Karppauksesta yksi ihan pieni kysymys taas, anteeksi...

• Viestiketjun aloittaja pirta
  • Ensimmäinen viesti
pirta
...täältä on vaan niin helppoa kysyä kun aina on joku joka tietää! Eli; mistä johtuu että mun tekee edelleen niiiiiin hirveesti mieli makeaa? Oon karpannut viikon (joo, tosi kauan) eikä makean himo ole vähentynyt vielä ollenkaan... mitä siihen himoon vois syödä ja oletteko koskaan pitäneet ns herkuttelupäiviä? Mä en kyllä siihen haluis sortua kun oon karpannut vasta niin vähän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Ootko juonut/syönyt keinomakeutettuja juomia tai muuta? Keinomakeutus voi tehdä samanlaisen koukun kuin sokerikin, itselläni ainakin tunnistan oireet.
Eli jos lähtee karppaamaan, niin saa heittää hyvästit kaikelle makealle kokonaan? O-ou... Se kuulostikin vähän liian hyvältä ollakseen totta. Mua ei saa millään kokonaan irti makeasta, esim. kahvin pitää olla kuumaa, mustaa ja makeaa, vaikka sitten makeutusaineella makeutettuna. Ei taida musta tulla karppia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei-niin-hauska-täti Moonika:
Eli jos lähtee karppaamaan, niin saa heittää hyvästit kaikelle makealle kokonaan? O-ou... Se kuulostikin vähän liian hyvältä ollakseen totta. Mua ei saa millään kokonaan irti makeasta, esim. kahvin pitää olla kuumaa, mustaa ja makeaa, vaikka sitten makeutusaineella makeutettuna. Ei taida musta tulla karppia.
No ei toki tarvitse. Mutta voi olla varovainen niiden suhteen. Eihän ne niin kamalan terveellisiäkään ole.

(s)karppi kotäet
Ootko juonut/syönyt keinomakeutettuja juomia tai muuta? Keinomakeutus voi tehdä samanlaisen koukun kuin sokerikin, itselläni ainakin tunnistan oireet.
Ite oon karpannu jo yli 10 viikkoa, ja vedän surutta makeutusaineita. Minulle niistä ei ole mitään ongelmaa.

ap
Eli rahkat ym makeutetaan makeutusaineella? En ole kertaakaan vielä tehnyt mitään ns herkkuja... oisko rahkan aika?! En ole karpatessa käyttänyt keinomakeutettujakaan mutta ennen karppauksen aloittamista olin kyllä armoton sokeriholisti. Eli nämä on siis edelleen viekkareita?

En mä ainakaan oo keinomakeutusaineisiin ollu koulussa :D Candarellin keinomakeuttajaa joka on annostelussa sama kun sokeri niin voi käyttää ihan huoletta ja mitä enemmän karppaa niin sitä vähemmän sitä sokeria ja makeutta kaipaa. Jos vetää paljon light limuja,varsinkin colaa ni kofeiinikoukun kehittää itelleen kyllä nopeesti..

karppaaja
kyllä minä pidän herkuttelupäivän, kunhan se pysyy kohtuudessa. Esim viime la ostin namulaarista vähän karkkia. kandee kuitenkin muistaa että jos mässää koko päivän, niin siitä paluu joka päiväiseen mässäilyyn on tosi lähellä. ajattele karppausta elämäntapana. eikä saa vaakaan liikaa tuijottaa... mitä sitten jos heilahtelee. tärkeintä on että pystyt elämään karppauksen kanssa. jos kiellät itseltä liikaa se ei pidemmänpäälle tuo tulosta.

Voihan se olla että on yksilöllistäkin, mutta olen mielestäni jossain törmännyt väitteeseen että makeutusaine saattaa sotkea insuliinitason samalla tavoin kuin sokerikin. Joku voi korjata jos horisen omiani.

Joo tässähän se onkin:
"Keinomakeutukseen liittyy eräs ongelma. Joillakin ihmisillä aineenvaihdunta on niin sekaisin, että pelkkä sokerin tuoksu saattaa laukaista rajun insuliinituotannon aiheuttaen nopean verensokerin laskun." Kysymyksessä klassinen Pavlovin refleksi, kirjoittelee Antti Heikkilä kirjassaan "Hyvän olon keittokirja".

ap
Ja by the way, millä makeuttusaineella makeutatte? Ne on mulle täysin vieraita kun kahvinkin juon makeuttamattomana. Entäs sitten sellainen kun tuolla foorumilla moni ilmoittaa juovansa kahvinsa kermalla?! Eiks kevytmaito ole ok? Urpoja kysymyksiä, tiedän...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja by the way, millä makeuttusaineella makeutatte? Ne on mulle täysin vieraita kun kahvinkin juon makeuttamattomana. Entäs sitten sellainen kun tuolla foorumilla moni ilmoittaa juovansa kahvinsa kermalla?! Eiks kevytmaito ole ok? Urpoja kysymyksiä, tiedän...
Candarell-säännöstellään kuten sokeri. Tossa kevytmaito -kerma asettelussa..miksi juoda kevytmaidolla kun voit juoda kermalla? :p

Makealle ei tarvitse heittää hyvästejä ikuisiksi ajoiksi, mutta se kannattaa. Muutaman päivän/viikon vieroitusoireet ja sen jälkeen ei tee edes mieli.

Ns. herkkuina voi syödä tummaa suklaata, mitä enemmän prosentteja sen vähemmän hiilareita. Lidlillä on hyvä valikoima ns. prosenttisuklaata, 70%, 78% jne.

Yhteistyössä