Karppauksesta kokemuksia/mielipiteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mymmeli84";24688899]Ai miks pitäis unohtaa koko homma? Mä pudotin 15kg karppaamalla enkä tosiaankaan nostanu persettäni penkistä sen eteen. :) Nyt kun olen 15kg kevyempi, kiitos hiilihydraattitietoisen syömiseni, niin on liikuntakin alkanut kiinnostaa ja harrastankin sitä mahd monipuolisesti 3-4 krtaa vkossa. Että pusipusi.[/QUOTE]

joo ja sillä kannattaakin mainostaa että olet laiska lörppönahka? ei ne sydän, verisuonet, lihakset ja keuhkot karppaamalla kehity.

No eihän ihmisen tarvitse karpata syödäkseen terveellisesti? Kyllähän ihan normaali ihminen nyt osaa syödä terveellisesti ilman karppauskaavoja? Kuka tahansa tietää, että munkit, hampparit, pullat, karkit, pastat yms. eivät ole terveellisiä?

Nopeiden hiilihydraattien vättäminen (sokerit, vaaleat jauhot...) on terveellistä. Mikä siinä karppaus-sanassa ihmisiä niin ärsyttää? Ja miksi tämä suurieleinen luokittelu edes on tarpeen? Jos "kaikki" tietää miten laihtua ni miksi sitä tälläki palstalla sitte päivittäin kysellään?

Ja ihan ystävällisesti muistutan, että kunnissa/kaupungeissa on yleensä ravitsemusterapeutti jolta voi/kannattaa kysellä apuja ja neuvoja urakan alussa tai ihan vaan terveellisemmän elämän ollessa tavoitteena. Palsta kun nyt on vähän niin ja näin näissä "neuvonannoissa" ;)

Karppaamalla/vähähiilihydraattisella ruokavaliollakin voi saada liki kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, kun vain osaa koostaa ruokansa oikein. Käyttää apuna erilaisia kirjoja ja laskureita esimerkiksi. Muistaa syödä päivässä puoli kiloa kasviksia ja lihatuotteita monipuolisesti ja vaihdellen, siihen lisäksi marjoja ja hedelmiäkin jopa.

Ei pidä käydä väittämään vhh:n olevan epäterveellinen, kun tuskin kovin moni "tavallista, terveellistä kotiruokaa" syövistä tuskin saa päivän aikana tarpeeksi tarpeellisia ravintoaineita...

Ihmiset hyvät, jos perusluonto on laiska, ei silloin voi odottaa että toinen liikkuisi. Ihan hyvä että edes jotenkin yrittävät laihduttaa. Ja nykyään näyttää olevan myös muotia kaikki tuommoinen hienostoruokailu. Minä rakastan ruokaa ja syön kohtuudella kaikke mistä pidän, mutta liiku paljon. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa painon kanssa, ei tarvitse mitään nanogrammoja laskea ja olen pirteä ja onnellinen. Mutta kukin tyylillään.

[QUOTE="...";24688931]joo ja sillä kannattaakin mainostaa että olet laiska lörppönahka? ei ne sydän, verisuonet, lihakset ja keuhkot karppaamalla kehity.[/QUOTE]

Sulla on ilmeisesti paitsi ulosannissa, myös luetun ymmärtämisessä häikkää ;) Kun laihtuminen lähti ruokavalion muutoksella käyntiin niin innostuin myös liikkumisesta ja aiaia, sisäelimet tykkää :)

Mut hei, ei sun tarvi karpata jos se sua noin ärsyttää. Älä kuitenkaan pyöri tällaisissa ketjuissa haukkumassa, tuomitsemassa ja jakamassa perättömiä argumenttejasi vailla kokemuspohjaa.

johon ihan mielelläni kuulisin myös asiallisen vastauksen :) Miksi te ihmiset lähdette tällaisilla dieeteillä laihduttamaan sen sijaan että lisäisitte liikuntaa? Ihan mielenkiinosta kysyn.

liikunta on aika pieni osa laihdutusta, se lähinnä kiinteyttää ja pitää sen hetkistä painoa yllä. Ruokavaliolla on suurin merkitys laihduttamisessa.

Hiilarien vähentäminen auttaa mm. mässyhimoon, proteiini estää lihaksista laihtumisen, rasva pitää nälkää paremmin kuin hiilarit ja energiatason tasaisena.

AP, mitä tulee liikkumiseen, karpatessa jaksaa kyllä liikkua kun otat huomioon että energian tullessa rasvasta se vapautuu hitaammin. Eli syö ennakoivasti.

Rasva on tärkeä osa karppausta eikä dieetti toimi yleensä ilman sitä. Monesti painon jumittamiseen auttaa rasvan lisääminen.

Kerran kuussa voi hyvin pitää hiilarimässypäivän jos sulla on riittävästi itsekuria ettet jatka mässytystä seuraavana päivänä. Mässypäivä voi jopa nopeuttaa laihtumista.

