Karppaukseen apuja/vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mariel"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mariel"

Vieras
Eli karppaus kiinnostaa, painoa pitäisi saada pois sellainen viisi kiloa. Miten nyt tulisi edetä, minkä verran hiilareita saa syödä? Ja miten tämä tulee päivässä täyteen esim. ruisleivällä? Hirmu vaikea laskea noita määriä... Mitenkäs esim. porkkana. Jos sitä syö raakana, eikö hiilari ole silloin paremmassa muodossa kuin keitettynä? Vai onko mitään väliä? Tuntuu, että multa loppuu ideat syömisille, munakasta, rahkaa, jugurttia, salaattia lihan kanssa... Onhan noita reseptejä, mutta tee sitten itselle isompia ruoka-annoksia. Kaipa se täytyy vain näin toimia... Karppaajistakin tuntuu löytyvän eri koulukuntia, olen vielä aivan ullakolla...

Karppausinfon sivuilta löytyi mm. sämpyläohje leivän korvikkeeksi. Hurjasti kaloreita, kuten pizzapohjassakin. Onko tosiaan niin että kaloreilla ei ole väliä? Tuntuu hurjalta, vai lihottaako rasvat heti herkemmin jos syö hiilareita siinä sivussa liikaa? Vitsi kun tykkään noista hiilareista, pääsekö koukusta pian pois?

Tuntuupas aloittelijasta jotenkin vaikealta. Kaikenlaiset ideat ja vinkit otetaan ilomielin vastaan, varsinkin kaikki helpot/valmiit ruokaideat! Kun täytyy sitten tehdä ihan eri pöperöitä kun muulle perheelle, ainakin suurimmaksi osaksi...

Kyllä, aika pihalla olen kuten sanoin. Olen kyllä pidemmän aikaa vältellyt mm. perunaa, riisiä ja valkoisia jauhoja ja saanut tällä ruokavaliolla ihan hyviä ja pysyviäkin tuloksia. Olen huomannut että nämä hiilarit ainakin väsyttävät ja jaksan siis paremmin kun näitä karsii. Kuitenkin olen aina syönyt ns. parempia hiilareita (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä) kuten ruisleipää, kaurapuuroa... Leipä onkin mulla se suurin ongelma, aamukahvilla tuntuu olevan pakko saada leipää, että maha tulisi täyteen. Toisinaan tulee kyllä syötyä myös mm. perunaa tai riisiä, ehkä kerran viikkoon. Vaaleaa leipää myös silloin tällöin vaikka olenkin yrittänyt välttää.

Nyt kaipaisin lähinnä sellaista boostia tähän painon pudotukseen, mitä tuli ylimääräisenä raskauden myötä. En tiedä pystynkö tai haluanko edes olla lopun ikäni ilman esim. leipää. Totaalilinja hiilareiden suhteen loppuelämän tuntuu aika brutaalilta, ainakin tällä hetkellä. Aika näyttää, jos esim. tunnen oloni huomattavasti paremmaksi ilman, niin mistäs sitä ikinä tietää. Nyt kuitenkin haluaisin kokeilla kuinka tämä ruokavalio mulla vaikuttaisi. Tosiaan, kun en tiedä kuinka sitten aloittaa tällä linjalla, poistaa/minimoida kaikki hiilarit, vai onko se edes täysin tarpeen?

Mitenkäs on noiden kasvisten laita, mitkä eivät ole sallittuja?

karppaus.info sivuille ja sieltä löydät laskurit (tai tarvittaessa finelin sivuilta) mutta pointti on että rasvaa rasvaa enemmän rasvaa (ja kaloreilla EI ole väliä), proteiineja yhtä paljon kuin tavoitepaino ja hiilarit minimiin.
ja kaikkea voi syödä kunhan katsoo minkäverran syö...tosin ruisleipää/puuroja en painonpudotusvaiheessa kyllä söisi, ei kuulu siihen ideaan.

Karppaus.infosta löytyy paljon tietoa. Se on totta, että tapoja karpata on monia ja se mikä sopii itselle, löytyy ajan kanssa. Tämä ei ole mikään pikadieetti, vaan elämäntapa.

Jätät leivän ja muutkin viljat nyt aluks pois, samoin perunan ja porkkanan... sokerit tietty.

