Karppaus ja kuinka se on paras aloittaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suvi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Suvi"

Vieras
Eli olen kiinnostunut karppauksesta ja sen aloittamisesta, pari kiloa saisi lähteä vyötäröltä ja muutenkin kiinnostaa turhien jättäminen pois ruokavaliosta tai ainakin selvä vähentäminen. Sen mukaan, mitä olen lukenut, oireita voi noin viikon kuluessa ilmetä. Miten suosittelisitte aloittaa, te karppauksen omaksenne tuntevat? Muutenkaan en juuri käytä esim sokeria, karkkia, pullaa, leipää yms yms... Hyviä vinkkejä siis :D ! Kiitos!!!

Jätät vaan leivän, perunan, sokerin,riisin ja pastan pois. Siinäpä tärkeimmät. Tilalle kasviksia, hedelmiä,marjoja, pähkinöitä, siemeniä, lihaa, kalaa, maitotaloustuotteita kuten rahkaa, jogurttia, juustoja, piimää jne.

Siis tarkoitukseni ei varsinaisesti ole laihduttaa (164/54), tarkoitukseni oli siis kysyä että pitäisikö karppaus aloittaa portaittain jotta välttyisin suuremmilta esim. päänsäryiltä... :D ???

[QUOTE="Mimi";24605576]Ite syön ihan perus kotiruokaa, perunaa, kastikkeita, lenkkeilen 5 pv vk, - 16 kg 3 kk.[/QUOTE]

Minä taas suosin vähähiilihydraattista ruokavaliota sen tuoman hyvän olon vuoksi. En sairastu niin helposti kuin ennen, olen pirteämpi ja energisempi jne.. Tarkoitukseni ei ole laihtua. suosittelen kaikille!!

[QUOTE="Suvi";24605595]Siis tarkoitukseni ei varsinaisesti ole laihduttaa (164/54), tarkoitukseni oli siis kysyä että pitäisikö karppaus aloittaa portaittain jotta välttyisin suuremmilta esim. päänsäryiltä... :D ???[/QUOTE]

Koska syöt jo nyt terveellisesti niin, tuskin saat mitään kamalia oireita. Ainoa oire mikä mulla oli alussa, niin ummetus. Sitten vaan luumuja kehiin ja toki kannattaa juoda paljon vettä.

[QUOTE="Suvi";24605595]Siis tarkoitukseni ei varsinaisesti ole laihduttaa (164/54), tarkoitukseni oli siis kysyä että pitäisikö karppaus aloittaa portaittain jotta välttyisin suuremmilta esim. päänsäryiltä... :D ???[/QUOTE]

kyllähän niinkin voi tehdä jos haluat. Mut ei se päänsärky kestä ku pari päivää. Ja jos et aio varsinaisesti laihduttaa niin ei kai sun tarvii niin tiukasti karpata? Ei sulle sitä päänsärkyä sitten tule.

Hyväkarppausta eli paljon kasviksia, maitotuotteita, sopivasti proteiinia, niin paljon rasvaa että olo on hyvä, jonkin verran myös hedelmiä ja riisiä ja kauraa jos haluat. Riisi ja kaura ei turvota silleen kun esim. ruis ja vehnä tekee.

Minä taas suosin vähähiilihydraattista ruokavaliota sen tuoman hyvän olon vuoksi. En sairastu niin helposti kuin ennen, olen pirteämpi ja energisempi jne.. Tarkoitukseni ei ole laihtua. suosittelen kaikille!!

Voin loistavasti vaikka syön hiilaria :) En todellakaan rupea tunkemaan hirveitä määriä rasvaa :D Olen itse ollut kipeä viimeksi viime syksynä. Karppausta ei tunnettukaan v 2000 :D

[QUOTE="Mimi";24605684]Voin loistavasti vaikka syön hiilaria :) En todellakaan rupea tunkemaan hirveitä määriä rasvaa :D Olen itse ollut kipeä viimeksi viime syksynä. Karppausta ei tunnettukaan v 2000 :D[/QUOTE]

en minäkään syö sen enempää rasvaa kuin ennenkään. oon vaan jättänyt turhat pois.

[QUOTE="Mimi";24605684]Voin loistavasti vaikka syön hiilaria :) En todellakaan rupea tunkemaan hirveitä määriä rasvaa :D Olen itse ollut kipeä viimeksi viime syksynä. Karppausta ei tunnettukaan v 2000 :D[/QUOTE]

Atkinsin dieetti tuli julkiseen tietoisuuteen vuonna 1972 ;)

Niin, mä ilmeisesti olen hyväkarpannut jo jonkun aikaa (pari kuukautta?), eikä mulla tullut mitään "oireita" (päänsärkyä, ummetusta tms). Mullakaan ei ole tarkoitus laihtua. Karsin vaan turhat sokerit ja valkoiset jauhot pois, syön kyllä välillä täysjyväpastaa ja täysjyväriisiä, mutta monesti ruualla ilman niitä (iso salaatti, lihaa ja kasviksia/sieniä). Leipää en syö ollenkaan tai joskus näkkärin. Aamu- ja iltapalaksi syön turkkilaista/kreikkalaista jugurttia marjoilla. Luulenpa että marjojen ahkera syönti estää sitä ummetusta (mikä varmaan muutenkin koskee lähinnä niitä karppeja jotka mättää pelkkää lihaa ja kananmunia).