Karppaus ei ole epäterveellistä kun ei syö liikaa proteiinia ja syö reilusti kasviksia. Esim. se suositeltu 500 g kasviksia päivässä on aivan naurettavan pieni. Mä pidän ohjeenani tämmöstä: painon mukaan proteiinia, maha täyteen kasviksia ja rasvaa sen verran että olo on tasaisen hyvä.

[QUOTE="Mymmeli84";24688965]Sulla on ilmeisesti paitsi ulosannissa, myös luetun ymmärtämisessä häikkää ;) Kun laihtuminen lähti ruokavalion muutoksella käyntiin niin innostuin myös liikkumisesta ja aiaia, sisäelimet tykkää :)

Mut hei, ei sun tarvi karpata jos se sua noin ärsyttää. Älä kuitenkaan pyöri tällaisissa ketjuissa haukkumassa, tuomitsemassa ja jakamassa perättömiä argumenttejasi vailla kokemuspohjaa.[/QUOTE]

Mutta vasta liikunta sai sinut ja sisäelimesi voimaan hyvin ja kiinteytymään, eli edelleen karppaus on potaskaa ja liikunta terveellistä. Voihan vaikka paavo pesusieni saada sinut innostumaan liikunnasta, ei se tarkoita sitä että paavo pesusieni olisi hyvä tapa laihduttaa?

Aina näissä karppaamisen haukuntaosioissa vedetään "se on niin vaarallista" -kortti esiin.
Rasittavaa.....
Miten ihmeessä voi olla vaarallista lisätä vihannesten syöntiä, vaihtaa käsitellyt kevyt-tuotteet aitoihin, nauttia lihasta, kalasta, maitotuotteista. Ai joo....jotkut meistä ei saa tarpeeksi kuitua LEIVÄN jäätyä pois. No sekin hoituu vihanneksista. Ja osa karppaajista syö esim. hapankorppua vähäsen, koska se on hyvää ;-)

Sokerin poisjäänti se vasta vaarallista onkin....

Aina näissä karppaamisen haukuntaosioissa vedetään "se on niin vaarallista" -kortti esiin.
Rasittavaa.....
Miten ihmeessä voi olla vaarallista lisätä vihannesten syöntiä, vaihtaa käsitellyt kevyt-tuotteet aitoihin, nauttia lihasta, kalasta, maitotuotteista. Ai joo....jotkut meistä ei saa tarpeeksi kuitua LEIVÄN jäätyä pois. No sekin hoituu vihanneksista. Ja osa karppaajista syö esim. hapankorppua vähäsen, koska se on hyvää ;-)

Sokerin poisjäänti se vasta vaarallista onkin....

aina näissä keskusteluissa on joku joka tarttuu yhteen kommenttiin ja sen jälkeen esittää, että kaikki kommentoivat olisivat näin sanoneet ja tämän yhden kommentin sisältö edustaisi kaikkia kommentteja

[QUOTE="sondersson";24689002]sokeri ja viljat ei ole terveellisiä.[/QUOTE]

no ei ole mikään liika nautittuna. joskus oli joku tutkimus jossa huudatettiin kuinka porkkanat aiheuttavat syöpää ja kun tarkemmin luki niin tutkimuksessa oletettiin että porkkanoita syötäisiin 20kg päivässä kuuden vuoden ajan. kyllä ihminen sokeria tarvitsee, sitä vaan ei tarvitse mässäillä. ei maailma ole kuulkaa mustavalkoinen, kaikki ei ole joko liikaa tai ei ollenkaan.

[QUOTE="pee";24689064] kyllä ihminen sokeria tarvitsee, sitä vaan ei tarvitse mässäillä. ei maailma ole kuulkaa mustavalkoinen, kaikki ei ole joko liikaa tai ei ollenkaan.[/QUOTE]

No nyt alkoi kiinnostamaan!
Kerro meille miksi ihminen tarvitsee sokeria?
Tarvitseeko elimistö sitä jotenkin toimiakseen?
Vai onko siinä kenties jotain ravintoaineita jota ei muualta saa?
Onko sokerissa ylipäätään mitään ravintoaineita? (:D )

[QUOTE="a p";24688665]No noita "tutkimuksia" aina tulee ja menee.. Kyselinki enemmänki kokemuksia. Ja tuo sinun vertauksesi ei kuulostanut siltä, että sinulla olisi kokemuksia. Se mitä olen lukenut karppauksesta, niin olen ymmärtänyt että sillä pyritään siihen terveelliseen ruokaan...
olisko lisää mielipiteitä...[/QUOTE]

No, itselleni ei vaan sopinut se rasvan määrän lisääminen ja lenkki ei kulkenut. Enkä siis vetänyt pelkkää pekonia, vaan hyviä kasvirasvoja, kasviksia ja kalaa, kanaa ja välillä nautaa.

Olo oli ihan kamala ja vetämätön, kiloja kyllä tippui hieman, mutta johtui varmaan siitä, että mun ei vaan tehnyt mieli syödä niin paljon, kun ällötti kaikki karppiruoka.

Mulle sopii paremmin vähähiilarinen ja vähänrasvainen, haluan syödä puuroa aamulla ja pastaa kohtuudella.

