Karppauksesta taas kyssäreitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kymysyksiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kymysyksiä

Vieras
Olen aloittelemassa.

Haluaisin kuitenkin leivän säilyttää edes jotenkin ruokavaliossa, mikä leipä olisi paras? Sopiiko Oivariini voin sijaan?

Onko karppaus paras aloittaa rajusti hiilareita rajoittamalla ja sitten lisätä niitä uudelleen pikkuhiljaa johonkin asti vai saako tuloksia aikaan, vaikka pitää niitä alusta asti jonkinmoisen määrän?

Tarvitseeko sitä rasvan määrää sitten lainkaan tarkkailla? Tuntuu vaan itsestä niin hassulta, että ns. mitä rasvaisempaa syö niin kuitenkin laihtuu.

Lapsiperheessä tuo karppaaminen vaan tuntuu jotenkin hankalalta, kun en haluaisi lapsille opettaa, että äiti syö eri ruokaa kuin muut. Ja lapsille haluan kuitenkin hiilihydraatteja antaa edelleen. Miten siis olette sen ratkaisseet?

Onko se oikeasti niin, että se karkin ja sipsien ym. mässäilyjen himo helpottaa vai jääkö se silti, vaikka alkaakin karpata?

Mitä syötte ravintolassa, salaatinko?

Alkuperäinen kirjoittaja zarppi:
Jos ei karppaa tiukasti, niin sitten pitää katsoa ettei tule liikaa rasvaa.

Missä määrissä hiilarit olisi sitten paras pitää, ettei tarvitse alkaa kyttäillä suurennuslasilla rasvan määrää?

no kun mä teen lapsille makkara/jauheliha-tms. keiton ja jätän sit vaan perunan ottamatta tai vaihtoehtoisesti teen itselle kaalikeittoa (ja saa sitä toki muutkin syödä! ja usein syökin, meijän 3v varsinki tykkää!)
Makaronilaatiko tai kiusauspäivinä mulle kaali/punajuuri tms. laatikkoa, jota edelleen muutkin halukkaat saa syödä.
JOs on jotain kasteiketta+perunaa, jätän perunan ja syön vaan sen kasvislisäkkeen.
Jola aterialla tarjolla sekä lämmin kasvislisäke että salaatti (no ei keittojen kanssa ), muukin perhe syö paljon enemmän kasviksia kun ennen mun karppauksen aloitusta :)
Leipää oon aina syöny vähän eli kukaan ei kiinnitä huomiota, vaikka en sitä useinkaans yö

Alkuperäinen kirjoittaja kymysyksiä:
Olen aloittelemassa.

Haluaisin kuitenkin leivän säilyttää edes jotenkin ruokavaliossa, mikä leipä olisi paras? Sopiiko Oivariini voin sijaan?

http://karppaus.info/resepti/suosituimmat.php
Tuolla on myös leivälle esitettyjä korvikkeita. Oivariinikin menee, mutta minä käyttäisin kuitenkin ihan ehtaa voita mielummin. (Oivariinihan ei ole kunnon voita... ) Ja tokihan nyt täysjyvätuotteet voi säilyttää ruokavaliossa muutenkin.

Onko karppaus paras aloittaa rajusti hiilareita rajoittamalla ja sitten lisätä niitä uudelleen pikkuhiljaa johonkin asti vai saako tuloksia aikaan, vaikka pitää niitä alusta asti jonkinmoisen määrän?

Se on ihan sinusta itsestäsi kiinni. Joillekin tiukka hiilarien karsiminen voi aiheuttaa todella pahan olon tai olla liian vaikeaa. Itse aloitin kevyemmin, söin Vogelin luomumysliä silloin tällöin, pähkinöitä, maitotuotteita jne. eli en ruvennut Atkinssin tiukalle 2vkn alotukselle. Tosin tiukalla kyttäämisellä saa laihduttamisen nopeasti alkuunsa.

Tarvitseeko sitä rasvan määrää sitten lainkaan tarkkailla? Tuntuu vaan itsestä niin hassulta, että ns. mitä rasvaisempaa syö niin kuitenkin laihtuu.

En olisi niin tarkka siitä alussa. Kunhan syöt terveellisesti ja monipuolisesti aineksia, joissa on hyviä hiilareita ja rasvoja. Itse tykkään lisätä laadukkaita öljyjä salaatteihin ja käyttää voita paistamiseen.
Laihtuminen perustuu tehostuneeseen rasvankäyttöön elimistössä, kun rajoitat nopeiden hiilihydraattien syömistä. Rasvainen ruoka myös täyttää ja antaa kylläisen olon pidemmäksi aikaa, jolloin välipalat ja muut turhakkeet jää napsimatta. Vahingossa voi jopa syödä vähemmän kaloreita kuin normiruualla.