Aluksi on hyvä laskeskella makroravinteita eli kuinka paljon sun tarttee syödä hiilareita, protskuja ja rasvaa. Tuolta karppaus.infosta löytyy apuja, kun vaan jaksaa selata.

Ja muuten toi ruisleipäaddiktiohan johtuu ruisleivän sisältämästä morfiinin johdannaisesta ;)

Hanki ensimmäiseksi joku karppikirja ja lähde sitten vaan kokeilemaan. Kyllä sitä itse löytää sopivimman suuntauksen :) Mä oon kokeillu aika montaa eri karppausta ja parhaimmat tulokset olen saanut erittäin runsaalla eläinrasvalla ja proteiinin rajoituksella (vain 1 g/painokilo). Normaalisti hiilareita menee n. 50 g päivässä, mutta nyt kun ketoilen syön alle 20 g...

Hyvä leivän korvike on paistettu mantelileipä. Sekoita 1 kananmuna ja 0,5 dl mantelijauhetta ja paista pannulla.

Vähän kyllä hämmästyttää tuo rasvalla läträily. Itsellä kuitenkin verenpaineen kanssa ongelmia, sukurasitusta. Tuntuu jotenkin hullulta tankata valtavia määriä rasvaa, voiko siitä oikeasti tulla hyvä olo ja olla ylipäänsä terveellistä..?

Tuohan on aivan normaalia kauhistella rasvan käyttöä, sitä suurta määrää jonka karppaaja päivittäin elimistöönsä tunkee.. mutta se on se pointti siinä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Eli kun elimistö ei enää elä sokerilla eli hiilihydraatilla niin energia otetaan jostain muusta. Rasva on se juju, elimistö saa siitä tarvitsemansa energian paremmassa muodossa.
Ilman rasvaa sä et laihdu.
Mä itse huomaan, että kun täytyy saada nopeasti tuloksia aikaiseksi niin ketoilu eli hiilarit ihan minimiin ja rasvaa koneeseen niin johan paino tippuu. Mun kroppa tarvii jotain 100-120 g rasvaa jotta se toimii ja sitten 150 g kun täytyy saada tuloksia nopeasti.

Tuohan on aivan normaalia kauhistella rasvan käyttöä, sitä suurta määrää jonka karppaaja päivittäin elimistöönsä tunkee.. mutta se on se pointti siinä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa. Eli kun elimistö ei enää elä sokerilla eli hiilihydraatilla niin energia otetaan jostain muusta. Rasva on se juju, elimistö saa siitä tarvitsemansa energian paremmassa muodossa.
Ilman rasvaa sä et laihdu.
Mä itse huomaan, että kun täytyy saada nopeasti tuloksia aikaiseksi niin ketoilu eli hiilarit ihan minimiin ja rasvaa koneeseen niin johan paino tippuu. Mun kroppa tarvii jotain 100-120 g rasvaa jotta se toimii ja sitten 150 g kun täytyy saada tuloksia nopeasti.

Melkonen määrä, miten saat noin paljon rasvaa menemään. Mulla on nyt alle 20 hiilarit ja rasvaa lisään öljynä rahkaan ja munissa tietenkin tulee rasvaa ja pekonista tykkään, mutta epäilen ettei tule sataa grammaa täyteen.

[QUOTE="vieras";23476087]Melkonen määrä, miten saat noin paljon rasvaa menemään. Mulla on nyt alle 20 hiilarit ja rasvaa lisään öljynä rahkaan ja munissa tietenkin tulee rasvaa ja pekonista tykkään, mutta epäilen ettei tule sataa grammaa täyteen.[/QUOTE]

Mä pystyn helposti syömään päälle 200g rasvaa päivässä, joudun välillä jopa vähän rajoittamaan :ashamed:
Syön paljon keltuaisia, gheetä (voita, josta keitetty proteiinit pois, imetän maitoallergista vauvaa) ja majoneesia.

Kyllä sitä rasvaa tulee. Jos käytät maitotuotteita niin ehdottomasti täysrasvaisina, kahviin kermaa, ruuanlaitossa voita ja kermaa, salaattiin öljyä ja pähkinöissä on hyviä rasvoja, niitä ei kuitenkaan pidä syödä paljoa. Tuo jo mainittu mantelileipä on erittäin hyvä leivän korvike ja niistäkin löytyy eri versioita, voi vaikka vaihdella välillä jos kyllästyy. Itse syön joka aamu mantelileipää ja pitää todellakin paremmin nälkää kuin ruisleipä tai puuro.