No eiköhän kuka tahansa laihdu aika äkäseen jos yhden ravintoaineen jättää yhtäkkiä kokonaan pois? Jätä seuraavaksi kalsium, luut hupenee pois ja painoa lähtee varmaan parikymmentä kiloa

Olis hyvä, jos tietäis edes hiukan, mistä puhuu, ennen kuin suunsa aukaisee. :)

Ei ole karppaus vaarallista. Karppaus tarkottaa hiilihydraattitietoisuutta. Toki sen voi toteuttaa niin, että se on vaarallista. Ihan minkä tahansa ruokavalion voi toteuttaa väärin.

Mutta joo. Kyllä se toimii ja jaksaa liikkuakin. Terveisin, salilta kotiuduin juuri. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja yök;24689260:
Mulle sopii paremmin vähähiilarinen ja vähänrasvainen.

Hmnnn.. Toivottavasti olet tietoinen siitä että liika proteiini ei ole hyväksi. :|
Meinaan jos vähentää hiilihydraatin ja rasvan minimiin niin jäljelle jää vain proteiini jota syödä reilusti.

Kyllä mun täytyy tätä kokeilla. Saan sit sanoa omankin mielipiteeni :D Ajattelin suunnitella viikon ruuat aina etukäteen,ohjeita ainakin löytyy. Tilasin myös Ruokavallankumous kirjan, saa ilasin sitä sit lueskella. Ja jotkut tuosta liikunnasta pujhui, niin en minä ainakaan ajatellut sitä pois jättää. Ja kasviksia olisi tarkoitus syödä PALJON enemmän kuin ennen.

liikunta ei aina auta. Vaimo huhkii niin paljon että ei enempää voisi. Minulle taas liikunta on vastenmielistä. Karpilla lähti 30kg minulta.

Kun laihduttaa, pitää karpata kunnolla. Jos vain vähentää hiilareita, ei liho,ei laihdu mutta makeanälkä riivaa kun keho on kuitenkin kiinni hiilarienergiassa.

Voinko sanoa karppaavani kun syön yleensä näin: aamulla kaurapuuroa, ateriat lihaa/kanaa ja kasviksia sekä raejuustoa, välipalat rahkaa tai jogurttia ja hedelmiä sekä illalla itsetehtyä karppileipää juustolla ja voilla.

Onko tää siis karppausta?

En tiedä onko tämä oma ruokavalioni oiketa karppausta? Olen siis jättänyt vehnäjauhon, sokerin, kaikki leivät (paitsi mantelileipä), riisin, pastan, perunan pois. Syön paljon kasviksia, maitotuotteita kuten piimä, maustamaton jogurtti, juustot, kerma ja rahka, lihaa kalaa, kananmunia, siemeniä, leseitä, hedelmiä. Tummaa suklaata tulee syötyä 1-2 krt viikossa. Tarkoitukseni ei ole laihtua. Mutta tässäpä tuloksia ruokavalion noudattamisesta:
-päiväväsymys on kadonnut + tokkurainen ja viluinen olo joka tuli aina hiilarimössöjen jälkeen iltapäivällä
-mieliala on tasaisempi ja parempi
-vatsaoireet joihin käytin ennen säännöllisesti vatsanlimakalvoa suojaavia ja vatsahappojen liikaeritystä estäviä lääkkeitä ovat tyystin poissa
-selluliittia on paljon vähemmän
-herkkuja ja makeaa ei tee mieli kuin harvoin
-painoakin on varmaan tippunut ( en ole käynyt vaa alla), ainakaan vatsa ei ole aina turvoksissa

:)

En tiedä onko tämä oma ruokavalioni oiketa karppausta? Olen siis jättänyt vehnäjauhon, sokerin, kaikki leivät (paitsi mantelileipä), riisin, pastan, perunan pois. Syön paljon kasviksia, maitotuotteita kuten piimä, maustamaton jogurtti, juustot, kerma ja rahka, lihaa kalaa, kananmunia, siemeniä, leseitä, hedelmiä. Tummaa suklaata tulee syötyä 1-2 krt viikossa. Tarkoitukseni ei ole laihtua. Mutta tässäpä tuloksia ruokavalion noudattamisesta:
-päiväväsymys on kadonnut + tokkurainen ja viluinen olo joka tuli aina hiilarimössöjen jälkeen iltapäivällä
-mieliala on tasaisempi ja parempi
-vatsaoireet joihin käytin ennen säännöllisesti vatsanlimakalvoa suojaavia ja vatsahappojen liikaeritystä estäviä lääkkeitä ovat tyystin poissa
-selluliittia on paljon vähemmän
-herkkuja ja makeaa ei tee mieli kuin harvoin
-painoakin on varmaan tippunut ( en ole käynyt vaa alla), ainakaan vatsa ei ole aina turvoksissa

:)

Olen myös huomannut ettei maha enää ole turvoksissa. Kauanko menee että selluliititkin katoaa? :D :D :D

Yhteistyössä