Karppauksesta hassuja käsityksiä

• Viestiketjun aloittaja the kharp
  • Ensimmäinen viesti
the kharp
Kaveri luuli, että se on samaa kuin kasvissyönti, eli kysyi, että enkö kaipaa lihaa.
Äitini kun kuuli, etten syö perunaa, tuumasi 'sullehan tulee kauheita puutostiloja'.
Piti vaan päästä avautumaan. :D

Toinen karppi
:D :D Joo, aika usein kuulee, että MITEN sitä voi olla ilman perunaa ja pastaa ja patonkia, siis K A M A L A A ! ;)

Ihmiset valitettavan usein luulee, että karppaaminen tarkoittaa täysin hiilihydraatitonta ruokavaliota. Tai että karppaaminen olisi pelkkää laihduttamista varten, mitä se ei ainakaan meillä ole, pelkästään.

khöh, mä varmaankin vielä luulen enempi kuin tiedän, mutta kyllä mun karppailtiedonhaku päättyi siihen, että tajusin, ettei siinä saa syödä leipää. Mä rakastan leipää! Kaikenlaista.
Voisin elää muutaman ajan ilman herkkuja, mutta en ilman leipää. Ja vissiin olut kuuluis kans pannaan ja jonkun sivuston mukaan myös kahvi.

ja pöh. mä oon mieluummin paksu ja onnellinen kuin laiha ja kärttyinen.

Minnä
Anoppi on ihan hiriviän huolissaan, jos joku ei syö perunaa joka päivä... "Sehän on perusruokaa". "Se on niin terveellistä". "Ei ilman sitä pärjää". Minä taas en usko, että on yhtäkään yksittäistä ruoka-ainetta, jota ihmisen kuuluu välttämättä syödä. Onhan maailmassa isoja alueita, joilla ei perunaa käytetä ollenkaan! Ruisleipääkään ei kai tunneta juuri muualla kuin Suomessa, vaikka kuulemma ilman sitä on melkein mahdoton saada tarpeeksi kuitua...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
khöh, mä varmaankin vielä luulen enempi kuin tiedän, mutta kyllä mun karppailtiedonhaku päättyi siihen, että tajusin, ettei siinä saa syödä leipää. Mä rakastan leipää! Kaikenlaista.
Voisin elää muutaman ajan ilman herkkuja, mutta en ilman leipää. Ja vissiin olut kuuluis kans pannaan ja jonkun sivuston mukaan myös kahvi.

Mut hei, saahan ruisleipää syödä. Siis sellaista, missä ei ole käytetty sokeria, eikä muuta kuin ruisjauhoa!

zim
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mut hei, saahan ruisleipää syödä. Siis sellaista, missä ei ole käytetty sokeria, eikä muuta kuin ruisjauhoa!
Saa jos haluaa. Mä passaan kaikki viljat, ne tuppaa nukuttamaan sen verran pahasti. Aika moni karppi kyllä juo kahvia, ei se karppaus siihen pelkästään kaadu :D

No nyt kun pääsin takaisin, niin kertokaas mikä on totuus mun seuraavasta luulosta:

Sinä sit varmaan syödään enemmän rehuja. Esim. lanttua, kukkakaalia ja parsakaalia ja papuja jne.

Nykyisessä ruokavaliossa vältän niitä, koska ne pierettää. En osaa enkä halua pidätellä pierua. No, koska olen töissä, ja tällä hetkellä pikkuruisessa ilmastoimattomassa huoneessa kera kollegan, niin en tosiaan voi syödä mitään kaasua tuottavaa.

VARMANA, jos alan syödä enemmän edellämainittuja, niin vox flatus alkaa kaikua. Miten tästä selvitään?
Kesälomallakin aion viettää aikaa ihmisten parissa, joten se ei ole ratkaisu. Kotona saan toki rauhassa pierrä.

No nyt kun pääsin takaisin, niin kertokaas mikä on totuus mun seuraavasta luulosta:

Sinä sit varmaan syödään enemmän rehuja. Esim. lanttua, kukkakaalia ja parsakaalia ja papuja jne.

Nykyisessä ruokavaliossa vältän niitä, koska ne pierettää. En osaa enkä halua pidätellä pierua. No, koska olen töissä, ja tällä hetkellä pikkuruisessa ilmastoimattomassa huoneessa kera kollegan, niin en tosiaan voi syödä mitään kaasua tuottavaa.

VARMANA, jos alan syödä enemmän edellämainittuja, niin vox flatus alkaa kaikua. Miten tästä selvitään?
Kesälomallakin aion viettää aikaa ihmisten parissa, joten se ei ole ratkaisu. Kotona saan toki rauhassa pierrä.
minä en tähän osaa sanoa mitään tieteellistä faktaa. mutta oma kokemus sama kuin sulla kyseisistä raaka-aineista ennen karppausta. mutta kun jätin ne turhat hiilarit pois ( viljat, peruna jne) niin ei oo ollu näitä kaasuvaivoja. :) eli olisko yhteyksissä noihin hiilarien kanssa??

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itsetehty hapanruisleipä mmmmm!

Karppaus = hiilihydraattiTIETOISTA eikä hiilareiden hysteeristä välttämistä. Esim. täysjyväleipää, ruisleipää jne. voi syödä kohtuudella ja silti laihtua. Ja karppiakin leipää on olemassa, erilaisia siemenleipiä tms.

Lanttua ja papuja en itse syö koskaan, kukkakaalia ja parsakaalia, porkkanaa joskus, kesäkurpitsaa ja sitten ihan "rehuja" eli salaatteja, tomaattia, kurkkua, paprikaa jne. Mulla ei pierettämisongelmaa ole, mutta ennen karppaamaan alkamista närästys oli lähes päivittäinen ongelma. Luulin sen johtuvan rasvaisesta ruuasta, esim. metukka ja juustot närästi heti. Mutta närästys johtuikin hiilareista, joita söin sen rasvaisen kanssa (leipä, pizzapohja) ja kun alkoi syödä vähemmän hiilareita, ei minua ole närästänyt kertaakaan sen jälkeen. En menisi siis tyrmäämään ennen kun kokeilee!

Yhteistyössä