Perheen ainoana karppaajana teen itselleni kunnon annoksia ruokaa ja syön niitä parina päivänä ja pakastan loput. Suosikkini nopeasta ateriasta on paistaa pannulla kanan fileesuikaleita, heittää sekaan vihanneksia (vaikka pakasteesta) ja purkki kermaa ja fetajuustokuutioita. Tai sama ilman vihanneksia mutta salaatin kera. Tai sama ilman kermaa. Tai vaikka kalaa ja höyrytettyjä vihanneksia. Tai vaikka kesäkurpitsalasagne. :p Tai herkullinen pihvi vihannesten/salaatin kera. Ja nälkä lähtee.

Hiilarihimo voi aloitusvaiheessa olla kova, mutta se häviää kyllä nopeasti. Itse en ole noin vuoteen syönyt tavallista leipää enkä sitä edes kaipaa enää. Ja ennen sentään elin melkein pelkällä leivällä. Eikä nälkä vaivaa ja kylläisyyden saamiseksi riittää pienempi annos. Karppauksessa voi ja pitää käyttää luovuutta. Lähes minkä tahansa reseptin saa käännettyä karpiksi aineksia vaihtamalla. Kun muu perhe syö jauhelihakastiketta ja spagettia, minä syön spagetin sijaan raastettua voissa kypsennettyä kesäkurpitsaa. Ei karppauksen tarvitse olla mitään reseptien tuijottelua vaan tosiaan sitä luovuutta ja mielikuvitusta käyttämällä pääsee jo pitkälle.

Tutustu alan kirjallisuuteen (mm. Antti Heikkilän kirjat) ja kun alat sisäistää perusasiat, helpottuu homma huomattavasti. :)

Mielestäni "koko elämän karppaajan" ei tarvitse myöskään niuhottaa kun on päässyt jyvälle hommasta. Syön kylässä mitä tarjotaan (mutta yllätys, vähemmän kuin ennen) ja kotonakin joskus paahtoleivän. On paljon helpompaa noudattaa tiukkaakin "peruslinjaa" kun ajattelee, ettei multa ole kielletty sitä ja tätä loppuiäksi....

Ainakaan itsellä ei vaikutusta ole satunnaisilla hommilla. Antti Heikkiläkin taisi kommentoida jossain kirjassaan, että dieetti sallii "repsahdukset" pari krt kk, muttei useammin ;-)

Ääh.. Porkkanassa on 5,6g hiiriä/100g. Varsinkin lapsille hurjan passelia ravintoa ja itsellesikin toki, jos et halua tiukkaa ketoosilinjaa vetää :)

Ei se ole niin vakavaa.

Ei tieteskään ole vakavaa, mutta haluaisin kuitenkin tehdä "oikein" kuin että esim. paino rupeaisi nousemaan ja olo menisi huonoksi.
Jos mä syön lounaaksi esim. karppileipää ( maissileipä ), paistetun broiskun koiven ja keitettyjä porkkanoita, niin onko se ok vai tuleeko liikaa hiilareita..?
Voikos ananasta syödä? Kun hedelmissäkin on paljon sokeria ja hiilareitakin niissä on :ashamed:

Minä olen nyt neljättä päivää karppauksella. Mitään täydellistä karppausta en tee, mutta en syö karkkia, pullaa, perunaa, riisiä, leipää, kakkuja, keksejä, nuudeleita. Uskon, että paino putoaa jos jätän leivät, karkit ym. pois, joita olen normaalisti syönyt todella paljon.

Syön hedelmiä ja marjoja, liha- ja kanaruokia, salaattia jne. Minullekin tuo leivän puute on ollut haasteellista, kun on tottunut sitä syömään. Ajattelin siirtyä munakkaisiin ja tuota mantelileipää on kokeiltava.

Paino on pudonnut sunnuntaista 1,3 kg. En tiedä onko todellista pudotusta vai vaan normaalia painon heittelyä, mutta olo on kuitenkin hoikempi ja ei tee enää mieli herkkuja.

Yhteistyössä