. iltapalaksi suklaapala... just. minä syön 5 leipää ja 4 mukia kaakaota... normaalipainossa pysyy noillakin...

Mietin, että jos syö noin vähän, niin onko ihan sama onko kyseessä karppaus vai pelkästään laihdutus.

kiitos! :)

tällä hetkellä on tuo napostelun tarve, ajattelin että kromi saattaisi siihen auttaa.. ainakin makeannälkään. :)
hermesetasta käytän kyllä kahvin kanssa.. kahvistakin on montaa mielipidettä keton aikana. mutta en aio siitä luopua. :) jotan saa jättää.. :)
joskus jonkun luontaistuotekaupan tädin kanssa juttelin, sanoi että cayanne pippuri yms. voimakkaat mausteet lisäävät aineenvaihduntaa, en kyllä itse ole asiaa huomannut.
ja ei tämä nyt kun perehtyy asiaan niin tunnu "vaikealta" varmasti tulee olemaan heikkoja hetkiä..

En mäkään ole kahvista luopunut. Alkuun oli maha vähän ihmeissään ja kahvi auttoi sen toimintaa. Pari normi kuppia menee vuorokaudessa.
Dieetin toimivuus motivoi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö sulla brp ole nälkä koko ajan? Eihän tuossa ole mitään syötävää tuossa sun dieetissä. iltapalaksi suklaapala... just. minä syön 5 leipää ja 4 mukia kaakaota... normaalipainossa pysyy noillakin...

Mietin, että jos syö noin vähän, niin onko ihan sama onko kyseessä karppaus vai pelkästään laihdutus.

Mulla runsaat hiilihydraatit aiheutti jatkuvan syömisen tarpeen. Karppauksessa saan päivittäin n. 120g rasvoja ja 80g proteiinia jotka pitää nälän poissa. Tuo kahden munan ja pekonin aamustartti on hyvä alku mun päivälleni.

Minullakin lyhyt kokemus karppaamisesta. Kolmisen viikkoa pidin hiilarit alle 40g ja laihduin 3 kiloa. Olo oli muutenkin aivan loistava. Lopetin raskauden takia ja sain kilot takaisin nopeasti. Nyt taidan olla hyväkarppi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kävelevä katastrofi:
Minullakin lyhyt kokemus karppaamisesta. Kolmisen viikkoa pidin hiilarit alle 40g ja laihduin 3 kiloa. Olo oli muutenkin aivan loistava. Lopetin raskauden takia ja sain kilot takaisin nopeasti. Nyt taidan olla hyväkarppi.

Miksi lopetit raskauden takia? Luulisi ettei raskaanakaan tarvitse hiilareita?

Jo ennen raskautta vähentelin hiilareita ja huomasin, että tulee tosi hyvä olo ja jaksaa hyvin! Ja napostelunhimot katosivat. Täyttä ketokarppausta en ole kokeillut... Raskaaksi tultuani huomasin, että vältyn raskauspahoinvoinnilta TÄYSIN, kun en syö hiilareita! (Tai tietysti siis vähän syön, mutta en esim. leipää tai hedelmiä)

Mä ainakin ajattelin jatkaa karppaamista loppuelämäni, olo on niin hyvä karpatessa =) En laske mitenkään, enkä ole kovin tarkka, mutta pääsääntöisesti vältän pastaa, perunaa, riisiä, leipää ja sokeria. Perunaa olen välillä syönyt vähän, samoin pizzaa normipohjalla, leipä on joko itseleivottua karppileipää tai Uotilan maalaisruislimppua, jossa on valmisleivistä vähiten hiilareita. Ja karkkia ja olutta tulee välillä maisteltua (noissa otan nyt kurinpalautuksen, kun maanantaina alkaa työt ja normielämä loman jälkeen).

Alkuperäinen kirjoittaja Korpikarppi:
Karppaus on elämäntapa! Ja kerran kun on kilot lähtenee, niin miksi lopettaa kerran ku on hyvä olo?? Hyväkarppia vain peliin.

Siinä karppipöperön valmistuksessa on aika kova työ.

Mitään ei saa kaupasta valmiina ja kaikki herkut on pannassa. Lopulta ei vaan sopinut mulle.

Tammikuussa oli tosiaan tilanne se (kuten tämän topicin alussa kerroin), että odottelin vauvaa syntyväksi jotta pääsin uudestaan painon kimppuun. Nyt sitä on sitten muutama kilo pudotettu enempi virallisterveetä noudattaen johon meikäläinen pystyy siis paremmin :)

Molempien raskauksien jälkeen pudotin yli 20 kg reilussa n. 8 kuukaudessa NORMAALILLA RUOKAVALIOLLA. Tarkistin vain annoskoot. Mistään herkuistakaan ei tarvinnut kieltäytyä, kunhan vain muisti pysyä kohtuudessa eli yksi korvapuusi tai suklaapatukka päivässä, ei koko pitkoa tai suklaalevyä. Tosin ei maailmaa kaatanut, vaikka kerran viikossa vetäisi koko keksipaketinkin kerralla. Pääasia on, että ruokavalio on monipuolinen ja terveellinen. Suomalainen perusruoka täyttää nämä kriteerit. Mitään karppauksia tai muitakaan kitudieettejä ei tarvita.

Yhteistyössä