[QUOTE="Typy";24605696]Atkinsin dieetti tuli julkiseen tietoisuuteen vuonna 1972 ;)[/QUOTE]

:D Mut sitä ei hössötetty... Minä en perunasta luovu ja sillä siisti. Se on todettu terveyruuaksi nyt :D Taplatkoon kukin tyylillään.

Mä syön myös monipuolisesti, kuitenkin tietoisesti vähän sokereita, koska ne on turhia. Oon nyt 38 v. ja nyt on olo alkanut tuntua jotenkin tukkoiselta ja
turvonneelta, vaikka olen tosi harvoin sairas tms. Ruokavaliolla on todella suuri merkitys kehon hyvinvointiin ja siksi haluan kokeilla miten karppaus sopii mulle, eli tuleeko parempi ja kevyempi olo. Se on selvää et karppaus ei ole oikotie onneen tai terveyteen, siitä ei ole missään tapauksessa ollut edes kyse :D !

Tuskin sulle pahoja oireita tulee, jos olet jo aiemmin syönyt järkevästi. Minä aloitin karppauksen yllättäen. Aloitusta seuraavan päivän olin väsynyt ja makasin useamman tunnin sängyssä. Sen jälkeen olen voinut hyvin ilman oireita.

Niin ja lisään, että hyväkarppauksen aloittamisen jälkeen olen huomannut, että päivällisen jälkeen en ole enää väsynyt. Aikaisemmin tuli aina väsy päivällisen jälkeen ja sitä lysähti sohvaan makoilemaan. Nyt touhuan alkuillasta kaikenlaista mitä ei aiemmin tullut tehtyä kun oli vetämätön olo. =)

[QUOTE="Mimi";24605576]Ite syön ihan perus kotiruokaa, perunaa, kastikkeita, lenkkeilen 5 pv vk, - 16 kg 3 kk.[/QUOTE]

Aloittaja pyysi neuvoja ja vinkkejä KARPPAUKSEEN ja sä tuut kertoon syöväsi pottuja ja kastikkeita..? Onkohan ne hiilarit pahasta sun luetunymmärtämiselle.

[QUOTE="vieras";24605784]Aloittaja pyysi neuvoja ja vinkkejä KARPPAUKSEEN ja sä tuut kertoon syöväsi pottuja ja kastikkeita..? Onkohan ne hiilarit pahasta sun luetunymmärtämiselle.[/QUOTE]

:D Löysää pipoos. Laihdu sääkin ni oot virkeempi.

[QUOTE="Mimi";24605708]:D Mut sitä ei hössötetty... Minä en perunasta luovu ja sillä siisti. Se on todettu terveyruuaksi nyt :D Taplatkoon kukin tyylillään.[/QUOTE]

Kaiken voi yhdellä tutkimuksella todeta terveysruoaksi. Toinen tutkimus sitten kumoaa. Jokainen voi valita, mihin tutkimuksiin uskoo.

[QUOTE="Mimi";24605708]:D Mut sitä ei hössötetty... Minä en perunasta luovu ja sillä siisti. Se on todettu terveyruuaksi nyt :D Taplatkoon kukin tyylillään.[/QUOTE]
Kyseessä oli 18 henkilöä kattava tutkimus eli ei kovin vakuuttava otos. Mutta ei perunan syönnissä mitään pahaa ole, jos se itselle sopii ja pysyy kohtuudessa.

No karppauksessahan ei todellakaan ole kyse rasvan tai lihankaan mättämisestä. Lue vaikka yh:n ensimmäinen vastaus niin saat ehkä vähän paremman kuvan asioista. Joskus varsinkin laihduttajien tulee syötyä liian vähän hyviä rasvoja, joita saa esim. rasvaisesta kalasta, pähkinöistä ja korkealaatuisista kasvisöljyistä, eikä näitä kannata muutenkaan ruokavaliossaan varsinaisesti vältellä.

On olemassa tutkittua tietoakin siitä että ihmiset sietävät eri tavalla runsashiilarista ruokaa (erit. sokerit ja valkoinen vehnäjauho). Siksi toisia väsyttää raskaan pasta- tai peruna-aterian jälkeen ja saavat turvonneen olon leivästä.

No karppauksessahan ei todellakaan ole kyse rasvan tai lihankaan mättämisestä. Lue vaikka yh:n ensimmäinen vastaus niin saat ehkä vähän paremman kuvan asioista. Joskus varsinkin laihduttajien tulee syötyä liian vähän hyviä rasvoja, joita saa esim. rasvaisesta kalasta, pähkinöistä ja korkealaatuisista kasvisöljyistä, eikä näitä kannata muutenkaan ruokavaliossaan varsinaisesti vältellä.

On olemassa tutkittua tietoakin siitä että ihmiset sietävät eri tavalla runsashiilarista ruokaa (erit. sokerit ja valkoinen vehnäjauho). Siksi toisia väsyttää raskaan pasta- tai peruna-aterian jälkeen ja saavat turvonneen olon leivästä.

En syö ku 1-2 perunaa päivässä, proteiinia runsaasti, leipää en ollenkaan, en riisiä, en pastaa, joten ei mun hiilarin saanti suuri ole, mutta paino on pudonnut normipainoon ja hyvä olo :)

Yhteistyössä