Lapsiperheessä tuo karppaaminen vaan tuntuu jotenkin hankalalta, kun en haluaisi lapsille opettaa, että äiti syö eri ruokaa kuin muut. Ja lapsille haluan kuitenkin hiilihydraatteja antaa edelleen. Miten siis olette sen ratkaisseet?

Linkissäni on paljon erilaisia hyviä reseptejä (katso muutkin kuin nuo suosituimmat läpi ) jotka käy koko perheelle. Esim. kävin itse juuri äsken ostamassa karppipizzaan ainekset ja teen huomenna koko perheelle. Teinit tykkää. Kahdenlaisen ruuan valmistaminen on mielestäni liian työlästä, joten teen samaa kaikille ja hyvin toimii. Hiilihydraatteja lapset saavat minunkin ruokavaliolla, itse jätän syömättä liiat maitotuotteet ja tumman pastan näin alussa kun on laihdutus päällä. Mutta siis täysjyvätuotteita, tummaa pastaa ja riisiä.

Onko se oikeasti niin, että se karkin ja sipsien ym. mässäilyjen himo helpottaa vai jääkö se silti, vaikka alkaakin karpata?

Helpottaa, varsinkin kun tajuaa korvata ne jollakin yhtä hyvällä tai paremmallakin. Voit tehdä makeanhimoon vaikka mutakakkua karppiohjeilla, tai ostaa nettikaupasta vhh-patukoita yms. Sielta saa myös pannari-ainekset :p

http://www.hiilariton.fi/index.php
http://www.sokeriton.fi/1

Minulla se makeanhimo hellitti kuukauden päästä. Mutta himo vaaleeseen leipään ja suolaisiin herkkuihin oli vielä kovassa. Vuoden karppaus kaatuikin, kun noudatin liian mustavalkoista ruokavaliota enkä antanut itseni nautiskella edes karppiherkkuja. Nyt nousin uudestaan satulaan ja 9 päivässä on lähtenyt melkein 6kg.

Mitä syötte ravintolassa, salaatinko?

Tilaan yleensä jonkin oikein mehevän pihvin hyvällä kermakastikkeella, ja esitän toivomuksena saada se pelkällä salaatilla. Ei ole ollut tähän mennessä mikään ongelma. Mäkkärissä tms. syön hampurilaisen sisälmykset :D Riisit, perunat ja muut lisukkeet voi jättää suvereenisti lautaselle jos haluaa, mutta kannattaa ensin kysyä saako aterian pelkällä salaatilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Niin juu, entäs sitten nämä sokerittomat limsat, saako niitä edelleen juoda, jos karppaa?

Miksi joisit limsaa...?

Öö siksi, kun tykkään siitä. Olen huono juomaan vettä.

No sitten joko juot limsaa edelleen, omia valintojahan nämä ovat, tai opettelet paremmaksi juomaan vettä. Mitään "pakkosääntöjä" ei ole.

Niin juu, entäs sitten nämä sokerittomat limsat, saako niitä edelleen juoda, jos karppaa?

Miksi joisit limsaa...?

Öö siksi, kun tykkään siitä. Olen huono juomaan vettä.

No sitten joko juot limsaa edelleen, omia valintojahan nämä ovat, tai opettelet paremmaksi juomaan vettä. Mitään "pakkosääntöjä" ei ole.

Mutta siis ei ole haitaksi painon putoamiselle se sokeriton limsa?

Joisin sinuna vaikka maustettuja vissyjä mielummin kuin limsaa jos pakko saada semmoista makulirua.

Ne makeutusaineet joita kevytlimsoissa on, yllyttävät makeenhimoa. Ja joissakin tapauksissa hidastavat painonlaskuakin. Kaikkikaikessa; ne ei ole terveellisiä.

No katsotaan miten pepsimaxista vieroitus onnistuu ;)

En tiedä kun en itse ole koskaan käyttänyt. Mutta ainakin hiilareihin pätee, että mitä vähemmän niitä käytät, sitä vähemmän niitä himoitset.

Ja sitten vinkki: Rekkaudu mustaksi ja laita vippikselle yv, että haluat karppikerhoon. Siellä on monta fiksua vastaamaan kysymyksiisi.

Yhteistyössä