Karppauksella laihtuneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, olen laihtunut karppauksella, tosin en mitään huimia määriä. Vajaassa vuodessa on lähtenyt 10 kiloa, mutta syyt karppauksen aloittamiseen olivatkin terveydellisiä. Painonpudotus on ihan jees, mutta tärkeämpää on, että epämääräiset vatsakivut ja turpoamiset ovat nyt poissa. Jos karppaus kiinnostaa laihdutusmielessä, ja haluat palata karppaamisen jälkeen vanhaan ruokavalioosi, kehottaisin harkitsemaan uudestaan. Kuuriajattelu kun ei tyo yleensä kovin pysyviä tuloksia, valitettavasti.

Liikuntaa en ole lisännyt juurikaan, vaikka liikunta terveydellisistä syistä kannattavaa olisikin. Liikunnan osuus laihdutuksen aikaisessa painonpudotuksessa muutenkin on häviävän pieni, mm. sen ruokahalua lisäävän vaikutuksen takia.

Karppauksella jotkut laihtuvat hyvinkin helposti, koska lisätty rasvamäärä auttaa kylläisyydenhallinnassa. Toki on niitäkin, jotka eivät karppauksenkaan avulla laihdu. Karppaus sisältää myös monia eri variaatioita aina ketokarppauksesta (hiilihydraattimäärä/päivä niin pieni, että vihannesvalikoimaakin joutuu rajoittamaan) hyväkarppaukseen, johon mahtuu pieniä määriä esim. perunaa, täysjyväleipää ja riisiä. Itse olen jossain näiden välimaastossa.

Jos karppaus kiinnostaa, niin suosittelisin lukemaan esim. Andreas Eenfeldtin Ruokavallankumous-kirjan

Välttelen hiilareita. En ole varma olenko puhdas karppaaja kuitenkaan. Kohta 40 kg pudotettu elokuun lopusta 2011 alkaen. Ja itse kyllä olen liikunnan lisännyt mukaan hommaan lokakuusta alkaen ja mie harrastan joka päivä 1-3 tuntia liikuntaa salilla, uimahallissa tai lenkkipolulla. Mut siis joo...

Paitsi jos ei "palaa normaaliin", vaan karppauksesta tulee normaali ruokavalio.

Itse oon karpannut, laihtunut 15 kiloa, ja sittemmin lopettanut karppauksen. Ei ole tullut kilot takaisin. Karppaus kyllä muutti ruokailutottumuksia sikäli, että enää ei edes tee mieli mässätä kuin todella harvoin, ja lautasella enemmän kasviksia verrattuna entiseen. :)

Kiva kun näitä keskusteluja on kaks :D

Parikymmentä kiloa lähti karppaamalla, 4 kuukaudessa. Liikuntaa en lisänny yhtään.
Tästä on nyt vuos, yhtään ei oo takasii tullu kiloja vaikka siirryinkii karppauksen jälkeen takasii entiseen ruokavalioon.
Mut jollain tavallahan se ruokailu on muuttunu, no ainkii limppari on vaihtunut pysyvästi veteen, eikä enää tuu nii paljoo tungettua mässyä nassuun.

[QUOTE="tia";26102740]Kuulemma laihtuu mutta kun palaat normaaliin ruokailuun paino tulee takaisin...[/QUOTE]

Juuri se "normaali ruokailuhan" on lihottanut, ei karppaus ja toisekseen - palaaminen mistä tahansa dieetistä lihottavaan elämäntapaan kerää kilot takaisin.

Mies karpannut 2 ja puoli vuotta, laihtunut siinä ajassa 20 kiloa. Minä olen karpannut vuoden ja neljä kuukautta ja laihtunut vielä enemmän. Ja tämä on elämäntapa, ei mikään väliaikainen dieetti.
En tule koskaan enää puputtamaan leipää, puuroja, pastaa, perunaa jne.

Kaikin puolin loistava olotila ja kilot lähtenyt todella helposti. Testautettiin miehen kanssa työterveyshuollossa kaikki veriarvot jne ja molempien lääkärit olivat sanoneet arvoja ihanteellisiksi. Minulle lääkäri sanoi epävirallisesti että "hehän eivät saa suositella karppausta ohjesäännön mukaan, mutta että heillä kyllä näkyy päivittäin sen ruokavalion positiiviset puolet". :)

Suosittelen! Sinusta tulee alkumuutosten (päänsärky, kärttyisyys, makeannälkä) jälkeen virkeä, reipas ja vaikuttaa taatusti mielialaankin!
Ja muista että syöt monipuolisesti ja saat syödä paljon, älä turhaan pidä itseäsi sitten nälässä :) Karppausruokavaliolla meidän perhe ainakin on ryhtynyt syömään huomattavasti monipuolisemmin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mä en ole asiaan kovin perehtynyt, mut vaihdoin tavallisen leivän karppileipään pari kolme viikkoa sitten siks et tavallinen leipä kovasti turvottaa ja aiheuttaa vatsaväänteitä. Muutenkin välttelen turhanpäiväsiä hiilareita, mut välillä voin herkutellakin. 2.5kg oli kiloja (2-3 viikossa) tippunut ihan tolla leivän vaihdolla ja hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla. Rasvaa en ole ruvennut sen enempiä mättämään kun en oikein usko et sydän ja verisuonet tykkää.

Välttelen hiilareita. En ole varma olenko puhdas karppaaja kuitenkaan. Kohta 40 kg pudotettu elokuun lopusta 2011 alkaen. Ja itse kyllä olen liikunnan lisännyt mukaan hommaan lokakuusta alkaen ja mie harrastan joka päivä 1-3 tuntia liikuntaa salilla, uimahallissa tai lenkkipolulla. Mut siis joo...

Wau, mielettämän hieno saavutus!! :flower: Onnittelut!

Mulla olis samanverran pudotettavaa...:ashamed:

Anteeksi nyt mutta sun ruokavalio ei ole karppaamista nähnytkään. Mitä nyt olen lukenut sun surkeista kalorimääristä tuolta ketjusta.

[QUOTE="tietämätön";26103046]voiko maitotuotteita juoda normaalisti? voiko tota karppi ruokaa syödä niin paljonku jaksaa? ja silti laihtuu?[/QUOTE]

Kyllä, minä ainakin olen syönyt kaikkea karppaukseen sopivaa niin että maha on tullut täyteen ja kyllä vain laihtuu. Tehdään ruokaisia salaatteja, kermaisia kastikkeita, lihaa, kalaa, hedelmiä (ei banaania), marjoja, sieniä (syksyisin kuivataan isot määrät), siemeniä,pähkinöitä, leipäjuustoa, äyriäisiä, kanaa, munaa, oikeaa voita. EI MITÄÄN KEVYTTUOTTEITA! Maito haetaan naapurista suoraan tankista.

Nykyään kun itsellemme sopivat päivittäiset hiilarimäärät ovat löytyneet, pystyy herkuttelemaan suklaalla ja jäätelölläkin. Mutta jos vertaa entisiin annoksiin niin 1/4 riittää saamaan äklön olon. :)

[QUOTE="tia";26102740]Kuulemma laihtuu mutta kun palaat normaaliin ruokailuun paino tulee takaisin...[/QUOTE]

Multa tippui 10 raskauskiloa että heilahti. Kilot pysyivät kurissa seuraavaan raskauteen saakka, vaikka rakastankin pastaa.

Mä ehdin "karpata" 2 kk ennen raskautta ja 6 kg putosi. Lainausmerkit siksi, etten kuitenkaan toiminut ihan ohjeiden mukaisesti, jätin kyllä riisin, leivän ja kaikki sokerit pois, yhden ruis-/karppileivän söin päivässä ja kerran-pari viikossa perunan. Enkä lisännyt mitenkään tietoisesti rasvaa. Mutta hyvin paino putosi, nyt raskauden ajaksi palasin normaaliin ruokavalioon, eikä mitään ole tullut takaisin, 7. kuulla ja painoa tullut 2,5 kg :)

Aloitin 2008 karppauksen ja puolen vuoden sisään oli 25 kg vek. Aika huima pudotus kyllä. Sain kaikki arvot ihanteellisiksi ja en enää sairastellut. Kyllä mulla vaan on pysynyt kurissa paino sen jälkeen vaikka en enää noudattanut tiukkaa karppilinjaa. Tietyt asiat vaan jäi, kuten enemmän kasviksia ja käytän vain täysmaitoa ja voita. Juurekset on tullut sellaisena mulle uutena jäädäkseen. Mun elämä muuttui muutenkin tuon laihtumisen aikoin/ jälkeen sen verran onnellisemmaksi, että luulen sen vaikuttaneen myös siihen, ettei enää syönyt mitä sattuu kun on elämässä muutakin ihanaa :)

Pikadieetti se EI ole, pitää jäädä jotain siitä takaraivoonkin, että miksi siitä tulee hyvä olo ja laihtuu.

Yhteistyössä